דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קאוצ'ינג בהשראת פרשת בראשית -מעשה רצח קין את הבל הוא דוגמא להיעדר חשיבה לפני מעשה. השליטה בחשיבה היא הכלי ליצירת התנהגות רצויה לנו 

מאת    [ 24/10/2009 ]

מילים במאמר: 523   [ נצפה 2323 פעמים ]

פרשת 'בראשית' מספרת על בריאת העולם, בריאת האדם ותולדותיו ובתוך זאת סיפור רצח קין את הבל אחיו. קין והבל הביאו מנחות לאלוהים. הבל מבכורות צאנו וקין מיבול אדמתו. אלהים העדיף את מנחת הבל.אלוהים (הרואה ללב האדם) מציע לקין לשלוט בתחושות הכעס והתסכול שהציפו אותו ואומר לו : 'למה חרה לך ולמה נפלו פניך הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו'.באמירה זו חושף האל את מורכבות האדם שיצר.יש בו טוב וגם רע - החטא כדברי אלוהים אורב לו ורובץ לפתחו. בנוסף לכך יש לאדם תבונה ויכולת חשיבה המאפשרות לו למשול בטוב וברע שהרי 'בצלם אלהים' הוא נברא.
מה כוונת הביטוי 'ואתה תמשול בו' -
למשול - משמעו לנווט,לזרום,לשלב בין שניים או יותר כוחות למשל בין הכוחות החיצוניים לנו או בין הכוחות הפנימיים המצויים בתוכנו. דוגמא לכוחות פנימיים - היצרים הטוב והרע מחשבות שליליות וחיוביות וכד'.האל מציע לקין למשול ביצריו ורגשותיו, להתנהל ולבחור נכון בין כוחות הטוב והרע המצויים בו.אם בטוב יבחר - יהיה לו טוב ואם יכנע לרע - יהיה לו רע.
בפועל, ארוע העדפת אלהים את מנחת הבל עורר בקין רגש עמוק של פגיעה שגרם לו לתגובת הרצח. המקרא נותן ביטוי לכך שקין פעל ללא דיבור בינו לבין הבל בהיותם בשדה.
'ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו' . תוכן השיחה שהיתה ביניהם אינה מופיעה - הדיבור הוא ביטוי לחשיבה ולכן במקום בו חסר דיבור כנראה שחשיבה לא היתה קיימת או שהיתה לא משמעותית ומצומצמת.
כיצד ניתן ללמוד מסיפור זה על שליטה עצמית שלי ברגשותי
כך שתגובותי יהיו לשביעות רצוני -
לפעמים אנו מדברים תוך כדי חשיבה - מבטאים במילים את תהליך החשיבה המתחולל בראשנו.
שמיעת הדיבור עוזרת לנו להמחיש את המחשבה ולהבין אותה טוב יותר.
קיים מודל תקשורת המתאר את דרך התנהלות האדם העשוי לעזור להבין את ההשפעה הרבה שיש לחשיבה על הרגש המשפיע על התגובה. מכאן שהחשיבה היא זו הקובעת את התגובה ההתנהגות.
מודל התקשורת - אפר'ת :
ארוע ---- פרשנות האירוע (חשיבה) ---- רגש ---- תגובה וחוזר חלילה...
כשאני חווה אירוע לא נעים, עולה במוחי מחשבה אוטומטית שלילית המעוררת רגש שלילי קשה ולאורו אני מגיבה (כמו שקרה לקין). אירוע שלילי מוביל אותי לפעול מהרגש וכמעט ללא חשיבה. עלי להיות מודעת למה שעובר עלי במצבים אלו, להיות נינוחה ולאפשר לכוח המחשבה לפעול ולהתפתח לאפשרויות חשיבה שונות וחיוביות מתוכן אבחר את זו שתוביל אותי לתגובה חיובית הרצויה לי.
ידוע כי מחשבה חיובית מובילה לרגש חיובי ולתגובה חיובית ולהיפך.
שליטה עצמית בחשיבה חיובית תלויה במודעות שלי ובמידת הרצון שלי להאמין ביכולתי, להשקיע ולהתאמץ. ככל שאתאמן בכך אוכל להפיק יותר מחשבות חלופיות חיוביות וביתר קלות.לדוגמא : אם בארוע חנוכת הבית שבחה דליה את המתנה שהביאה לה חברתה יעל והתעלמה מהמתנה שלי, אני יכולה לחשוב שאינה מעריכה ואינה אוהבת אותי באותה מידה כמו את יעל ובעקבות כך להרגיש פגועה, ולהגיב בהתעלמות, התרחקות וכו'. כמה פעמים אנו עוברים חוויות כאלו עם אנשים שונים ?
אם אדרוש מעצמי לייצר עוד מחשבה אוכל למצוא לפחות אחת נוספת חיובית : יתכן כי המתנה שהביאה יעל היא בדיוק הדבר שהיתה דליה זקוקה לו בבית, אולי המתנה שלי שימושית עבורי אך לדליה לא ממש - אולי בדיוק לפני שבוע קנתה דליה כלי דומה לזה שהבאתי לה - ועוד, ואין לכך כל קשר לאהבתה או העדפתה את יעל על פני...










ענת דור
מאמנת אישית,דמיון מודרך ו-nlp
m.a. בחינוך מתמחה בל.ל.ובעיות קשב וריכוז



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב