דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המרוץ כבר התחיל - הסוס של מי ידהר מהר יותר? 

מאת    [ 12/11/2009 ]

מילים במאמר: 698   [ נצפה 1551 פעמים ]

ג'ון פ. קנדי אמר לפני עשרות שנים:  "שינוי הוא חוק בחיים ואלה המתבוננים רק בעבר או בהווה, יחמיצו בוודאי את העתיד". משפט זה מקבל משנה תוקף בימים אלה, בהם החלו להופיע סימנים חיוביים המצביעים על כך שהמשק בכלל ושוק ההיי-טק בפרט, מתחילים להתאושש מהמשבר הכלכלי. 

תחילתו של משבר כלכלי, כמו גם יציאה ממנו – הנם שני מצבים המצריכים היערכות מחדש. בכניסה למשבר, ארגוני היי-טק רבים הבינו כי עליהם להתכנס לדיון כיצד להתנהל בימים של הידוק חגורה וכיצד להתמודד עם שאלות ארגוניות מהותיות הנוגעות לקיצוץ בהוצאות, צמצום מחלקות, קיצוצי שכר, או אפילו פיטורי עובדים. גם יציאה ממשבר מצריכה שינוי. 

עתות של יציאה ממשבר הן, כמובן, "מועדים לשמחה". המשק יוצא ממיתון עמוק וחברות ההיי-טק אשר שרדו את המשבר הכלכלי, יכולות להביט קדימה ולתכנן מהלכים של חזרה לשגרה, חזרה לתקציבים קודמים, הוצאה לפועל של פרויקטים שהוקפאו, איוש תפקידים שצומצמו, גיוס עובדים או אפילו התרחבות או הקמת סניפים חדשים. 

עם זאת, היציאה מן המשבר היא גם מקור להזדמנויות חדשות. התנופה אליה המשק צפוי להיכנס, עשויה לשמש כגל חיוני, אותו חברות חייבות לנצל על מנת לרוץ קדימה במלוא המרץ. תנופה זו היא שתכתיב למשק את הקצב ועל כל מי שירצה להצליח בתחרות אותה היא מייצרת – יהיה להתאים עצמו לקצב זה. למעשה, נוצרת הזדמנות לתחרות חדשה. כל ארגון שירצה לבלוט בתחרות הזו ולמקם את עצמו בשורה הראשונה של ה"נבחרים" לצד מתחריו המשמעותיים, חייב יהיה בנקיטת צעדים לשם כך. 

אחד הצעדים המשמעותיים הללו הם, ללא ספק, השימוש ביחסי ציבור. חשיפה תקשורתית אותה מייצרים יחסי הציבור, המבוססת על נוכחות קבועה ואינטנסיבית במדיה, היא תנאי הכרחי להישרדות ולהצלחה בתחרות החדשה שתיווצר במשק הצומח מחדש. משיכת שותפים חדשים, משיכת לקוחות חדשים, גיוס של עובדים איכותיים – כל אלה, מבוססים על החשיפה הזו. 

יחסי ציבור בימים של התאוששות ממשבר, משמעותם דומה ל"להמציא את עצמי מחדש". ההזדמנות הנפלאה לה זוכים ארגונים, גם כאלה שנחשפו רבות בקרב קהלי המטרה שלהם בתקופת טרום המשבר וגם כאלה שלא נחשפו מעולם, הנה כמעט חד פעמית. התדמית הארגונית וההזדמנות לדחיפה חזקה קדימה – היא כעת. 

כשהמשק כולו נהנה משגשוג כלכלי ומצמיחה, יחסי הציבור יכולים לשמש ככלי תומך עבור ארגונים מבוססים וככזה המשפר את המוניטין של ארגונים קטנים יותר ומתפתחים. זאת, באמצעות מיצוב וחינוך השוק. כשהכלכלה בעלייה, גם מצב הרוח הציבורי טוב וכשיש מצב רוח טוב, יש פתיחות רבה יותר לרעיונות חדשים.

ההתאוששות יכולה לשמש כקרקע פורייה לחדשנות ולעיסוק מחודש בנושאים בהם ארגונים עוסקים ולהזניק אותם קדימה. זאת, מכיוון שבאופן טבעי, כשהכלכלה יציבה יותר, יש התעניינות רבה יותר  במוצרים, בפתרונות טכנולוגיים ובשירותים חדשים. החברות המייצרות ומספקות אותם, יכולות ליהנות כעת מהזדמנויות עסקיות משמעותיות, שלא נקרו על דרכן קודם למשבר. 

"השורה התחתונה" של רווחים או הכנסות עדיין רחוקה מהעין, אמנם. אולם, אל לנו לקפוא על השמרים. יחסי הציבור המשמשים, לעתים קרובות, ככלי גמיש וחסכוני העומד לשירותה של האסטרטגיה הארגונית, הנם זרוע שימושית וחיונית של הנהלה בכל חברת היי-טק המבקשת "למנף" את השינוי לטובתה ולחדור במלוא העוצמה אל תוך הפתח שיוצר השוק המתחדש. חשוב שיחסי ציבור אלה יהיו חלק מהתכנון האסטרטגי העתידי של החברה, ויעלו בקנה אחד עם היעדים העסקיים שלה. 

היום, יותר מתמיד, יש לנהל יחסי ציבור טקטיים, חכמים, גמישים וחסכוניים. כיוון שחברות היי טק פועלות בסביבה תחרותית, המשתנה במהירות, חשוב שגם יחסי הציבור יגיבו לסביבות משתנות אלה. תוכניות ארוכות טווח שתוכננו שנה מראש בתקציבים מופרזים הן נחלת העבר, כיוון שהיכולת לצפות בוודאות מה יקרה ב-12 החודשים הבאים בשוק הנוכחי, הינה אשליה. לכן, חברות אשר יפנימו את מהות השינוי שעובר השוק, על כל היבטיו, יבינו כי  זה הזמן "לחמם מנועים" ולנקוט בצעדים יצירתיים, שיקדמו אותן מול מתחריהן ויובילו אותן לקראת התקופה העסקית החדשה.     "אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות" (אלברט איינשטיין).

 

 

 

 

 

 

מאת: עידית רוזנברג, מנהלת חברת יחסי הציבור Media-PR,המתמחה בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור לחברות הייטק וארגונים חברתיים

media-pr.com






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב