דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסה קצרה על חיי הנישואים והאהבה המודניים (חלק 2) 

מאת    [ 24/10/2009 ]

מילים במאמר: 848   [ נצפה 1681 פעמים ]

האות האחרונה עדיין לא הכתימה את דפי הבלוג הזניח שלי, וכבר הבהבו מעטפות ושורבטו עשרות תגובות. התגובה המיידית הייתה כמובן עונג תוך בטני, לא מכל התגובות רוויתי נחת, אך הווי ידוע, וישקר במצח נחושה הכותב שיאמר שאינו מעדיף שיברכוהו ברכות או יקלסוהו באכזריות, רק לעולם שלא יהיו אדישים לכתיבתו. אדישות לכותב היא גם יום מותו. ככותב כל כולו, ומותו כאדם בחלקו.



הבהרה. מוסריות. איזו מילה חמקמקה. אם מישהו בקהל אומר לך שאתה לא מובן, תרד עליו, אם קהל שלם משתומם, ייתכן וכדאי שתוותר על הבמה. כך הרגשתי. יש שהבינו, יש שהבינו בדרכם, תהיתי אם אני מבין, ובכל מקרה כוונת המילה מוסריות בחלק הראשון התייחסה למכבש הסוציאליזציה תחתיו כולנו נמעכים ומגיעים לגיל הבגרות עם הכרה לא טהורה ומודעות לא מדויקת ובהירה כי יש דרכים אחרות לחיות. אשליית הרצון החופשי. ועל זה אני אקשקש קצת עכשיו.



לכתוב בכותרת הפוסט מותה של האהבה הרומנטית הנצחית זה להיות חדשן ומקורי כמו לכתוב אלוהים מת, אבל אתמול בלילה, רגע אחרי האהבה, הלכתי לכיוון הלפטופ וחשבתי על דון ז'ואן. ואז, מתוך שקט גבעתיימי לילי (בינינו, כמה יכולה להרעיש עיר שעיקר תושביה מקשישים), שרוח סתווית מתעכבת חודרת דרך התריסים המוארים קלושות מפנס רחוב צהוב, נזכר שרני לא אהב את דימויי היתר בחלק הראשון, עובדה שמיד גרמה לי להוסיף דימוי שהרעש היחידי, למעט שיהוקי העראק שלי, הוא זמזום פרפר הלילה הכמה למנורת הלילה כמו הייתה הפרוצה האחרונה ביקום מתכלה, ואז עלתה בי ההארה הדון ז'ואנית, המגובה בפילוסוף צרפתי שרמנטי, לא, לא סרקוזי שמו, כי אם אלבר קאמי, על גדול המאהבים בכל הזמנים.



דון ז'ואן, הרהרתי, לא קיפץ לו ממיטה למיטה כמו דבורה מיוחמת הנדלקת על פרח בשיא פריחתו ועונתו, על מנת למצוא את הצוף המתאים, כלומר את האהבה המושלמת. הוא דילג על מנת לשמור על כושר קרבי על מנת לאהוב פעם אחר פעם. והרבה. הוא בטח שאל את עצמו, רגע לאחר שניקה את שארית אביונו, כאשר ליבו עדיין דופק את המיתה האורגזמתית האחרונה, למה לאהוב לעתים כל כך רחוקות על מנת לאהוב מאוד?



אהבה זה כואב, כתבו משוררים ופואטיקנים, דואגים עם עט מושחז לחורר חדרי לבבות של בני אנוש שכל חטאם הוא בתקוותם ההרואית לאהבה נצחית שכזו ובאי ידיעה שאין אחת כזו אלא במוחות המשוררים ובטיוטות התסריטאים. כמו התקווה לגן עדן ואי הידיעה שחיי נצח הם אשליה דובשנית. האומנם אחרי אינספור מערכות יחסים, שלנו, של סביבתנו ושל הלמ"ס אין אנו יודעים שאם רומיאו וג'ולייט לא היו מתים, הם באחוזי סטטיסטיקה גבוהים, ממש כמו אחוז המתגרשים בתל אביב, היו נפרדים? האם דוד ובת שבע הם הדרך של ספר הספרים לספר לנו שגם הארזים לא מאמינים במונוגמיה, האם יעקב היה ממתין שבע שנים לרחל במידה והם היו מקיימים יחסי אישות כבר בבאר? מותה של התקווה לאהבה יחידה ונצחית והידיעה בסופיותה ואי התקיימותה, הם הם (ועוד הם) הסוד לאהבת אמת. לא אהבה אחת, כי אם רבות וקצרות. האם הכמיהה לאהבה רומנטית לאחר נישואים ארוכי שנים אכן הגיונית? האם נוירוזות קצרות טווח כמו בריג'יט ג'ונס או אלי מקביל, הצליחו לקפל אותנו לתוך דמויות פלסטיות אהבות מזויפות הסותרות את קודמותיהן דמויות מאדאם בובארי שהקדימה את קארי ברדשאו, שלרגע כמעט קיבלתי בחילה שגיליתי שכל משפט שלי מסתיים בסימן שאלה, ממש כמו הכוסית הניו-יורקרית?

אי אפשר לחזור אחורה חברים. וזה לא אנחנו הגברים, זה בעיקר הנשים. וזו לא אשמה. זה צדק. ביום שקיצרו את שיער ראשון, קיצרו את חצאיותיהן, והאריכו את אורגזמותיהן, שם ברגע הזה, אנה קארנינה ניפצה לרסיסים את הקארנין, פתאום סקס נעשה דבר ראשון במעלה בתוך הנישואים. הסקס טוב, הנישואים נפלאים, הסקס רע, הגיע הזמן לעבור הלאה. הוי ולנטינו, מי היה מאמין.



דון ז'ואן, לא נוטש את האישה האחרונה של חייו, ממש לא, הוא מחייך ועובר לאחרת על מנת לאהוב גם אותה, רק בצורה אחרת. זה ממלא אותו (בעיניי רוחי אני רואה את גביניהן המתכווצות וסבר פניהן החמור של הנשים הקוראות, אז להלן קריאת הרגעה, דון ז'ואן מהווה פה סמל יוניסקס מובהק של אהבת החיים, חיסול התקווה, הידיעה על אהבת החיים. הכאן והעכשיו. דון ז'ואן, לדידי, הוא גם גבר גם אישה).



ירימו גבה אותם אנשים שיגידו מי הוא הכותב שמזכיר את אי מוסריות הנישואים, אך דוגל בדילוג בין מיטות של נשים, אך לא כך הדבר. אי המוסריות שבנישואים, הכופה הר כגיגית על האדם הלא מודע והלא מכיר כי הוא היום ישן עם אהבת חייו, אך מחר עלול ואף מתעורר מול דיוקנה הארכאי של אותה אהבה, אם כן, דון ג'ואן הוא המוסרי כי הוא נטול הזמן, נטול העבר והצער שבעבר, הוא לא משמר דיוקנאות, הוא אוהב, אך לא מאמין באשליית אהבת הנצח.



המסה על אי מוסריותה של מסגרת הנישואים נושמת עוד רגע קט את נשימותיה האחרונות, כותב שורות אלה, אינו פוסל אל סף דלתו וכך לשום דלת אחרת או חלון את מסגרת הנישואים, ואף טוען שבצורות מסוימות נישואים יכולים להיות מסגרת מוסרית מאין כמותה, ואף לשמור בצורה הנאותה על האדם הנידון לחירות ומבין שאהבות נצחיות הן קלישאות חבותות

יידע האדם בעל ההכרה והמודעות שאין בנישואים לפגוע בהוא זה בזכותו האינסופית והמוענקת בלידה לאהבה אינסופית, ואותה, כך אני מאמין, אפשר להשיג אך ורק על ידי הרבה אהבות קצרות.



האם פרק א' סותר את ב', לאו דווקא, הכותב היה כותב על חייו הפרטיים, אבל כאן מתחיל סיפור אחר, סיפור התחדשותו ההדרגתית של האדם, סיפור לידתו ההדרגתית מחדש, מעברו ההדרגתי מעולם אחד למשנהו, היכרותו עם מציאות חדשה שהייתה לו לפנים כספר חתום. זה יכול להיות נושא לסיפור חדש, ואילו סיפורנו זה תם ונשלם.

"אבני דרך" - הבלוג של שרון אבני
http://cafe.themarker.com/view.php?u=67448



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב