דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בקרים מתוכנתים Unitronics - כחול לבן 

מאת    [ 21/10/2009 ]

מילים במאמר: 1004   [ נצפה 11826 פעמים ]

התעשייה בארץ ובעולם "גילתה" את עולם הבקרה כבר לפני שנים רבות. באותה תקופה בקר עם מספר נקודות דיגיטאליות היה נחשב כפלא, אך מאז התחום התפתח לאין שיעור, קמו מספר רב של חברות בקרה אשר פיתחו וייצרו בקרים מתוכנתים שהכתיבו את סדר היום. המפעלים תכננו ועבדו על פי שיטות פעולת הבקרים הללו ואכן כבר לפני 2-3 עשורים יכולנו להבחין במפעלים רבים אשר קווי הייצור שלהם נשלטו על ידי בקרים מתוכנתים.
נכון בתקופה ההיא גודל הבקר היה כגודל טלוויזיה "19 (שגם היא עברה כבר מהעולם) והיום מדובר על בקרים מהירים פי כמה וכמה עם כמות גדולה יותר של O/I בגודל של כף יד.
בעבר על מנת לחקות (לסמלץ) את פעולת הבקר, המשתמש היה מחבר נורות ולחצנים כ- O/I, ואין צורך לפרט את החסרונות הרבים בשיטה זו (בזבוז O/I, בזבוז זמן חיווט וכו'),לאחר זמן מה השוק דרש והשוק קיבל סוגים שונים של תצוגות ופנלי הפעלה אשר התחברו לבקרים בתקשורת ויכלו לשקף את פעולת התוכנה, דבר שחסך את "בזבוז" ה-O/I וזמן החיווט והבדיקה של כל תוכנה, בהמשך פותחו תוכנות SCADA אשר שימשו את המשתמש הסופי ונתנו לו ראיה רחבה ושליטה על כל המערכת, החיסרון בתוכנות מסוג זה הוא הצורך בחיבור תמידי למחשב PC, עלות כתיבת התוכנה ב-SCADA ועלות גבוהה ובלתי פרופורציונאלית של המערכת כאשר מדובר בכמות קטנה של O/I.
לכן השוק דרש והשוק קיבל, בקרים מתוכנתים הכוללים פאנל אינטגראלי אשר החלו להיות מוצר נדרש ומהותי בכל מכונה או קו ייצור. חברת יוניטרוניקס הישראלית שהוקמה בשנת 1989 היא אחת החברות שהבינו את צורך השוק והתחילו לתכנן, לפתח, לייצר ולשווק בקרים מתוכנתים הכוללים פאנל הפעלה, על מנת שישמשו כמוח הממוחשב שמאחורי קווי הייצור והמערכות האוטומטיות, הבקרים מאפשרים תקשורת דו כיוונית בין אדם למכונה דרך ממשק משתמש פשוט וקל לתפעול.
המחיר היינו בדר"כ המרכיב העיקרי אותו אנו סוקרים לפני רכישה, בבדיקה שערכתי מצאתי כי ברוב המוחץ של המקרים, כאשר מתבצעת השוואה של בקר עם מסך אינטגראלי או בקר ומסך נפרדים, מחיר הבקר עם המסך האינטגראלי נמוך באופן משמעותי. האם יש לכך סיבה טובה? האם המחיר מעיד על איכות? אבא שלי תמיד היה אומר לי "מה שעולה שקל שווה שקל" החלטתי לבדוק את הטענה הזו ולהשוות בין המינים.

היתרונות בעבודה עם בקר הכולל מסך ופאנל אינטגראלי:
? בבקר מסוג זה יש סביבת פיתוח אחת. בעזרת תוכנת ה- VISILOGIC של יוניטרוניקס, הניתנת להורדה דרך אתר הבית של החברה בחינם, המתכנת כותב את האפליקציה הן לבקר והן למסך ואין הוא צריך להכיר שתי תוכנות שונות. בבקרים "עיוורים" יש צורך להכיר את תוכנת הבקר הקרויה-LADDER וכמובן יש צורך להכיר את תוכנת הפאנל הקרויה -HMI, חברות רבות גובות כסף רב על תוכנת ה-LADDER ועל תוכנת ה- HMI. האבסורד הוא שלאחר פרק זמן החברות משדרגות את התוכנות בעקבות כל מיני באגים או דרישות לקוחות ובמקרה ששדרגת את אחת התוכנות רוב הסיכויים שתצטרך לשדרג גם את השנייה שכן אם לא, לא תוכל ליהנות מהתכונות החדשות שלמענן שדרגת. בבקרי יוניטרוניקס המתכנת מקבל הכול בחינם.




? יתרון נוסף לבקר עם מסך אינטגראלי הוא מערך זיכרון זהה לבקר ולמסך ,בעזרתו המשתמש מקבל שקיפות מלאה על כל האופרנדים הפועלים במערכת, תכונה זו חוסכת זמן תכנות יקר של המשתמש, שכן אין צורך בניהול מערך האופרנדים גם בבקר וגם בפאנל וטעיות בהעתקת האופרנדים או במרחב הזיכרון שואפות לאפס. חברות רבות שאני מכיר מעסיקות אנשי כתיבת תוכנה לבקר (LADDER) ואנשי כתיבת תוכנה למסכים (HMI) איש הבקרה צריך להעביר את כתובות מערך הזיכרון לאיש ה-HMI והוא עורך את המסך על פי ראות עיניו, השינוי הכי קטן ב-O/I או בביט פנימי מצריך מיפוי מחודש של כל מרחב הזיכרון ועבודה חוזרת ונשנית של איש ה-HMI (זמן=כסף).

? אין צורך בכבלי תקשורת מיוחדים בין הבקר לפאנל ואין צורך להוסיף על היתרון ולספר כמה פעמים ניסיתי להעביר כבל בין הדלת לתוך ארון החשמל מבלי שיושפע מרעשים סטאטיים הקיימים בארון ומשבשים את התקשורת.


? בבקרי יוניטרוניקס קיים ה- INFO MODE אשר משקף את כל תכונות הבקר המשתמש יכול להיכנס בקלות רבה למצב זה לצפות ולשנות מצב של כל אופרנד או O/I , לעדכן זמן ותאריך, לעדכן את פרמטרי התקשורת וה-ID של הבקר ואף לשנות את המצב בו עובד הבקר (RUN STOP (RESET INIT בבקר צבע החדש 570V המשתמש יכול אף לעקוב אחר פרוטוקול העובר באחד מפורטי התקשורת כאילו מחובר TERMINAL לפורט זה, כל זאת ללא חיבור מחשב נייד או כל מכשיר אחר.
אחד הלקוחות שלי, שתפקידו מנהל אחזקה באחד מהמפעלים הגדולים בארה"ב סיפר לי שבאחד הלילות התקשר אליו הביתה איש האחזקה בטוענה כי המנוע הפסיק לעבוד ואין הוא מצליח לגלות את מקור הבעיה.
מכיוון שאותו מנהל הכיר טוב את המערכת ביקש הנ"ל מאיש האחזקה להיכנס ל-INFO של הבקר, לאחר מספר שאלות מנחות הבין כי כנראה המנוע אינו מתקשר עם הבקר, הבקר תשאל את המנוע אך זה לא החזיר לו תשובה. המנהל ביקש מאיש האחזקה לבדוק את כבל התקשורת בין הבקר למנוע ואכן נימצא כי המתאם בצד המנוע התרופף ולא הייתה תקשורת. איש האחזקה חיזק את החיבור והמנוע חזר לתפקוד מלא. כל זאת התבצע תוך דקות ספורות של שיחה בטלפון ועיון ב-INFO של הבקר וללא מחשב.
מקרה זה הוא אחד מיני רבים אשר מפגינים את היתרון העצום של ה- INFO - שקיפות מלאה של כל פעולות הבקר.




? חברת יוניטרוניקס פיתחה כלים מיוחדים להתממשקות של המחשב (PC) עם הבקר (PLC) אחד מהם הוא ה- Remote Access אשר בחיבור פשוט למחשב ניתן לראות את פני הבקר על מסך המחשב ואף להתייחס אליו כאילו אנו עומדים מולו, כלומר הבקר בארון החשמל והמשתמש ממשרדו יכול לצפות בתצוגת הבקר ואף לדמות לחיצה על המקשים, יתרון אדיר לשליטה מרחוק כאשר משתמשים בבקר עם מסך אינטגראלי. גם תוכנה זו ניתנת בחינם עם רכישת בקר יוניטרוניקס.



שליטה על הבקר באמצעות מחשב PC דרך תוכנת Remote Access

? גודל פיזי של בקר משולב קטן מגודל של בקר ומסך נפרדים, כך שאנו חוסכים מקום חיוני בארון החשמל וכולנו יודעים כמה זה חשוב.



? כמובן כמו שכבר ציינתי המחיר המחיר המחיר


חסרונות
? במידה והבקר או המסך נפגם יש צורך להחליף את כל המערכת, שברוב המקרים עולה כמו בקר "עיוור" (ללא המסך) ממשפחה אחרת.



משפחת בקרי יוניטרוניקס מורכבת מסוגים שונים של בקרים מתוכנתים אשר נבדלים בגודל ובסוג התצוגה ובקונפיגורציה של כמות הכניסות והיציאות לבקר.




היכול להיות שאבא שלי טעה??
נכון להיום כאשר הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מדהים אני מגלה שניתן לקבל יותר ולשלם פחות, את אבא שלי הצלחתי לשכנע ואתכם -
אשמח לקבל תגובות בעד ונגד הכתבה ל- moshe@zivan.co.il או בפורום www.unitronics.com
www.zivan.co.il


הכותב היינו מהנדס מכירות בחברת זיוון מכשירים למחקר מפצי בקרי יוניטרוניקס בישראל.
אנו עורכים קורסים לבקרים מתוכנתים במתכונת שבועית למתכנתים ברמת מתחילים ומתקדמים
לפרטים נוספים ניתן לפנות למשה גואטה moshe@zivan.co.il
http://www.zivan.co.il
http://www.unitronics.com





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב