דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נייר עמדה מס' 2: על דרכי התנהלותה של מפלגת קדימה 

מאת    [ 14/11/2009 ]

מילים במאמר: 1374   [ נצפה 2140 פעמים ]

 

 

נייר עמדה מס' 2:  על דרכי התנהלותה של קדימה  /  נמרוד נוי

15/11/2009

 

  • התנהלות איננה תפיסה טכנית אלא מהות הדברים
  • ההתנהלות כ'מהפכה קופרניקאית' 

 

כללי

(מתוך מאמר קודם שפרסמתי בשם 'דבריי מסה קצרים על התנהלות')

"מן הדו"ח העולמי האחרון העוסק בדירוג מדינות משגשגות ומצליחות בעולם מבצבצת ועולה, מבין סעיפי הדירוג השונים ופרטיהם, עובדת יסוד ניצחת אחת והיא 'התנהלות'. מדינות מצליחות בעולם, כפינלנד ושוויץ ואחרות, ניחנות ברמות גבוהות של התנהלות מערכותיהן הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית שלהן. אינני היסטוריון, אך נדמה לי שיסוד זה של התנהלות עמד לאומות מצליחות לאורך כל הדורות. כלומר, התנהלות ראויה ואיכותית היא מכפיל כוח ועוצמה מדרגה ראשונה. שגשוג רווחה וחוסן חברתי נגזרים מדרכי התנהלותינו. כוונות טובות ורצון טוב אינן מספיקים ואינם ערובה להצלחה. גם לא דיבורים נשגבים למיניהם ונאומים חוצבי להבות בכנסת ובתקשורת".

"איכנשהו בציר הזמן, עם העלמות האבות המיסדים, איבדה החברה הישראלית את כושר התנהלותה ומאז אנו סופגים אל קרבנו יותר ויותר הפסדים. חלה בתוכנו טרנספוציזה והפכנו מ'חברה פותרת הבעיות', כפי שהקימו כאן האבות המיסדים של המדינה, המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה, ל'חברה המרוממת את עצמה בשרוכי הנעלים של כאילו ערכים וכאילו אידאולוגיה".  

"התנהלות הוא שם עצם כללי למרחב גדול של דברים. עיקרה, האופן בו אנו מנהלים את חיינו ואורחותינו הציבוריים. התנהלות איכותית מחזקת את הפרוצדורה הדמוקרטית ומעצימה את מרחב הניטרליות הממוסדת שלה ובכך גורמת להיווצרותם של סטנדרטים מלכדים של תפיסות מוסר חברתי ואתיקה אישית. במיוחד ראוי להדגיש כאן שהתנהלות איכותית, מערכות חיים סדורות ואיכותיות, תהליכי עבודה חשיבה וקבלת החלטות ברמה גבוהה, מיצרים סביבם גלי הדף נרחבים המשפיעים לטובה על כלל חיינו. התנהלות איננה תפיסה טכנית אלא מהות הדברים, בבחינת נתנהל נכון - נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת".

"התנהלות איכותית מייצרת מציאות פורייה המהווה פתח לשביעות רצון רבה בקרב כלל אזרחי המדינה. זהו מצב בו הציבור חש סיפוק רב בחיו והשתלמות רבה, המאפשרים לו לגבש את תפיסת חייו הטובים במדינה. התנהלות לקויה היא פתח לפורענות. זוהי קרקע פורייה לצמיחתם של הגיגים ודעות קיצוניות, המהווים כר לפיצול ולהתפוררות חברתית. את זרעי הפורענות ניתן כבר לראות בבירור. הם מצויים בכל פינה בחיינו הציבוריים. את שיקול הדעת המושכל והמקצועי ואת התבונה מחליפים מעתה הלכי רוח ורעיונות המנותקים מן המציאות שנזקם רב וסופם מי ישורנו".

 

דברים לדרכי התנהלותה של קדימה

1. מציאות הזוייה

כשנכנסתי לראשונה בחיי לפעילות פוליטית ממשית במסגרת קדימה נתקפתי בהלם תרבותי. פגשתי אנשים מופלאים המתנהלים במערכות על סף אבדון. מן סוג שכזה של מתאבדים שיעים. מציאות הזוייה של ממש. שום דבר מדרכי התנהלותה של קדימה, ושל המערכת הפוליטית כולה בישראל, איננו עונה אפילו במעט על תבחינים נורמטיביים של התנהלות כמקובל בעולם החיצוני לפוליטיקה. לקח לי זמן קצר כדי להבין שמשהו השתבש בחיינו ומתקיימת לה בתוכנו איזו חולשה דורית בסיסית.

כולנו מדברים אידאולוגיה וערכים ואיש מאתנו לא נותן את הדעת לדרכי התנהלותינו ולחשיבותם המכרעת בהשגת תוצאות איכותיות. כולם מלאים כוונות טובות כרימון והמערכת כולה הולכת ושוקעת. במבחן התוצאות נכשלנו ואינינו מוכנים לקבל על עצמנו את האחריות לכך. מבחן התוצאות של מעשינו מפנה אחר כבוד את מקומו למבחן הרצונות והכוונות הטובות שבלב והכאילו אידאולוגיה וכאילו ערכים.

אפילו איננו מוכנים לקבל על עצמנו את התובנה הבסיסית כי אדם וחברה מוסריים נמדדים מעל לכל על פי תוצאות מעשייהם ומחדליהם. הכשלונות ההתנהלותיים שלנו במערכותינו הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית והשלטונית, וההפסדים הרבים הנגזרים בגינם לחברה ולמדינה, אינם נתפסים כמשהו שמישהו מאיתנו צריך לתת את הדין עליו. אינם נתפסים כמעילה באמון והפרת אימונים שנבחרי הציבור שלנו צריכים לשלם עליה. אינם נתפסים כמקור הראשוני לתופעת השחיתות הציבורית הפושה בקירבנו.

 

2. שני דברים חשובים ביותר  ומסקנה ניצחת אחת:

הדבר החשוב הראשון מתייחס להיות המפלגות 'ספרה' חסרת גבולות ברורים ומוגדרים. המפלגות בישראל משולות לאמבות ולבית ללא מסד וללא טפחות. אין כל הגדרות נורמטיביות להיותן ארגונים לכל עניין ודבר. וכבר נאמר שחיים ללא גבולות הם בבחינות 'חטא מטאפיסי', וששום דבר לא יעלה ולא יצלח בידינו עד שלא נפצח את הצופן הזה של חיינו. זו מציאות שאינה יכולה להפיק לנו תוצאות איכותיות כלשהן.

הדבר החשוב השני מתייחס לעוצמתם חסרת הרסן של הפוליטיקאים הנבחרים שלנו. הכל בחיינו הפוליטיים נקבע על פי דברם. על פיהם ישק דבר. ידם בכל. אין כל הגדרות ברורות של תפקידם כנבחרי הציבור ושליחיו המשרתים אותו בכנסת, וסייגים לעוצמתם. אין כל מסך היורד מלמעלה ומפריד ביניהם לבין המפלגות שעליהן להתנהל כארגונים אוטונומיים. אין מקום לאיש מלבדם. המפלגות הם קרש קפיצה ופלטפורמות של חמורים עליהם הם רוכבים לכנסת ותו לא.

מסקנה ניצחת: הפוליטיקה כזירת חיינו הדמוקרטיים העיקרית מתה מיתת נשיקה. אין יותר חיים פוליטיים אמיתיים במדינה. עקרונות חשובים כמו שיתוף הרבים והכלת התבונה הקולקטיבית בחיינו אינם מתקיימים. הפוליטיקאים הלאימו את המפלגות והמדינה אכלה אותן לארוחת הבוקר. שיקום בינינו איש אחד ויאמר כאן שהוא מאמין שממצב רע זה של עניינים, ומארגונים של חמורים יכול לצמוח כאן משהו טוב. כוח היתר הצבור בידי הפוליטיקאים הוא אשלייה. ככל שכוחם רב יותר המצב הולך ונהייה רע יותר, וכולנו נחלשים ויוצאים נפסדים מכך. זהו סוג של ירייה ברגליים של כולנו: הפוליטיקה והפוליטיקאים מצויים כיום בתחתית סולם היוקרה של הציבור, והמערכת הפוליטית בחולשתה כי רבה מייצרת לנו הפסדים ענקיים. ואנא אנו באים.

 

3. מה צריך לעשות כשקמים מחר בבוקר

(הצגה רחבה יותר של הדברים ניתן לראות במסמך המקצועי שהכנתי 'קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית')

המלצה ראשונה: המפלגה היא ארגון לכל עניין ודבר. אף כי למפלגה כארגון פוליטי מאפיינים ייחודיים, בהבט העקרוני היא ארגון לכל עניין ודבר ועלייה  לאמץ את כללי המשחק המקובלים כיום בעולם הריאלי שלנו. ככך, הארגון המפלגתי הוא בראש וראשונה יישות אוטונומית, שיש לה חזון שהיא שואפת להגשים ומטרות ויעדים שהיא רוצה לממש, ויש לה תפיסה ערכית, ארגונית ותרבותית כיצד עליה לעשות זאת, וכל חברי הארגון שקיבלו על עצמם את יסודותיו מחוייבים לו ופועלים על פי מטרותיו וערכיו.

המלצה שניה: המועצה בקדימה משמשת כגוף העליון שלה. היא המאשרת את הגדרותיו הכלליות של הארגון  והאחראית בגדול להתנהלותה התקינה של המפלגה. עליה להתכנס פעמיים שלוש בשנה ולעסוק רק בשאלות העקרוניות. הרכב חבריי המועצה חייב לשקף את תפיסת הארגון המפלגתי החדשה ואת התרבות והערכים החדשים שבבסיסה. עליה לתת ביטוי לעקרונות שיתוף הרבים והכלת התבונה הקולקטיבית. בעיקר עליה לשאוף להגבלת סמכיותיהם וכוחם של הפוליטיקאים הנבחרים.

המלצה שלישית: הקמת מזכירות למפלגה שבראשה יעמוד יו"ר המפלגה. המזכירות תהיה אחראית באופן שוטף, כלפי המועצה המייצגת את כלל חברי המפלגה, להתנהלותו הראויה של הארגון המפלגתי. חברי המזכירות הם נושאי משרה בכירה בארגון וחל עליהם עקרון חבות המנהלים. אין סמכות ללא אחריות.

המלצה רביעית: מנכ"ל המפלגה הוא נושא משרה בכירה בארגון המפלגתי. הוא וצוותו אחראים לתהליך הכנת האסטרטגיה הארגונית שלו ותוכניות העבודה. פעילות זו מסתייעת לעיתים קרובות בערך מוסף הניתן על ידי חלק מחברי המזכירות שמעירים את הערותיהם לדברים ומאשרים אותם. דברים חריגים מובאים לאישור המועצה. המנכ"ל נושא באחריות השוטפת להובלת הארגון אל עבר מטרותיו. הוא איננו מנהל תפעול זוטר בשירותם של הפוליטיקאים. הוא נושא משרה בכירה ועליו להיות בעל כישורים מקצועיים  ואישיים ברמה גבוהה. נדרשת ממנו מחד נאמנות למטרות הארגון  ולערכיו ומאידך הוא מחוייב לפעול באופן מקצועי ואוטונומי על פי מייטב שיפוטו, ידיעותיו והכרתו. עליו לבסס מנהיגות מפלגתית ארגונית מקצועית, בעלת תעוזה, יצירתית וחדשנית, אשר תדע להתמודד עם האתגר של בניית מפלגה חדשה, ותהווה גורם מאזן חיובי מול הפוליטיקאים ובכך תבטיח את תהליכי הצמיחה וההפרייה שהמפלגה כה זקוקה להם.

המלצה חמישית: מטה מקצועי בכיר לצד מנכ"ל המפלגה. על מנת להבטיח את פעילותה המקצועית והאיכותית של המפלגה כארגון יש להקים לצד המנכ"ל מטה מקצועי בכיר שיסייע לו במכלול הדברים הקשורים לניהול ולהובלת המפלגה כארגון.

המלצה שישית: המפלגות אינן יכולות עוד להחשב כגופים פרטיים וולנטריים ויש להתייחס אליהן כארגונים ציבוריים שלאופן התנהלותם השפעה מרחיקת לכת על חיי כולנו בארץ הזו. ככך יש לעגן בחקיקה ראשית את היות המפלגות ארגונים לכל עניין ודבר. דבר זה חייב לכלול התייחסות בחוק ובהסדרים גם לאופן צמיחתם, הגעתם ומינויים של הפוליטיקאים לתפקידם הבכירים. עיקרון ההיבחרות בלבד איננו מספיק עוד.

המלצה שביעית: תוקם במפלגה, במסגרת המזכירות שלה, ועדת ביקורת שתפעל על פי סמכויות ודפוסי פעולה מקובלים בארגונים החוץ מפלגתיים. וכמו כן ימונה לה מבקר השואב את סמכויותיו מחוק המבקרים.

 

סיכום קצר

במציאות הדינמית והמשתנה של חיינו ארגונים איכותיים אינם יכולים להתבסס על תקנונים ונוהלים. מה שמנחה ומלכד את הארגונים כיום הם ערכי הליבה והיסודות האסטרטגיים שלהם. התקנונים למיניהם ונוהלים שונים מייצגים עולם הולך ונעלם, ועיקר תפקידם נוגע יותר להבטים טכניים תפעוליים שונים ולא יותר. ארגון לא נבנה ולא מתנהל על פי תקנונים ואת זאת חייבים גם להבין בקדימה ובמערכת הפוליטית כולה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב