דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא תמיד ראיות חפציות מספיקות 

מאת    [ 02/11/2009 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2563 פעמים ]

מדינה שלמה נשמה היום לרווחה עם פרסום דבר מעצרו של דמיאן קלירקין החשוד ברצח המעזעז של המשפחה בראשון לציון. מחשבה על כך כי רוצח מסוג זה עדיין מסתובב בקירבינו היא קשה מנושא, וטוב לדעת שהמשטרה שמה עליו את ידה.

המחמאות למשטרה - אבל בלי מזל ובלי הטפשות של קליקרין, ספק גדול אם היא הייתה מצליחה לפתור את התעלומה ולעלות על עקבות הרוצח, במיוחד אם הוא כבר היה נמצא הרחק בהרי רוסיה.

הסיבה העיקרית להצלחה בתפיסה של הרוצח את הראיות החפציות שהוא הותיר באירוע. עם הטכנולוגיה של היום, המשטרה יכולה להשתמש באותן ראיות ולהפיק מהן דגימות DNA, שיהוו הוכחה חותכת במידה ויימצא קשר בינן לבין החשוד. וכך קרה במקרה של קלירקין.

נכון לכתיבת שורות אלו אחת הראיות (פרט להודאה של החשוד ) היא טביעות רגל. כמו בטביעות האצבע גם טביעות רגליים הן ראיות חפציות שהאדם משאיר במקום האירוע .אבל גם פה בית משפט מתבסס על עדות מומחה שתסביר כיצד טביעת הרגל קושרת את האדם למקום האירוע. יש להדגיש כי אם במידה ולנאשם יש הסבר סביר להימצאות הטביעות בזירה - אין מציאת הטביעה מדברת בעד עצמה .

 

ראיות חפציות שנמצאו בזירת הרצח היו בגדיו של החשוד. במהלך הרצח, כתוצאה מהמאבק עם הקורבנות, נפצע החשוד ועל הבגדים שהשאיר בזירת האירוע נשארו כתמי דם שלו (החשוד השאיר את הבגדים מכיוון שחשב שהם ישרפו כאשר הצית את הדירה). זה הותיר בפני המשטרה את החלק הפשוט בעבודה - לקחת דגימת ד.נ.א מהחשוד שנעצר ולעשות השווה עם הדנא שנמצא בשקית בזירת האירוע .הדגימות נשלחו למטה הארצי, נערכה השוואה ואכן נמצאה התאמה. כמובן שבמידה והחשוד לא היה משאיר את בגדיו בזירת האירוע, היה קשה יותר להביא ראיה שתקשור אותו לרצח. בנוסף, בוצעו נתיחה של הגופות - וכך ניתן לקבוע את שעת המוות. לכן לא ייתכן שנשלח מסרון מהקורבן כאשר זה כבר לא היה בחיים.

ראיות חפציות - לא תמיד מהימנות

ניתן לחשוב שראיות חפציות הן מהימנות יותר מאשר העדויות בית משפט לדוגמא: טביעת אצבע, תצלום של הנאשם בזמן ביצוע העבירה או עקבות רגל - אך לא תמיד! גם כאשר מוגשת חוות דעת מטעם התביעה, לפעמים ניתן להציג חוות דעת מומחה מטעם ההגנה. לדוגמא, בפרשת זדורוב ההגנה הביאה עד מומחה מטעמה שקבע שהרוצח היה שמאלי ואילו זדרוב ימיני .

צריך להדגיש שע"פ הפסיקה כיום רק חלק  קטן מההרשעות מתבססות על ראיות חפציות בלבד. ובדרך כלל הראיות החפציות מחזקות ראיות אחרות שיש כנגד הנאשם .

 

 

 

 

 

נגה ויזל עורכת דין פלילי . נייד : 052-3295296 אתר המשרד : http://nogawiesel.com/ רחוב : ברקוביץ 4 קומה 5 תל אביב *********** המידע הכלול בהודעה זו נשלח על ידי עורך דין, ונועד להיות חסוי ולשימושם הבלעדי של הנמענים הנזכרים לעיל. ככל שהנמען הוא לקוח,תשדורת זו עשויה להיות למטרת מתן ייעוץ משפטי ועל כן הנה פרטית. תשדורת זו עשויה אף להכיל את תוצר עבודתו של עורך הדין. אם אינך הנמען אליו כוונה התשדורת, דע כי כל החזקה או הפצה של תשדורת זו אסורות בהחלט. אם קיבלת את התשדורת בשוגג, אנא מחק את כל עותקיה ו/או צרופותיה, השמד כל העתק אחר בכל אמצעי אחסנה או הצגה שיצרת מתשדורת זו או מצרופותיה והודע לשולח מיד. הסתמכות על המידע והעצות הניתנים בו, היא על אחריות המשתמשים בלבד ואין לראות במידע כתחליף לסיוע משפטי מקצועי, אלא כהמלצה בלבד. ***********




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב