דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה לאתר אינטרנט ופיתוח עסקי? 

מאת    [ 01/11/2009 ]

מילים במאמר: 1203   [ נצפה 1961 פעמים ]

במהלך עבודתי כמקימת אתרי אינטרנט ומקדמת עסקים ברשת, אני נתקלת פעמים רבות בבעלי עסקים שהיו מעוניינים להקים אתר לפעילות העסקית שלהם, אך אינם מסוגלים להגדיר במדויק את אותה פעילות עסקית.

למה זה קורה?

עסק שצבר מספר רב של שנות נסיון, זהו עסק שנשען על יותר מערוץ הכנסה אחד.  יתכן מאוד שבין לקוחותיו של עסק כזה אנו נמצא יותר מסוג אחד של קהל יעד.

מנגד, רשת האינטרנט מספקת תשתית נוחה וזולה, לאיתור שווקים חדשים וביסוס שיתופי פעולה, שייתכן והיה קשה יותר למצוא ללא המדיה הזו. לכן, בעלי עסקים רבים, מתקשים לענות על השאלה "למי מיועד האתר?" או אפילו "אילו פעילויות מהעסק שלי הייתי רוצה להציג?".

כפי שציינתי במאמרי הקודם "איך בונים אתר אינטרנט לעסק?" השאלה החשובה שאני מקפידה תמיד לשאול את הלקוחות שלי, היא "מה המטרה של האתר שלך?". עם הזמן נוכחתי לדעת עד כמה רבים הם הלקוחות שאינם יודעים לענות במדויק על שאלה זו.

טעות נפוצה היא לשים דגש על הכלים הטכנולוגיים השונים שקיימים בשוק, ו"לתפור" את הצרכים על פי ההיצע. לדוגמא, לפני שבועיים התקשרה אליי לקוחה שהגדירה את הצרכים שלה בשיחתנו הראשונה: "אני רוצה פורום". מאוחר יותר, כשנפגשנו, הסתבר שהיא מעוניינת לשמור על קשר עם משתתפי הסדנאות שלה, מתוך כוונה להיות מוזמנת להעביר סדנאות נוספות. לפיכך, הכלי הטכנולוגי המתאים לה ביותר הוא בכלל רשימת דיוור וכלי כמו פורום, שגם דורש השקעה רבה יותר, היה דווקא מפריע לה במימוש החזון העסקי שלה.

טעות נפוצה אחרת, היא להגדיר מטרה שהיא מאוד כללית ולמעשה לא משאירה אותנו עם שום צעדי עשייה. "שיהיה לי אתר מינימלי, פשוט להראות לאנשים ולרשום בכרטיס ביקור שלי" זה דוגמא למטרה כזו.  "לספר על העסק שלי ודברים שאני יודע לעשות" - הוא גם מטרה כזו.

בכותרת המאמר הזכרתי את הביטוי "פיתוח עסקי" - על שום מה?

לאור נסיוני, ונסיון מצטבר של בתי עסק רבים שהצליחו למנף את עצמם בזכות רשת האינטרנט, הדרך הנכונה לראות את הנוכחות ברשת היא באמצעות תכנון אסטרטגי של "צעד וחצי".

"צעד" - כהמשך טבעי לפעילות הנוכחית של העסק, בכל המישורים: פרסום, יחסי ציבור, שיווק, כח אדם, נהלים, תקשורת מול העולם שבחוץ, מוצרים ושירותים.

"וחצי" - מינוף האפשרויות שהאינטרנט מציע עבור העסק ולעשות משהו שהוא קצת מעבר לפעילות הנוכחית "כאן ועכשיו".

כדי להוציא את הדברים מהכח אל הפועל, חייב בעל העסק לשאול את עצמו שאלות מעולם התוכן של פיתוח עסקי וממש לא מעולם התוכן של בניית אתרים:

מהו היקף הפעילות של האתר שלי? הוא חייב להתאים להיקף הפעילות של העסק. לא הגיוני בעיני שאתר של 5 עמודים ישרת נאמנה עסק של 50 עובדים. כמו כן לא הגיוני בעיניי שאתר של 50 עמודים ינוהל על ידי עסק של אדם אחד, כי המשאבים שאתר כזה דורש כדי להיות אתר "חי" ופעיל, חורגים בהרבה מיכולתו של עסק של איש אחד.

 איך התוכן באתר ישרת את הפעילות השיווקית שלי היום? לקוח אחד שלי, למשל, משתמש באתר שלו בהמשך (או אפילו במקביל) לשיחות טלפון שיווקיות בדרך לסגירת עיסקה. במקום לשלוח בדואר או במייל חומר פרסומי "יבש", הוא מפנה לקוחות פוטנציאליים לאתר שלו, כך שיקבלו תמונה על העסק שלו בצורה אינטרקטיבית.

איך האתר ישרת את הלקוחות הקיימים שלי? לדוגמא, מהאתר שלי לקוחות יכולים לשלוח לי דואר אלקטרוני ובמקרים דחופים הודעת ICQ. כמו כן, ניתן להוסיף בתשלום אפשרות למשלוח הודעות SMS  מהאתר.

איך האתר ישרת ספקים שלי? מכירת שטחי פרסום באתר והחלפת קישורים הן דרכים מצוינות לביסוס קשרי תמורה הדדית עם הספקים.

זה לגבי ה"צעד" ומה עם ה"וחצי"?

אילו אירגונים קיימים משיקים לפעילות שלי? אני מפרסמת אתרים שמוכרים עיצובים לאינטרנט ורשת חנויות שמוכרת ציוד מחשב. מוצרים אלו עשויים לעניין את הלקוחות שלי.

אילו מבצעים או חבילות חדשות אני יכול להציע באינטרנט? דוגמא מצוינת למוצר אינטרנטי שכזה הוא ניוזלטר של טיפים והמלצות מעולם  התוכן של העסק שלך.

ולסיום שאלה אחרונה, שרבים יתייחסו אליה כשאלת מיליון הדולר:

האם יש לי אפשרות לבסס ערוץ הכנסה נוסף לעסק שלי דרך האינטרנט?

אין גבול ליצירתיות ולדמיון שאפשר להפעיל בתשובה לשאלה הזו. קיימים הרבה מוצרים אינטרנטיים מצליחים,  שהעלות שלהם  היא דולרים בודדים, אך ריווחיותם עצומה בגלל החיסכון בעלויות הטיפול, האריזה והמשלוח.

זה יכול להיות סמינר אינטרנטי (webinar), ספר אלקטרוני (ebook), סרט וידאו שצילמתם, אוסף קישורים מעניינים, מדריכים או כל דבר אחר שיש לכם אפשרות למכור. זה אפילו לא חייב להיות מוצר שלכם! ישנם המון עסקים ברשת שישמחו לשלם לכם עמלה על זה שתמכרו מוצרים שלהם.

פעמים רבות כל השאלות האלו עוזרות לבעל העסק להתמקד ולהתניע את תהליך היצירה של אתר האינטרנט שלו. מצד שני, יש גם הרבה בעלי עסקים שנמצאים בסוג של פרשת דרכים בנוגע לעסק שלהם וזה בא לידי ביטוי, בין היתר, בלבטים רבים  גם בכל מה שקשור לאתר האינטרנט. לבעלי עסקים אלו אני ממליצה בחום להתייעץ עם מאמן עסקי או יועץ אירגוני, שיידע לכוון אותם לעבר מציאת התשובות.

אורן טוקר הוא מאמן עסקי ואישי בעל נסיון של מעל 10 שנים ומתמחה בעסקים קטנים (של איש אחד) ותהליכים קבוצתיים. במהלך הכרותנו התרשמתי עמוקות מהנסיון והידע המקצועי שלו ולכן אני מרגישה בנח להפנות בעלי עסקים לתהליך מיקוד אצלו. הפגישה הראשונה עם אורן היא ללא תשלום וזה מאפשר לבעל העסק לבדוק האם אורן ושיטתו אכן מתאימים לו.

בתור אשת מקצוע חשוב לי מאוד שהתוצאה אליה נגיע במימוש אתר האינטרנט תענה בצורה מדויקת ככל האפשר על הצרכים האמיתיים של העסק. כשיש  קושי להגדיר את הצרכים או את המטרות, אני מעדיפה אפילו לדחות את תהליך בניית האתר עד לאחר סיום תהליך ההגדרות העסקיות.

 

 

 

 

גילה בן אברהם
the BAG
תפירת אתרי אינטרנט ועיצוב תוכנה עסקית
http://www.thebag.co.il
054-8124145



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב