דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נרגילה ! 

מאת    [ 29/10/2009 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 3612 פעמים ]

עישון נרגילה הפך בשנים האחרונות לפופולרי ואופנתי יותר והוא תופס מקום מרכזי בפעילות החברתית של סטודנטים, תלמידים (לפי סקר של משרד הבריאות, מדובר בתלמידי כיתות ה'!) ואף משפחות. סקר שערך משרד הבריאות ,המחלקה לחינוך וקידום הבריאות, בקרב צעירים גילאי 17-12, העלה כי 40% מהמשתתפים התנסו בעישון נרגילה.
כדי להבין את סכנות השימוש בנרגילה חשוב להכיר את המבנה שלה. הנרגילה מורכבת מראש, גוף, צינורית עם פייה ובקבוק זכוכית לאחסון המים. תהליך שריפת הטבק מתחיל בראש הנרגילה, בעזרת גחלי פחם בוערים הנמצאים בסמוך לטבק. המעשן שואף את עשן הטבק דרך הצינורית, וכתוצאה מכך נוצר מעל המים ואקום, הגורם לכניסת אוויר העובר דרך גוף הנרגילה. בניגוד למה שאנו נוטים לחשוב המעבר דרך המים אינו תהליך סינון. תפקידו הוא להגביר את הלחות בעשן.
שאיפתו גורמת להרגשה נעימה אך בא בעת גם לנזק חריף פי כמה מזו של עשן
סיגריה.
מנתוני ארגון בריאות העולמי, עישון נרגילה אורך כ-45 דקות השווה לעישון חפיסת סיגריות שלמה !
במאמרם של Kinshkowy & Amitai העוסק בסיכון של עישון הנרגילה, מדווחים כי במחקרים שונים שבהם נבדק ההרכב הכימי של עשן הנרגילה נתגלו ריכוזים גבוהים של פחמן חד-חמצני, ניקוטין, עופרת, זפת וחומרים מסרטנים נוספים. חומרים אלה עוברים דרך חלל הפה ודרכי נשימה לריאות וכן נספגים במערכת העיכול ומועברים למחזור הדם. במאמר מצוין כי ההשפעה של עישון הנרגילה דומה מאוד לזו של עישון סיגריה: העישון מסרטן, פוגע בתפקוד הריאות, מזרז לידה מוקדמת ופוגע באיכות החיים של המעשן על ידי גרימת קמטים וכתמים בעור, כאבי גב, מחלות כלי דם ומחלות חניכיים ושיניים. בנוסף, מעשני הנרגילה נוהגים להעביר את הפייה ביניהם ובכך מגדילים את הסיכוי לחלות במחלות מידבקות כמו הרפס השפתיים, מחלת הנשיקה או שחפת.
ילדים רבים מעשנים נרגילה באישור הוריהם, שחושבים כי הנרגילה היא מכשיר תמים שהשימוש בו אינו ממכר כמו עישון סיגריה. אבל שוכחים כי החומר המצוי בטבק שבנרגילה הוא ניקוטין, הגורם להתמכרות פיסית ונפשית.
ברגע שהניקוטין חודר לגוף הוא נספג ישירות למחזור הדם, חודר למוח ובתוך זמן קצר עובר את המחסום דם-מוח. במוח קיים שיחרור של אדרנלין הגורם לערנות, האצת קצב פעימות הלב ועלייה בלחץ הדם. הוא גם גורם לשחרור של דופאמין, וכתוצאה מכך נוצרת תחושת הנאה מהעישון. בסופו של דבר הוא גורם להתמכרות.
טבק שבנרגילה גורם נזקים רבים בחלל הפה עם קשר מובהק לפריודונטיטיס. בעיות חמורות נצפות בפיות של מעשנים כגון :איבוד עצם, מספר רב של כיסים פתולוגיים עמוקים, איבוד שיניים Halitosis, (באשת), וחניכיים מודלקות.

תפקידנו כשינניות הוא, בין היתר, לקיים הדרכה והסברה שיגבירו את ערנות הקהל הרחב לסיכונים הפוטנציאליים של עישון בכלל ושל נרגילה בפרט.במחקר שנערך במחלקה להיגיינת הפה של אוניברסיטת מרילנד נבדק ידע של שינניות לגבי גורמי סרטן חלל הפה ודרכי האבחנה שלו. המחקר העלה שיש חוסר גדול בידע ובחינוך למניעת שימוש בטבק, והוא ממליץ להעמיק בהדרכות ולחזק את הידע של השינניות.
חובה עלינו כשינניות להמליץ לפציינט בצורה מקצועית על אפשרויות שונות להפסקת עישון. הטבק שנמצא בנרגילה יכול להיות קטלני, והשפעתנו צריכה להתמקד לא רק בבני הנוער אלא גם בהוריהם.

references
A critique of the WHO TobReg's "Advisory Note" report entitled: "Waterpipe tobacco smoking: health effects, research needs and recommended actions by regulators ; Chachouachi K ; Researcher in Socio-Anthropology and Tobaccology, Consultant in Tobacco Control, 62, avenue Victor Hugo; 92100 Boulogne Billancourt, France
The waterpipe: time for action ; Maziak W ; University of Memphis, Syrian Center for Tobacco Studies, Memphis, TN 38152, USA.
Maryland dental hygienists' assessment of patients' risk behaviors for oral cancer; Syme Se , Drury Tf , Horowitz Am ; Department of Dental Hygiene, Dental School, University of Maryland, Baltimore, Maryland, USA.
Water-pipe (narghile) smoking: an emerging health risk behavior ; Kinishkowy B , Amitai Y ; Department of Mother, Child and Adolescent Health, Israel Ministry of Health, 20 King David St, PO Box 1176, Jerusalem 91010, Israel.
האגודה למלחמה בסרטן : http://www.cancer.org.il/
משרד הבריאות : המחלקה לחינוך וקידום בריאות; http://www.health.gov.il/
מיכל אטיאס, שיננית מוסמכת: .R.D.H

http://shinanit.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב