דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלכלה חברתית 

מאת    [ 27/10/2009 ]

מילים במאמר: 408   [ נצפה 2875 פעמים ]

כלכלה חברתית

הרעיון של הכלכלה זה למצוא את הדרך היעילה ביותר לגרום רווחה להמונים, להעלות את רמת החיים של הציבור ולזה צריך לשאוף. אסור לשאוף לשוויון ולעשות פעולות כלכליות על מנת להגיע לשוויון, זה אמנם נשמע טוב, אבל זה לא נכון, לא הגיוני, לא צודק, לא יעיל וכפי שהוכח בעבר, גם לא עובד.

בני האדם לא שווים וטוב שככה, אחרת היה משעמם פה מאוד. כל אחד תורם ויוצר בכמות ובאיכות לפי יכולתו, רצונותיו וכישוריו ולכן זאת טעות לגמול להם באופן שווה. שוויון חומרי (סוציאליזם וקומוניזם) לא מספק תמריצים ולכן גורם לחוסר מוטיבציה, חוסר יצירתיות, חוסר התפתחות, חוסר התייעלות, הוא גם גורם לבזבוז משאבים והקצאתם למקומות הלא נכונים. כאשר אין שוויון חומרי, כמו בקפיטליזם, נוצרים תמריצים שגורמים ליצירתיות, התפתחות, יעילות ובסופו של דבר המרוויח הגדול ביותר מזה הוא הציבור עצמו שרמת החיים שלו עולה וזה בדיוק המטרה של הכלכלה. לכן, המטרה שצריך לחתור אליה היא רווחת הציבור ולא שוויון הציבור.

השיטה הכלכלית חייבת להיות קפיטליסטית, שוק חופשי בלי התערבות. שוויון בין בני האדם צריך להיות בחובות ובזכויות ואך ורק בזה. אסור לנסות להגיע למצב של שוויון ברמת החיים. זה לא יעבוד וזה גם דיי מטופש. זה כמו להחליט שכל בני האדם יהיו שווים מבחינת היכולת לשיר או מבחינת היכולת לשחק כדורגל. זה לא ישים. באותו אופן אסור לנסות להגיע למצב שיש שוויון מבחינה חומרית (בית, משכורת, רכב וכו'), מה גם שבני האדם שונים אחד מהשני ברצונות. לאחד מספיק בית קטן במושב והשני רוצה פנטהאוז מפואר במרכז העיר. הכל בחיים יחסי.

אנחנו צריכים לחתור לכלכלה שתאפשר פלטפורמה נוחה, יעילה ומקצועית להעלאת רמת החיים ורווחת הציבור, ולא התערבות בכוחות כלכליים (הגבלות מחירים למיניהם) כדי ליצור שוויון. לא לקחת מהעשירים ולתת לעניים, העשירים מניעים את הכלכלה, יוצרים מקומות עבודה ומפתחים את המשק. החשיבה צריכה להיות כזאת שתאפשר לעניים להיות עשירים ולא "להנציח" את מצבם הכלכלי ע"י הטבות למיניהם בעזרת חוקים והגבלות על העשירים.

כל אינדיבידואל ייצור מה שהוא רוצה ויגיע למה שהוא שואף בעזרת פלטפורמה נכונה. צריכים להגיע למצב שהאנשים שפועלים בצורה מוסרית והוגנת יתוגמלו ברמה שתאפשר להם יתרון משמעותי על פני מתחריהם שפועלים בדרכים הפוכות. אותם אנשים שפועלים בדרכים לא הוגנות ומוסריות חייבים להיענש בחומרה ע"י קנסות ומאסרים. הרעיון הוא לא ליצור מנגנון של פחד ואימה אלא להבהיר שהדרך היחידה להצליח היא ע"י ערכים נכונים. צריכים ליצור תמריצים כדי שאנשים יפעלו רק בדרכים נכונות.

בדרך זו ניצור מצב שהצלחה, אושר ועושר ילכו יד ביד עם מוסריות וצדק ולא יהיה ניתן להשיג את האחד בלי השני. העשירים יהיו עשירים יותר, העניים יהיו עשירים יותר, כולם ביחד יהיו טובים יותר.

Everybody wins

 

Ran



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב