דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקסם של קערות טיבטיות 

מאת    [ 22/10/2009 ]

מילים במאמר: 825   [ נצפה 3145 פעמים ]

המפגש עם הקערות הטיבטיות הוא הזדמנות למפגש עם כלי נגינה קסום, ועם... עצמכם.
הצלילים הקסומים של הקערות, חודרים עמוק אל תוך הגוף והנשמה, מביאים לאיזון ולהרמוניה, להרפיה נעימה בה המודעות יכולה לנוע פנימה אל מרכז ההוויה. הם יכולים להזכיר לנו מי אנחנו, ואיך אנחנו יכולים להיות.

הסטוריה
המקור של הקערות ה"מזמרות" (כפי שהן נראות באנגלית- singing bowls) הוא מטיבט (כפי שניתן לשער משמן), הן היו בשימוש ע"י הלאמות (המנהיגים הדתיים בטיבט) למטרות של ריפוי ומדיטציה, ובעבר הרחוק גם לטקסים שאמאניים. ישנם ממצאים המראים כי היו בשימוש לפני כ-4000 שנה (כלומר המקור שלהן הוא שאמאני- עוד לפני הבודהיזם).

הפקת הצליל
הצלילים המופקים מן הקערות, דומים מעט לצלילי פעמונים. ככל שהקערה גדולה ועבה יותר, בד"כ הצליל יהיה עמוק ונמוך יותר.
הפקת הצליל נעשית ע"י הקשה עם מקל מיוחד מעץ, כשהעץ חשוף או עטוף בחומר ריפוד (עור, לבד או חומר רך אחר). ככל שהמקל מרופד יותר הצליל יהיה נמוך יותר.
דרך נוספת להפיק צליל היא ע"י חיכוך המקל עם דופן הקערה בתנועה מעגלית סביב הקצה שלה. זו טכניקה הדורשת מעט מיומנות אך היא מביאה לצליל נעים ועמוק, ולתגובות הפתעה ושמחה בד"כ מצד המטופל...
כל "צליל" של הקערות מכיל בעצם הרבה מאד צלילים, או מה שנקרא "אוברטונים". זה נכון לגבי כל צליל בטבע, אבל בצלילי הקערות ניתן ממש לשמוע את האוברטונים השונים המרכיבים את הצליל. בד"כ יהיה צליל אחד דומיננטי, שישתנה עבור אותה קערה אם משתמשים במקל שונה. כדאי לנסות מקלות שונים ולהתאים את המקל הנכון לכל קערה או מטרה.

השפעת הצלילים
הרטט של הקערות, כאשר הן מונחות על הגוף או לידו, מעסה בעדינות את התאים ואת האיברים הפנימיים, יוצר שחרור של חסימות אנרגטיות, משפיע על גלי המוח בצורה חיובית ומאזנת, ויש לו השפעה מרגיעה על מערכת העצבית.

הצלילים של הקערות מביאים בצורה עדינה להרפיית הגוף, ויכולה להיות להם השפעת ריפוי עמוקה. אחרי סשן (אפילו קצר יחסית), ניתן להגיע למצב של חיות (vitality), עירנות ותפישה שונים מהרגיל, ללא מאמץ או "נסיון" להגיע למשהו... זה פשוט קורה מעצמו.

אפשר לשחק עם הקערות, לנגן בהן על הגוף עצמו, או מסביבו- במרחב. ההקשבה והחישה של גלי הקול שנוצרים מסביב ובתוך הגוף יוצרים חיבור מיוחד מאד לגוף ולמרחב.

בד"כ אחרי סשן כזה אנשים חשים "משהו" מיוחד באוויר, בחדר, בחיבור בין האנשים בקבוצה או בינם לבין עצמם. השילוב של מצב ההרפיה העמוק אליו מגיעים, עם משהו שקורה בחלקיקי החלל בחדר (החלל כאילו נעשה "מוחשי", סמיך או פחות שקוף או כל אחד עם ההגדרה שלו, פעם נער שהשתתף בסשן קבוצתי כזה, תאר את זה כצלילים מעולמות אחרים), מביא לתחושה שבד"כ קשה לתאר במילים.

סוגי קערות
ישנם סוגי קערות רבים, ההבדל המהותי הראשון הוא בין קערות המיוצרות באופן ידני, לבין קערות המיוצרות ע"י מכונה. בנוסף ישנו הרכב המתכות מהן עשויה הקערה (בעבר היו מיוצרות מ-7 סוגי מתכות, כיום קשה לדעת כשקונים קערה, אך בד"כ הן עשויות מ 3-5 סוגי מתכת).
גודל ועובי הקערה הוא כאמור גורם משמעותי באיכות הצליל שיופק ממנה. כיום רוב הקערות בעולם מיוצרות בהודו ובנפאל (וגם בסין).

כאשר רוכשים קערה כדאי להתייעץ או ללכת עם אדם שמבין בבחירת הקערה, אך בגדול אני ממליץ להקשיב לקערה, לצליל ולתחושה שהיא מעוררת בכם. יש כמה מאפיינים חיצוניים שניתן לבדוק כמו אחידות דופן הקערה, עובי הדופן, ושלמות הצורה הכללית. לבדוק טוב שאין סדקים או פגמים אחרים בקערה, ולזכור שהן רגישות מאד לכל מכה או נפילה.
הקערות נמכרות לפי משקל או לפי סוג הקערה, צבען ברונזה-מוזהב, ויש קערות מעוטרות (צבועות בשחור ולעיתים גם מגולפות) שהן מאד יפות, אך מבחינת האיכות ההבדל היחיד יהיה שאולי בחרו לעטר קערה שהיא מלכתחילה איכותי יותר בצליל שלה. הן תהינה יקרות יותר, ובכל מקרה חשוב יותר להקשיב בעצמכם ולבחור את הצליל שמתאים ומהדהד יותר עם נפשכם.

שילוב הקערות בטיפול
שימוש בקערות לריפוי יכולות היות משולב עם שיטות טיפול רבות כמו עבודה במגע, דמיון מודרך, רייקי והילינג, מדיטציה ועוד.
זהו כלי עוצמתי ופשוט, ואפשר להיות איתו יצירתי ולהקשיב למה ש"אומרות" הקערות ברגע מסוים, למה שקורה בטיפול עצמו ולגוף שלכם ושל המטופל. הן משתלבות היטב עם תכונה חשובה לכל טיפול או ריפוי והיא- הקשבה...
חללי בית החזה והבטן הם אזורים משמעותיים בגוף המשמשים כתיבת תהודה המעבירה את הרטט והצליל לשאר חלקי הגוף. ניתן להשתמש בהנחיות מילוליות כדי לעזור לאדם לשים לב לחלקי הגוף השונים.
בהתאמת קערה לאדם, לאזור בגוף או לצ'קרה מסוימת, צריך לזכור שכל אדם הוא שונה, וגם אדם אחד משתנה מיום ליום (ומרגע לרגע), לכן אפשר לנסות, לטעות ולתהות, ולהקשיב לקול הפנימי שלכם ושל המטופל...
אני אישית לא רואה שיש קערה "מסוימת" לצ'קרה "מסוימת", אבל יש אנשים שירצו לעבוד בצורה כזו, ואם הם יאמינו בזה הרי שהכוונה שלהם וודאי תביא לכך שזה יעבוד...

מדיטציה והקשבה
ההקשבה לצלילים של הקערות, היא חוויה מדהימה בפני עצמה. האלמנטים של קצב, שקט, הרמוניה, חלל, זמן, תנועה, איכות וטון הצליל, קיימים בכל רגע בחיים ובטבע, ובעת הנגינה עם הקערות, הם מקבלים ביטוי תמציתי והרמוני (תלוי במי שמנגן כמובן...).
החיבור שלנו למרחב שסביבנו נעשה מוחשי מאד, המהות שלנו כ"שקט" שמכיל את הכל נעשה ברור, אנשים קמים מהסשנים עם עיניים בורקות וחיוך... אין הרבה מה להגיד על מה שקורה שם, אבל ראיתי כבר איך בסשנים כאלו אנשים חדשים נשכבים סביב הקערות כאילו משהו לא ידוע מושך אותם להצטרף, גם אם לא ראו אף פעם לפני כן קערה מנגנת.


http://www.space2b.co.il/singingbowls/tibetian%20bowls.html

גיא שמר - סדנאות ומפגשים אישיים
צ'י קונג, מדיטציה, תודעה וקערות טיבטיות.
http://www.space2b.co.il
http://www.space2b.co.il/singingbowls/tibetian%20bowls.html



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב