דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיווק יין ועוד: ראיון עם רפי בארי, מנהל אגף השיווק של כרמל מזרחי 

מאת    [ 24/10/2009 ]

מילים במאמר: 934   [ נצפה 3488 פעמים ]

פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך

איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.

חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.

http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499

ראיון עם רפי בארי, מנהל אגף השיווק של כרמל מזרחי (אגודת הכורמים)
לקראת שיחתי עם רפי בארי, לא חשבתי על הפתעות. והופתעתי. העניין הוא בדרך בה תופסת החברה את עצמה ובמשמעויות הנובעות מכך לגבי פעילותה. כרמל מזרחי, הידועה כייצרנית היינות המובילה כבר 110 שנים, רואה את עצמה כחברת מזון המתמחה בכל מה שהוא איכותי, בריא וטבעי. לתפיסה זו משמעות לגבי השאלה האסטרטגית הראשונה של כל חברה: באיזה תחום עסקי אנו פועלים.

בתשובה לשאלה הזו - יש הבדל משמעותי בין חברת יינות לבין חברת מזון. אני לא יודע כמה זמן אסטרטגיה זו היתה אולי רדומה, אך היא ללא ספק מתעוררת. במסגרת סדרת השף - מוצרים לאפיה ולמטבח הגורמה, כרמל מזרחי מייצרת שמן זית כתית. תחילת הייצור לפני כשנתיים והיום מדובר כבר על יותר מ-100 טון בשנה. באותה סדרת מוצרים גם יין מיוחד לבישול ואפיה, ומתכוונים לצאת גם עם סדרת רטבים ושמנים מיוחדים, כמו שמן גרעיני ענבים, הנחשב במטבח האירופי לאיכותי במיוחד.

בארי מתייחס אל מדיניות זו כאל הכרח קיומי של כל חברה בעולמנו שהולך ונעשה קטן יותר. כרמל מזרחי הינה כנראה החברה היחידה בארץ השומרת על הגמוניה בת 110 שנים באותו ענף. יותר מכך, החברה נמצאת ומייצרת באותו מקום, בלב העיר ראשון לציון. אולם להבדיל ממפעלים אחרים המפנים את אדמות מרכזי הערים לטובת מגדלי מגורים, בראשון לציון כרמל מזרחי אינה מפגע סביבתי אלא סמל העיר. זהו כנראה ההסבר לכך שאפילו ראש העיר אינו מעוניין לפנות את כרמל מזרחי מעירו.

עד כאן אסטרטגיה, אבל אני רציתי בעצם לשמוע על שיווק יין לקראת הפסח. אז נכון, אומר בארי, לאורך השנים יש עליות ומורדות בתפיסת היין כשי לחג. בשנים האחרונות ניכרת יציבות עם מגמת גידול מתונה, למרות אופנות משתנות של מתנות מתחום האלקטרוניקה, נופש ומתנות נוספות. ליין יתרונות יחודיים כשי לחג: כמוצר צריכה, ניתן לתת יין שנה אחרי שנה, וזה מתאים לחג ומתאים לכולם. את היין ניתן לתת גם כהשלמה למוצרי שי אחרים, כמו תלושי קנייה למשל. ליין כשי לחג או שי בלבד, אין מתחרים במונחי מקסימום יוקרה במינימום מחיר, וניתן להרכיב חבילה מאוד יצוגית ויוקרתית במחיר שקשה למצוא בו מתנה אחרת שתענה על הצרכים הללו.

השנה יש גם חידוש: אריזת שני בקבוקים וספר. אריזה זו זכתה בפרס בתחרות לאריזות שנערכה לאחרונה בפריז. במקור תוכננה האריזה להכיל את ''ספר היין''. לקראת פסח ניתנת האופציה לקבל את החבילה עם הגדה מעוטרת. באמצעות המוצר המשולב נפתח לראשונה גם צינור שיווק חדש - חנויות ספרים. האריזה המיוחדת מבטלת את החשש משבירת הבקבוקים. בכלל, אומר בארי, הלקוח הישראלי בשנים האחרונות משפר טעמים ומגלה הבנה גוברת והולכת ביינות. ניתן לראות זאת במעבר הביקושים לאורך השנים מיינות מתוקים בשנות החמישים, דרך חצי יבשים (רוזה) בשנות השישים, לבן חצי יבש בשנות השבעים והשמונים וכיום ביקוש משמעותי בעיקר ליינות יבשים.

גם לקראת פסח, כאשר בכל זאת עולה הביקוש ליינות מתוקים של קידוש, יש קניות רבות של יינות מעולים, כמו רוטשילד למשל. הלקוח הישראלי מגלה עניין ומוכן לשלם יותר ולקבל איכות. ספקטרום המוצרים של כרמל מזרחי מופנה אל כל סוגי הלקוחות, מיינות זולים ועממיים ועד יינות יוקרתיים. קהל המטרה מוגדר לפי המוצר ולא לפי החברה: רוטשילד - למבינים ביין, בעלי הכנסה בינונית גבוהה, בליינים הרואים עצמם כאנשי העולם הגדול, המעריכים יין ואוכל. סלקטד - צרכני יין בבילויים ובצריכה ביתית, בעלי הכנסה בינונית המעריכים את הסטטוס המתלווה ליין. וודקה - קהל שונה: צריכה ביתית למסיבות ואירועים, קהל יושבי פאבים ומועדונים.

בשנים האחרונות הצטרף גם הקהל הרוסי, עם מסורת ותרבות של משקאות חריפים. מסתבר שהתדמית של העלייה מרוסיה אינה מדוייקת. הם צרכני יין ומביני יין, וניתן לראות למשל צריכה של ברנדי וליקרים וגם נטייה של נשים עולות למשקה חריף מתוק. לסיום השיחה העיר רפי עוד הערה נכונה: יין, להבדיל ממתנות אחרות, ניתן להעביר הלאה ללא כל בושה. יותר מכך, אם אתה לא אוהב את היין שקיבלת, תוכל אפילו להחליף את הבקבוק בחנות המכולת שלך.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים https://www.nosweat.co.il/
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב