דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליווי התפתחותי מהרגע הראשון או, מה צריך תינוק חדש ? 

מאת    [ 28/10/2009 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 2590 פעמים ]

הפכתם למשפחה או הרחבתם את המשפחה - מזל טוב, נולד לכם תינוק ! את הרכישה הגדולה של "חבילת הלידה" קרוב לודאי שכבר בצעתם ואתם רק מחכים לבואה.
ה"גוזל" מגיע אתכם הביתה מבית החולים, חבילה אחת קטנה של אושר עם חבילה ענקית של הרבה מוצרים, חפצים ועזרים שיקלו עליו את החיים. נשאלת השאלה, כל מה שקניתם וקיבלתם, יקל עליו או עליכם?

אחרי סקר שווקים יסודי החלטתם איזו עגלה כדאי לקנות, האם לקנות את כסא הבטיחות ששייך לעגלה או בנפרד? התלבטתם ארוכות לגבי צבע המיטה, השידה, הוילונות והדמויות המצוירות על הקירות. אולי אפילו התלבטתם לגבי הידיות של השידה, המגירות והארונות. הכל טבעי והגיוני בהכנת הארמון ל"נסיך" או "ה"נסיכה".
אז בואו נבדוק שיש כל מה שצריך - חדר מעוצב - יש! עגלה - יש! סל - קל - יש! בקבוקים, מוצצים, מחלקי מנות, ספר לעגלה, מובייל למיטה ועוד ועוד ועוד - יש!
ועכשיו מה? אז מה הוא באמת צריך?

אחרי ההקדמה הארוכה, רציתי שתדעו שפה לא נדבר על סוגי עגלות, עריסות, חדרים מעוצבים, בקבוקים, מוצצים וכל שאר הדברים, אני סומכת עליכם שאתם יודעים מה מתאים לכם ולילד שלכם. פה נדבר על דברים הרבה יותר פשוטים, בסיסיים.
מה התינוק שלכם צריך מכם, כבר מהרגע הראשון ?

הדבר החשוב ביותר - תחושת בטחון. התינוק שלכם צריך להרגיש בטוח ומוגן. אחרי תשעה חודשים בבטן של אמא והמעבר החד לעולם החיצוני, הוא צריך לדעת שאתם נמצאים "שם" בשבילו.
איך עושים את זה - - בשעת בכי לא נלחצים (קשה בהתחלה, אבל מבטיחה שמשתפר עם הזמן...), בודקים מה יכול לגרום לבכי. אחרי שהבנתם את הסיבה תנו מענה בהתאם. לא כל בכי מצביע על רעב או מצוקה. הבכי הוא הדרך של התינוק שלכם לתקשר איתכם הוא יכול להצביע על חוסר נוחות ורצון לשנות תנוחה של שכיבה, רצון לשמוע את קולכם, להיות על הידיים שלכם, להיות מחובק ועטוף. יכול להיות שהוא סובל מכאבי בטן - כשתזהו את הגורם ותתנו מענה, נתתם תחושת בטחון.

כשאתם מחזיקים את התינוק שלכם על הידיים שדרו לו נינוחות, אם תחזיקו אותו בצורה שלא נוחה לכם ושאתם אינכם חשים בה בטוחים - תחושתכם זו תורגש על ידי תינוקכם. אתם משדרים לו את החששות שלכם והוא יגיב בהתאם, בבכי ובחוסר נינוחות. אחזו את התינוק בצורה בוטחת, תומכת, עוטפת.

שימו לב שאתם מספקים לתינוקכם את שלושת הצרכים הבסיסיים הבאים : השמעת קולכם, מגע ותנועה. שלושת הדברים הללו יכולים להגיע במגוון אפשרויות. לא משנה באילו דרכים תבחרו, זה מה שתינוקכם צריך. כך הוא יידע שאתם שם ושאתם יכולים לתת מענה למצוקות שלו.

קול - דברו איתו, אל תשכחו לעשות הפסקות בדיבור שלכם ולתת לו זמן להקשיב, להפנים ו"לענות". אתם לא חייבים להשתמש במילים עם משמעות, גם צלילים מונוטוניים יענו על הצורך. שירו לו, הוא לא יידע אם אתם מזייפים, וגם אם כן - זה לא ממש משנה לו. כשהוא שומע אתכם הוא יודע שאתם נמצאים איתו.
בזמן בכי או קיטור, דברו אליו בטון אחד חזק יותר, כך תשדרו לו בטחון.

מגע - הקפידו על מגע ברור, מורגש, נוכח. בזמן קושי ובכי, מגע עדין ומרפרף רק יוסיף לחוסר השקט. טפיחות של ידכם על גב התינוק בזמן בכי יעזרו לו להרגע.

תנועה - קפיצות בישיבה על כדור פיטבול, הליכה בחדר, ניעות מהברכיים שלכם בקצב מונוטוני, יעזרו לתינוקכם להתגבר על הקושי שבו הוא נמצא.

כל צורך בנפרד, הוא חשוב. שילוב של קול, מגע ותנועה הוא שילוב מנצח ולכן בזמן בכי (אחרי שוידאתם שהוא לא נגרם מרעב או טיטול שדורש החלפה) אפשר לשבת על הכדור, להחזיק את התינוק צמוד אליכם, לטפוח על גבו ולדבר אליו. כל שילוב אחר של שלושת המרכיבים יתקבל על ידי תינוקכם בברכה.

בברכת התחלה טובה ולילות שקטים...
ליטל ירון
babylital@gmail.com


ליטל ירון - "בשביל ההתחלות"
מדריכה להתפתחות תינוקות, דולה אחרי לידה.
www.baby4me.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב