דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תשומת לב, זכרון ואני 

מאת    [ 22/10/2009 ]

מילים במאמר: 347   [ נצפה 2578 פעמים ]

שתיים מהיכולות הכי אינטימיות שיש לתודעה, הן תשומת הלב והזכרון. הן באות לפני כל דבר אחר, מכיוון שבכדי לדעת כל דבר אחר במציאות (דרך החושים או המחשבה) צריך את היכולת של תשומת הלב לנוע במרחב ולתפוש דברים. המרכיב השני בחשיבותו הוא היכולת לזכור, מכיוון שהזכרון של מה שאנחנו תופשים, מאפשר את בניית העולם "שלנו", את רציפותו בזמן ובמרחב, ואת יכולתנו למקם בו את עצמנו ואחרים, לחשוב, לתכנן, ולדעת גם דברים שלא נמצאים לנגד עיננו. בלי התפישה, בלי התנועה הזו של תשומת הלב לא היה קיים עולם עבורנו (האם באמת יש לנו שליטה בתנועה העדינה הזו של תשומת הלב? אם אכן היה כך, מי זה ש"שם לב" אפילו לתנועה של תשומת הלב? האם בזה יש לנו שליטה? או שזה הכל קורה מעצמו? זו אינה שאלה פילוסופית או נקודה למחשבה, זו שאלה לבחינה אמיתית במציאות, לתרגול ולהתבוננות תוך התנסות בזה).
בלי היכולת לזכור, העולם לא היה "נשאר" כפי שהוא, לא היינו יכולים לדעת מה נמצא מולנו, לזהות, למיין, לחשוב על העולם. מספרים שכשהספרדים הגיעו באוניות הראשונות לאמריקה, הילידים (אינדיאנים) לא יכלו בהתחלה "לראות" את האוניות העצומות שהתקרבו מקו האופק, מכיוון שבתפיסה שלהם לא היה קיים דבר כזה. בהמשך הם "למדו" שיש דבר עצום שכזה שמגיח מהים, ומתוך הזכרון יכלו לזהות ו"לראות" את האוניות. גם אצל תינוקות מן הסתם יש מנגנון למידה שכזה, דרכו "מתפתחת" התודעה.
אבל גם הזכרון שלנו הוא תופעה חמקמקה. נסו "לזכור" משהו ששכחתם ושאתם יודעים שידעתם. האם בכושר הזיכרון שלנו יש לנו שליטה? אנחנו מנסים "לאמץ" אותו ולא תמיד מצליחים. דווקא כש"אנחנו" מרפים... פתאום זה בא. ועכשיו, הפנו "מבטכם" אל "זה" שמתבונן אפילו ביכולת הזיכרון שלו. תראו שאתם נמצאים אפילו לפני תופעת הזיכרון או השיכחה. גם לפני ש"היה" לכם כושר זיכרון, אתם הייתם. גם לפני שהיה לכם "מה" לזכור, הייתם. האם אתם יכולים "לראות", את עצמכם? האם אתם קיימים כאובייקט, ישות, צורה כלשהי? או שאתם פשוט קיימים לפני כל דבר אחר, לפני שם או צורה, לפני שיש לכם הורים, לפני לידה וגוף. אפילו לפני תשומת לב וזיכרון. קיימים לא כ"משהו" או "מישהו" אלא פשוט קיימים. והערך של השאלה הזו הוא לא בתשובה שתינתן או לא תינתן, אלא באפקט שהיא יוצרת בכם, ברגע זה, מי אתם?
גיא שמר - סדנאות ומפגשים אישיים
צ'י קונג, מדיטציה, תודעה וקערות טיבטיות.
http://www.space2b.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב