דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסטיבל הדרווישים המחוללים בקוניה 

מאת    [ 25/10/2009 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 3238 פעמים ]

ג'לאל א-דין רומי נולד בבלח שבאפגניסטן בתחילת המאה ה13, שהייתה אז מרכז תרבותי חשוב ונאלץ לעזוב את עירו, ביחד עם משפחתו, בתור ילד, בגלל פלישות המונגולים. המשפחה הגיעה לקוניה במרכז תורכיה, שהייתה אז בירת הממלכה התורכית-מוסלמית הנאורה של הסלג'וקים, ואביו של רומי, שהיה מלומד ידוע, קיבל ג'וב בתור ראשון המלומדים וראש המכללה האסלאמית בעיר. לימים ירש אותו רומי בתפקיד זה. אך בגיל 37 הרגיש שחייו ריקים, ושההצלחה החיצונית שלה הוא זוכה עומדת בסתירה לכישלון הפנימי שלו להגיע אל האמת. אז פגש בדרוויש נודד בשם שמס טבריזי ששינה את חייו. בעקבות המפגש הפך רומי מדרשן לרקדן, ממטיף דתי לחולה אהבה, מאז המפגש הוא לא הפסיק לרקוד ולשיר. לפתע יצאה ממנו שירה מדהימה, והוא התחיל את מה שלימים נקרא המסדר של הדרווישים המחוללים.

שמס לימד את רומי שהדת האמיתית היא אהבה ואהבה בלבד, אהבה לאל שמתבטאת באהבה לבריאתו, לבני אדם, לטבע. האמת לא נמצאת בספרים או בפלפולים תיאולוגים, אלא במה שאדם חש, בליבו פנימה. האהבה היא הכוח היחיד שיכול לחבר אותנו חזרה לאל, ממנו נפרדנו בזמן הלידה, ואליו יש סיכוי שנשוב לאחר המוות. רומי טען שיש לאהוב את כולם: יהודים, מוסלמים, נוצרים, אין הבדל ביניהם. כולם ילדיו של האל. הוא פיתח קשרים עמוקים עם נוצרים ויהודים שחיו בקוניה באותה תקופה וטען שהדת האמיתית היא מעבר לטקסים ולספרים, היא דת האהבה. רומי הפך להיות לדמות נערצת בקוניה והיה מקורב מאד לשליטים, בסוף שנות השישים שלו חלה מאד ולקראת מותו ציווה על תלמידיו לשמוח בעת הלוויה, שהרי זה הרגע שבו הוא מתאחד חזרה עם אלוהיו, ולכן זה רגע של שמחה ולא של עצב.

מאז ועד היום ישנה מסורת של פסטיבל - הילולה שמתרחשת בקוניה ביום מותו של רומי, שנקרא על פי חסידיו: יום החתונה (החתונה של רומי עם האלוהים). לפסטיבל זה מוזמנים בני כל העדות והדתות ובמהלכו נערכים הופעות רשמיות באולם שבנתה לצורך כך הממשלה, טקסים בבתים פרטיים, ועשרות אלפי אנשים מכל רחבי העולם עולים לרגל לבקר באתרים הקדושים של קוניה: מקום קבורתו של רומי, מקום קבורתו של שמס טבריזי - מורהו, ומקומות יצירת המסדר.

הפסטיבל נערך בדצמבר בתאריכים 10-17 בדצמבר, אלו ימי חורף קרים, אך עשרות אלפי אנשים גודשים את רחבי קוניה והאתרים המקודשים למסדר, פה ושם נשמעים צלילי חליל ניי (Ney) שמקודש אף הוא למסדר. החליל משמיע צליל מאד עצוב המבטא את הגעגוע של הבמבוק, שממנו החליל עשוי, לחזור לביצה בה הוא גדל. פה ושם נערכים מפגשים מרגשים בין בני דתות שונות וארצות שונות. פה ושם מזמין מישהו מאנשי קוניה את האורחים לכוס תה וממתקים מסורתיים. במהלך הפסטיבל ניתנות הרצאות על תורתו של רומי ובערבים מתקיימים טקסי זיכר (Zikr) ותפילות מיוחדות בבתי הדרווישים הגרים בקוניה ובסביבה.

רומי כתב שירת אהבה יפהפייה. הוא נחשב למשורר החשוב ביותר בשפה הפרסית, ספרו המונומנטאלי "המסנאווי", בעל 6 כרכים, נמצא כמעט בכל בית פרסי, זהו ספר הכתוב בחרוזים, בהומור, ובסיפור, הנוגע באמיתות של חיי אדם ומכוון להומניזם, אהבה, ואנושיות. בעקבות תרגומים שונים הגיע רומי גם למערב וכיום הוא המשורר הנמכר ביותר בארצות הברית. רומי נחשב למקדים זמנם של משוררי וסופרי הרנסנס, ולבעל כישרון לפחות כמו שייקספיר. לאחרונה תורגם רומי גם לעברית בכמה מהדורות, וגם בישראל הוא אחד המשוררים הנמכרים והאהובים ביותר.

זאב בן אריה הוא ישראלי המתעניין בדרך הסופית כבר יותר מ-10 שנים ואף חבר בקבוצה של דרווישים מחוללים בישראל. ב10 השנים האחרונות מוביל זאב מסעות אל הסופים ברחבי העולם ובמיוחד למסדר של הדרווישים המחוללים בקוניה. חלק מהתוצר של מסעות אלו הועלה על הכתב בספר שכתב זאב: "אור על גבי אור" מסע בעקבות הסופים. וכיום הוא עובד על ספר נוסף על עולם מרתק זה.
נכתב על ידי זאב בן-אריה - המוציא טיולים בעקבות הדרווישים המחוללים לקוניה ולקפדוקיה בשיתוף עם טרוול - טיולי שטח גיאוגרפיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב