דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גירושין - מזונות אישה, כמה ? מי זכאית ועד מתי ? 

מאת    [ 08/11/2009 ]

מילים במאמר: 550   [ נצפה 3819 פעמים ]

מזונות אישה מהווים אחד החיובים, אשר חלים על הבעל במסגרת קשר הנישואין.
תכלית קיום חובת מזונות אישה הינה לאפשר לאישה ליהנות מרמת החיים, אליה הורגלה במסגרת הקשר הזוגי והחיים המשותפים. העיקרון המנחה בקביעת גובה מזונות אישה מבוסס על הכלל מהמשפט העברי: "עולה עמו ואינה יורדת עמו" לפיו, שיעור מזונות אישה נגזר ממידת עושרו של הבעל ולכל הפחות ברמה בה חיה האישה טרם הנישואין.
תשלום מזונות אישה יבוצע על ידי הבעל  עד הגירושין או עד מועד מתן פסק דין, המחייב את האישה להתגרש, שעה שהיא מסרבת לקבל את הגט.

תשלומים והוצאות, הבאים בגדרי מזונות אישה ואופן חישוב גובה המזונות

בין התשלומים, הנכללים במסגרת מזונות אישה, נמנים הוצאות בגין מזון, מחיה, החזקת בית ורכב, ביגוד, נסיעות וכד'. חישוב גובה מזונות אישה מבוצע על בסיס רכושו של הבעל, הכנסותיו הכספיות מעבודתו וכושר השתכרותו הפוטנציאלי, בשקלול רמת החיים בה חי הבעל וצרכיה של האישה.

השפעת כושר השתכרות האישה ונכסיה על הזכות לקבלת מזונות אישה

הכנסותיה של האישה משפיעות על גובה מזונות אישה שייקבעו לה בעת הליך גירושין. כך, אישה עובדת, אשר פרנסתה מספיקה למחייתה ולסיפוק צרכיה, אינה זכאית לתשלום מזונות אישה,. במידה ומשכורתה של האישה נמוכה מרמת החיים אליה הורגלה, תהא זכאית לקבל מהבעל "השלמת מזונות אישה". על פי דין תורה, לא קיימת חובה על האישה לצאת לעבוד ואין בסירובה לעשות כן כדי לפגוע בזכותה לקבל מזונות אישה. פוטנציאל השתכרותה של האישה יילקח בחשבון שעה שבית הדין הרבני התרשם, כי עזבה במכוון את מקום עבודתה במטרה לקבל מזונות אישה או הפסיקה לעבוד לקראת גירושין. במקרים אלה וכאשר הוכח, כי האישה פעלה בחוסר תום לב, עשוי בית הדין להורות על קיזוז מגובה מזונות אישה או לשלול את זכותה לקבלת מזונות.
רכוש, המצוי בבעלות האישה, אינו משפיע על קביעת גובה מזונות אישה, שכן לא חלה עליה חובה לממשו. אולם, במידה והאישה קוצרת פירות ורווחים מהנכסים בהם היא מחזיקה, עשוי הדבר להשליך על שיעור מזונות אישה שייפסקו עבורה, וייתכן שהכנסותיה אלה יקוזזו מגובה מזונות אישה, שייקבע לה.

 גבולות חלותה של הזכות לקבלת מזונות אישה

הזכות למזונות אישה אינה בלתי מוגבלת ומותנית בהתנהלותה של האישה. באופן זה, התנהגויות ומעשים מסויימים, בהם נוקטת האישה ואשר לא קיים להם צידוק, עשויים לשלול ממנה את הזכות לקבלת מזונות אישה. בין העילות המרכזיות, אשר בהתקיימן תמנע ממנה זכות זו: בגידת האישה בבעלה - נדרשות הוכחות מוצקות לכך ש"זנתה אחריו"; אישה מורדת - שעזבה את הבית ללא עילה מוצדקת (במידה והאישה תציג סיבה כלשהי, מניחה את הדעת, לעזיבתה תוקנה לה שוב הזכות לקבלת מזונות אישה); עוברת על דת משה -  אשה, הגורמת לבעלה לעבור על איסורי הדת, מתוך כוונה להכשילו ובמזיד, כאשר הבעל הזהירה והיא בחרה להתמיד בהתנהגותה; סירוב האישה לקיים חיי אישות עם בעלה וטעמים נוספים.

הערכאה אליה תוגש תביעת מזונות אישה

 

הערכאה השיפוטית, אשר אמונה על קביעת גובה מזונות אישה, הינה בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני בעת הליך גירושין. לנשים מומלץ להגיש תביעת מזונות אישה לבית המשפט לענייני משפחה, אשר כללי הדיון בו גמישים ונוטה לפסוק סכומים גבוהים יותר. במידה והבעל הקדים את אשתו ופנה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין, אליה כרך גם את סוגיית מזונות אישה, תישלל מהאישה האפשרות להגיש את התביעה בבית המשפט לענייני משפחה.

 

בברכה


עו"ד יצחק-ארז קרטעורך דין גירושין מומחה נכסי קריירה
קרט ושות' – עורכי דין גירושין מומחים גירושין חלוקת רכוש
מנהלי פורום גירושין באינטרנט 


טלפון: 077-4150027
פקס: 057-7961991
www.karat-law.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב