דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תשתית אחודה רקע וטכנולוגיה 

מאת    [ 01/11/2009 ]

מילים במאמר: 978   [ נצפה 2729 פעמים ]

תשתית אחודה רקע וטכנולוגיה

תשתית אחודה הינה תשתית כבילת תקשורת הבנויה מתשתיות כבילת מחשב המשמשת הן לתקשורת מחשב והן לתקשורת טלפון על גבי אותה מערכת כבילה. החיבור לציוד המתאים בשקע הקצה מתבצע ע"י פתיל גישור בעל סיומת תקע לפי יעוד הנקודה : תקע RJ 45 למחשב ושקע RJ 11 לטלפון.
במערכות הכבילה המתקדמות התשתית האחודה מאפשרת חיבור המשתמשים גם למערכות תקשורת נוספות מעבר למיחשוב וטלפוניה, כמו חיבור ל מערכות טלביזיה בכבלים, מערכות בקרה ובקרת מבנה ועוד.
בניגוד לשיטה הישנה בה היו שתי מערכות כבילה נפרדות למערכות המחשוב והטלפון, כולל תשתיות הולכה ( ריכוזי תקשורת, תעלות, צנרת, נקודות קצה ) נפרדת לכל יעוד בתשתית האחודה ישנה מערכת כבילה והולכה אחת בלבד .
במערכת האחודה פריסת שקעי התקשורת אצל המשתמשים השונים מתבצעת בצורה אחידה, לכל משתמש פורסים שקעי מערך תקשוב. הגדרת השקע והיותו יעודי למערך הטלפוניה או המיחשוב תתבצע לאחר ניתובו בריכוז התקשורת.
בדרך כלל פריסת מערך הנקודות אצל משתמש הקצה מבוססת על חיבור של עמדת קצה בסיסית בת 3 נקודות תקשוב המאפשרת חיבור של מחשב, מכשיר טלפון, והשארת נקודת תקשוב אחת חופשית ( המאפשרת חיבור מיכשור בתחום הטלפוניה או המיחשוב). ועד להקצאת כמות גדולה של שקעי תקשוב למשתמשים בעלי "צריכה גדולה" של מערכות תקשוב ללא הצורך לדעת כלל לאיזה מטרה נדרשים החיבורים האם למערכות דיבור, פקס, מיחשוב וכו'. מניסיונינו באירגונים הדומים למשטרת ישראל רוב משתמשי הקצה יסתפקו פריסה של עמדת עבודה בת 3 נקודות תקשוב, משתמשים "כבדים " הצורכים התקני תקשוב יצרכו 4 -5 נקודות תקשוב, ומעטים יצרכו מעבר לכמות זו.

בריכוז התקשורת תפיסת הפתרון זהה קרי ריכוז תקשורת אחד עבור קבוצת משתמשים (קבוצת משתמשים מוגדרת כקומה במבנה, או מבנה קטן וכו') משמש אותנו לריכוז מערכות המיחשוב, הכולל התקנת מתגים לקישור הרשת. או יצוג מבואות המרכזיה לניתוב מערכות טלפוניה, חיבור מערך יחידות דיבור פנים INTERCOM, ובמבט נוסף חיבור קווי ISDN למשתמשים, ומערכות טל"כ. והתקנים נוספים כמו בקרות מבנה, שעוני נוכחות ועוד.
הגישור בין המשתמשים לצד הציוד יתבצע תמיד במגשר זהה לחלוטין ללא צורך באביזר כבילה או כלי עבודה. לעיתים על מנת להקל על הזיהוי ניתן להשתמש בצבעי מגשרים שונים בהתאם למערכות אותם הם מייצגים.

מגמות במערך התשתית האחודה
תפיסת המערכות האחודות פותחה על ידי חברת AT&T בסוף שנות ה80- כתפיסה אסטרטגית למערך כבילה אחיד, זאת על מנת לקשור את לקוחותיה המסורתים בתחום הטלפוניה גם לתחום מערכות המחשבים. במהלך השנים ואחר שתפיסה זו הוכיחה את עצמה כיעילה הצטרפו לתפיסה זו גם חברות נוספות הנותנות פתרונות תקשורת ומיחשוב. בתחילת שנות ה 90 אומצה תפיסה זו על ידי ארגוני התקינה האמריקאי והארופאי והתקנים שהוגדרו מאז כוללים תפיסה זו הן בתקן ה 568 TIA/EIA האמריקאי והן בתקן הארופאי 11801 ISO.
בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר מגמות מצד חברות התשתית וחברות הציוד לפתח את המערכות במגמה זו, כפיתרון למערכות האחודות. תפיסת המערכות האחודות באה לידי ביטוי גם במגמה המסתמנת והולכת בתפיסת מערכות הדיבור והגלישה לכיוון מערכות המיחשוב בו למעשה מערכות הדיבור הופכות כחלק טכנולוגי מפיתרון מיחשובי, והקול האנלוגי מומר לקוד דיגיטלי על גבי רשת המיחשוב.
כבר לאחרונה אנו רואים מוצרי תקשורת טלפונים המציגים סינרגיזם זה במערך התקשובי במוצרים כמו מרכזיות המבוססות על שרת NT ומכשירי טלפון באמצעות מחשב או מכשירים היושבים על מבואת מחשב. (מרכזית CELZIUSE מבית CISCO ). או פיתוחים נוספים בסביבת ה IP TELEPHONY.
אין כלל ספק לפי מגמות השוק אשר מסתמנות כיום כי תוך מספר מועט של שנים לא תהיה הפרדה בין מערכות דיבור למערכות מיחשוב ומיכשור הדיבור האנלוגי הרגיל ילך וידעך.

תפיסות ניהול
בהיבט מנקודת מבט שונה אנו רואים איחוד מגמות בתפיסה הניהולית של מערכות תקשורת הדיבור והתקשורת הטלפונית. ארגונים נוטים לאחד את מערכות המידע, ואחראי התקשורת לגוף אחד אשר אמור לתת את הפתרון התקשובי לאירגון כחבילת שרותים ומוצרים אחידה. כך שאנשי המיחשוב מוצאים את עצמם כנותנים פתרון מלא ללקוח ובמרבית המיקרים תשתית הטלפוניה המיושנת ניראית בעינהם כ "מפלצת" אשר נמנעים מלגעת בה ללא הצדקה. בתהליך בו קיים איחוד התשתיות ברמה הפיזית האיחוד נוח וקל ולמעשה המערך התקשובי מקל על האיחוד הטכני והניהולי.


סקירת פרויקטים
מערך התשתיות האחודות החל לתפוס בארץ תאוצה בשנתיים האחרונות. מגמה שהחלה כפתרון תשתיתי לפרויקטים יחודים בסביבת ה-HIGH TEC במפעלים יחודים כמו INTEL,APPLIED MATIRIALS , NATIONAL SEMI, MOTOROLA החל לתפוס תאוצה ולמעשה מרבית הפרויקטים המבוצעים כיום בארץ מתוכננים בתפיסה זו.
גם בפרויקט קריות הממשלה כל מערכות התקשוב מתוכננות בתפיסת המערכות האחודות הכוללות פן נוסף המתיחס למערכות רגילות ומאובטחות.
בתפיסה שהוגדרה בפרויקט זה נפרסה מערכת תשתית אחידה המופרדת לשתי מערכות תשתית בהיבטים ביטחונים, תשתית רגילה (שחורה) המוגדרת כתשתית פתוחה למשתמשים למערכות טלפוניה, INTERNET, פקס או מערכות מיחשוב הפתוחות לציבור. ומערכת תשתית פנים משרדית (ורודה) המוגדרת כתשתית פנים משרדית הכוללת בעיקר את מערך המיחשוב המשרדי. (עבור מערכות בסיווג ביטחוני לא נדון במסמך זה) פתרון זה פתר בקלות את הבעיה העולה בתיכנון מערכי ישיבה אשר למעשה עד שלב האיכלוס לא ניסגרו באופן סופי כמערך תשתיתי ג'נרי למערך משרדים מודרני.


יתרונות מערכת תשתית אחודה
מערכת תשתית כוללת אחת בלבד לכל ייעודי התקשורת (מחשב, טלפון, ציוד ועידת וידאו, פקס, מודם וכד' )
תכנון ג'נרי למערך התשתיות במבנה ללא צורך בידיעה מוקדמת לגבי המאכלס.
גמישות מרבית לתוספות ושינויי יעוד של נקודות קצה.
פשטות תחזוקה שוטפת.
ריכוז תקשורת משולב אחד לכל ייעודי התקשורת.
אמינות רבה יותר לתשתית ורגישות נמוכה יותר לתקלות תשתית.
ניצול מרבי של תשתית התקשורת.
מוכנות התשתית לכל שינוי ציוד תקשורת / ציוד קצה עתידי ( בטווח של כ 10 שנים ).
בניית התשתית על ידי קבלן תשתיות תקשורת מקצועי בתקנים מחמירים ( בניגוד למצב הקיים כיום בו קבלן חשמל מבצע לעיתים הקמת תשתית טלפון { במקום קבלן תקשורת } דבר אשר גורם במקרים רבים לתשתית באיכות נמוכה וללא בדיקות איכות וקבלה מתאימות על ידי ציוד בדיקה, הגורמת לתקלות תשתית.


חיסכון עלות תשתית בטווח הארוך.
חסכון עלויות בכל הכרוך בשינויים והפעלת נקודות קצה.


יתרונות לתשתית פסיבית אחודה
ריכוז מערכות טלפון,מחשב וידאו ושו"ב במערכת כבילה אחת.
מתאים לחיבור עתידי של מנערכות Voice Over Ip.
גמישות המעבר לחיבור בין ציודי הקצה.
כבל ומחבר אחיד המאפשר חיבור מהיר למחשב או טלפון.
תחזוקה נוחה יותר.
חסכון בתקורות התפעול והתחזוקה לתשתית שתופעל לטווח ארוך בארגון.


חסרונות התשתית האחודה
התקנה יקרה (תוספת של עד-30% ממחיר תשתיות במתכונת המופרדת).
נפח מקום מוגדל עבור תשתית בתוואי אחד.
שטח ריצפה מוגדל לחדרי תקשורת.
שלוחות במקביל יופעלו יופעלו באמצעות קישור בריכוז הראשי.
צור לוזון
צור לוזון הינו בעל שם וותק של מעל 22 שנים ביעוץ למערכות תקשורת לעסקים
http://tzur-com.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב