דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפליה בין אחים 

מאת    [ 29/10/2009 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 3615 פעמים ]

הפליה בין אחים

זוג עם שני ילדים, ירון בן 10 ורועי בן 12. ירון כריזמטי מאוד,מוכשר ומקובל בחברה. רועי בישן יותר ופחות מצליח בלימודים. בתקופה האחרונה ,רועי מידרדר בלימודים, מפריע, מתחצף למורים ומתרשל בהכנת שיעורי בית. גם בבית רועי מתחצף להורים ומתרחק מערכי החינוך של הבית. נקטנו בכל השיטות האפשריות : גם בצורה של ענישה וגם בצורה של הבטחה לפרסים, אבל-שום דבר לא עזר. מה ניתן לעשות בכדי לשפר את המצב?

לפי נתוני השאלה עד לתקופה האחרונה, רועי היה ילד רגיל בלימודים ובחברה,דבר זה מראה שאין לו בעיות אישיות רגשיות מיוחדות וכן אני מתרשם שיש לרועי אח קטן יותר שמאוד פופולארי בחברה ובלימודים ומן הסתם אתם גם נותנים לו מאוד הערכה וחיבה, במיוחד במפגשים חברתיים שאתם שומעים הערכה מאחרים על ירון,אני מאבחן כאן יסוד של קנאה מצד רועי באחיו הצעיר ממנו בשנתיים שמאוד מוערך על ידי הוריו והחברה מסביב .
יסודות הקנאה מופיעות כבר בשחר האנושות ,קין והבל -המקרא מתאר שה' שעה למנחת הבל שהביא מהטוב ביותר ולמנחת קין שהביא מהזיבורית לא שעה ,וכן מספר המדרש על קין והבל שכל העולם היה שיך להם ,וחלקו בניהם את העולם קין לקח את כל הקרקעות והבל את כל המיטלטלין,אמר קין להבל פרח באוויר כי אתה עומד על אדמתי ענה לו הבל פשוט בגדיך כי הבגדים הם מטלטלים ,קם קין על אחיו והרגו (בראשית רבא כב,ז).
וכן בפרשת יוסף ואחיו בסיפור חלומותיו המתנשאים לכאורה ,אביו נותן גיבוי לדברים ועושה לו כתונת פסים ומפלה אותו לטובה, נגרם קנאה בין האחים ולכך מכרו אותו לעבד במצרים והגיע למלכות ולאחר מיכן הגיעו ישראל למצרים ועבדו בפרך מאות שנים ,כפי שמופיע בתלמוד,לעולם אל יפלה אדם בין בניו כי בשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים(שבת י:).
אנו רואים מחז"ל עד כמה משמעותית וחמורה היא ההפליה ועד כמה רגש הקנאה יכול להוביל לחורבן גדול.
רועי מרגיש דחוי בגלל שאחיו הצעיר מצליח יותר ממנו בכל התחומים וכך הוא מוערך יותר ממנו,דבר זה גורם לו תסכול וקנאה וזה גורם לו לומר לעצמו, גם אם אתאמץ יותר אני לא אגיע להישגים שהגיע אחי הקטן ,אז כדי שאקבל תשומת לב אני אתנהג רע: לא אלמד,התחצף אזלזל בחברים, אבעט בערכים שהורי מחנכים אותי,וכך יתייחסו אלי ,אומנם יחס שלילי אבל אני יהיה במרכז העניינים ובמרכז הדאגות של הורי ולא אחי ובנוסף אני אתנקם בהם ולא יעשה מה שהם מצפים ממני לעשות וכך אגרום להם צער וזה יהיה כנקמה על הצער שהם גורמים לי.
לכך אתם צריכים ליתן לו אהבה וחיבה ואני מבין שזה קשה ,כי על כל מרידה שלו צריכים יותר אהבה ואז תראו שהוא ישתנה מהקצה לקצה השני .
לסיכום:חובה לתת אהבה לילדים ודווקא הילד שפחות עושה נחת להוריו צריך ליתן לו אהבה יותר גדולה, אסור לעשות מעשים שיכולים להתפרש אצל ילדכם כקיפוח, אפילו שיש לכם הסברים מצוינים מדוע אתם עושים זאת.
זכרו:אין ילד רע יש ילד לא נאהב .

אוריאל בלוי,רב,יועץ ומגשר
כותב מאמרים ושו"ת במדיות השונות.
054-5333386 uribloy@walla.com
http://www.brachavehazlacha.net/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב