דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


9 הטעויות הנפוצות ביותר בבניית אתר אינטרנט 

מאת    [ 12/10/2009 ]

מילים במאמר: 1376   [ נצפה 1861 פעמים ]

מניסיון של שנים בעבודה עם לקוחות, אפשר למפות כמה מהטעויות הנפוצות והמסוכנות ביותר בבחירה של מעצב לבניית אתר אינטרנט חדש.

לדעת מה רוצים
1. לא בוחרים מעצב לפני שיודעים מה רוצים לבצע. חפשו במנועי חיפוש והיכנסו לאתרים של המתחרים שלכם, לימדו מה הם עושים, מה תרצו לחקות ומה תרצו לעשות בצורה הפוכה לחלוטין.

אתם חייבים למצוא במה אתם רוצים להיבדל מהמתחרים שלכם, כדי לבלוט. לא מספיק שהאתר יהיה מסוגנן, מודרני ומושך, חייב להיות לכם משהו שמבדיל אתכם מאחרים, וזה צריך להתבטא גם בעיצוב.

המעצב לא יוכל לנחש את זה בשבילכם, מאחר והוא לא מכיר את העסק שלכם, את הלקוחות שלכם וכו'.
זה המקום לציין שמעצב שמכיר את קהל היעד שלכם הוא בונוס חשוב, ויכול לחסוך הרבה טעויות בדרך, אולם זו לא חובה.
רק אחרי שראיתם אפשרויות אפשר לגשת לבחירת המעצב.

לבדוק את הרקע של המעצב
2. מעצבים רבים באים מעולם הפקות הדפוס, ועשו הסבה לעיצוב אתרים.
רבים מהם עשו את ההסבה בקורס תעשייתי כלשהו, שלא שם את הדגשים הנכונים איפה שצריך.
הם למדו איך להשתמש באותן תוכנות ובאותה צורת פיתוח שהם מכירים, פשוט כדי לעצב אתרים במקום לעצב כרטיסי ביקור.

הבעיה היא שעיצובים של הפקות דפוס לרוב לא מתאימים בכלל להעברה לרשת.
קשה להמיר אותם בצורה טובה ולכן התוצאה היא עיצובים שנראו טוב על הנייר אבל נטענים ב"חלקים" ו"גושים", נטענים לאט ובצורה לא אחידה, וכד'.

מעצב אתרים צריך בעבודתו לתכנן את העיצוב כך שיוכל להיטען בקלות ובזריזות ושיתמוך בכל מחשב.
זה תהליך חשיבה ועבודה שונה לחלוטין אשר מעצבים רבים שבאו מעולם הפקות הדפוס לא מכירים ולא יודעים לבצע אותו.
כך למרות שהעיצוב בפוטושופ אולי נראה נפלא, העיצוב בפועל לא יוצא כמו שהובטח לכם.

לכן, חשוב להתעקש לראות לא רק את התמונות של העיצוב
ואת הסקיצות השונות, אלא גם לראות אתרים פעילים,
להתרשם מהאחידות, מאינטואיטיביות, מהאופן בוא הם נטענים -
(האם אפשר לקרוא את עיקר הטקסט של העמוד עוד לפני שהוא מסיים להיטען, או שהכול מוסתר מאחורי רקע שעוד לא נטען?)

עמידה בתקנים
3. עיצובים צריכים לעמוד בתקנים בינלאומיים, החשוב שבהם הוא תקן W3C. תקן זה מבטיח שהעיצוב ייראה בצורה זהה (כמעט) בכל מחשב.
עמידה בתקן גם משפרת מאוד את מצב האתר שלכם מול מנועי חיפוש. בדקו האם עיצובים קודמים של אותו מעצב עומדים בתקנים.

מהו תקן האינטרנט?
הוועדה המייעצת של ארגון ה-WWW, או בקצרה W3C, הגדירה בצורה מסודרת ומדויקת איך ניתן ואיך צריך לבנות דפי אינטרנט.

דף אינטרנט מורכב משני חלקים - קוד שמגדיר איפה כל דבר ממוקם, ונקרא קוד HTML, וקוד שמגדיר איך כל דבר נראה, ונקרא קוד CSS.

מעצב אינטרנט צריך לא רק לספק לכם עיצוב, אלא גם לספק מוצר מוגמר - שילוב של קוד HTML ו-CSS המהווה את האתר בפועל. פעולת ההמרה מעיצוב לקוד מחשב נקראת "מיצוב".
את תהליך המיצוב (המרת העיצוב מפוטושופ לאתר בפועל) יש לבצע בהקפדה על חוקי ה-W3C.
חוקים אלה מוודאים שהאתר יוכל להיות מוצג בצורה אחידה אצל כלל לקוחותיכם.

בנוסף, גוגל ומנועי חיפוש אחרים מורידים נקודות מדירוג האתר לאתרים שאינם עומדים בתקן.

בדיקת תקן
ניתן לבדוק אם קוד CSS של אתר עומד בתקן ה-W3C על ידי כניסה לאתר http://jigsaw.w3.org/css-validator/ והכנסת כתובת האתר אותו תרצו לבדוק.
לאחר מכן יש להקליק על כפתור CHECK ותתקבל תוצאה מיידית.

ניתן לבדוק אם קוד HTML של אתר עומד בתקן ה-W3C על ידי כניסה לאתר http://validator.w3.org/ והכנסת כתובת האתר אותו תרצו לבדוק.
לאחר מכן יש להקליק על כפתור CHECK ותתקבל תוצאה מיידית.

חשוב לשים לב שבדיקת קוד HTML מוצאת לעיתים "שגיאה נגררת" - שגיאה אחת לא מהותית שנספרת לעיתים עשרות ומאות פעמים.
ולכן אם קוד HTML של אתר שבוצע על ידי מעצב איתו אתם רוצים להתקשר נכשל בבדיקה, כדאי לבקש מהמעצב להסתכל ולראות אם יש לו הסבר הגיוני.

עיצוב Google Friendly
4. העיצוב צריך להיות "ידידותי לגוגל" - Google friendly.
ישנן אינסוף דרכים להפוך עיצוב פוטושופ לאתר פעיל. רק חלק קטן מהן לוקח בחשבון, גם במחיר של עבודה נוספת, את התאימות מול מנועי חיפוש בכלל וגוגל בפרט.

עיצוב נכון צריך להיות בנוי כך שגוגל וחבריו יוכלו "לקרוא" את האתר שלכם היטב, להבין את המבנה שלו ולסרוק את כולו.

עיצוב נכון של עמוד כולל מיקום של כותרות ותת כותרות.
החשיבות שלהן היא מאוד גדולה, לפי כותרות מנועי חיפוש יכולים להבין מה מילות המפתח החשובות של האתר. בלעדיהן אתם נתונים לחסדי הסטטיסטיקה.

עיצוב מותאם יכלול הגדרה של מבנה הכותרות (H1, H2, H3) ועיצוב שלהן מראש כדי לשמור על המראה האחיד,
תוך התאמה לדרישות של מנועי החיפוש השונים ושמירה על חווית משתמש נכונה.

בנוסף, אם נעשה שימוש בתמונות כחלק מהעיצוב, עיצוב ידידותי לגוגל יכלול בקוד תיאור טקסטואלי של התמונות, כדי לאפשר למנוע החיפוש לדעת מה מייצגת כל תמונה ותמונה באתר.

גם אם העיצוב שבחרתם כולל אנימציות מסוג פלאש, ג'אווה סקריפט או אפשרויות אחרות,
הוא חייב להיות בנוי כך שיהיה נגיש גם לגולשים הרואים אך ורק את הטקסט שבאתר. כך גם גוגל רואה את האתר.

כדי לראות איך נראית גרסה טקסטואלית
כדי להבהיר את ההבדלים:עיצוב ידידותי למנוע חיפוש צריך להיות קריא גם כאשר מנטרלים את כל התמונות והאפקטים.
כדי לראות איך זה נראה מהצד של מנוע החיפוש, היכנסו ל-http://www.seo-browser.com/ והכניסו כתובת של אתר.

מייד תתקבל הגרסה הטקסטואלית של האתר, ותוכלו לראות בדיוק מה אפשר לקרוא, ומה לא. מה מופיע ברצף הגיוני ומסודר, לאן ניתן למצוא קישורים, איך נראים הקישורים, וכד'.

עיצוב שניתן לשימוש חוזר
5. כל עוד הדבר אפשרי, התעקשו על עיצוב שלא כולל הטמעת והטבעת טקסט שלא ניתן לשינוי.
יש לכך כמה סיבות; ראשית, אם תחליטו לשנות טקסט שהוטמע, זה ייעלה לכם זמן וכסף.
שנית, עיצוב הכולל טקסט מוטבע אינו קריא למנועי חיפוש, והם לא יכולים לדעת מה מטרת האתר שמאחורי העיצוב.

מעצבים זרים ושפה זרה
6. היזהרו בבחירת מעצב זר לעיצוב אתר בעברית, או בבחירת מעצב שאינו דובר שפה זרה לעיצוב אתר בשפה זרה.
זהו טיפ שמגיע מניסיון עבר עם מעצבים שהועסקו אצלנו!
גילינו שמעצבים שאינם דוברי עברית מתקשים ביצירת עיצוב עברי איכותי ואינטואיטיבי.
הבעיות הם רבות: (הבעיות המתוארות כאן הן הבעיות שצצו עם מעצב זר שעיצב אתר עברי, אולם הן מקבילות לבעיות שיכולות לצוץ במצב ההפוך)

* במקרים רבים, אין להם פונטים איכותיים שנראים טוב כחלק מהעיצוב, ולא כמו "חלטורה זולה"
* הם רגילים לחשוב בכיוון קריאה משמאל-לימין.
זה אולי נשמע שולי, אבל מחקרים שבוצעו לאורך שנים הוכיחו שכיוון הקריאה קובע על מה לקוח יסתכל קודם באתר.
זה מובן מאליו ואינטואיטיבי לדובר השפה, אולם לדובר שפה זרה יש מוסכמות אחרות שהוא רגיל אליהן.
* כשמכינים אתר הכתוב מימין לשמאל, יש להגדיר זאת בצורה מפורשת במיצוב של האתר.
הקוד שמעצבים זרים רבים מכינים (המיצוב) לא כולל חוקים המגדירים כיצד הטקסט צריך להופיע (מימין לשמאל),
מה צריך להיות כיוון הפסקאות (מוצמדות לימין), כיצד עברית ואנגלית צריכות להשתלב יחד, וכו'.


תיק עבודות
7. דפדפו בתיק העבודות של המעצב ושאלו שאלות.
פעמים רבות עיצוב לא "נסגר" כמו שהמעצב רצה, אלא כמו שהלקוח רצה.
לכן גם מאחורי עיצובים שלא נראים לכם, יכול להסתתר רעיון נפלא עבורכם, שחלק מהעבודה עליו כבר נעשתה.
אל תהססו לשאול שאלות נוקבות על עיצובים קודמים, וצפו להפתעות!

אין בושה להסתמך על עיצובים קודמים שהוכיחו את עצמם,
מעצב מוכשר יכול לקחת תבנית מוכרת ועם קצת יצירתיות לשנות אותה כך שהיא גם תתאים לצרכיכם, וגם לא תזכיר את המקור.

דפדפו בתיק העבודות רק אחרי שביצעתם את סעיף 1 ולמדתם את השוק שלכם.
רק כשתדעו מה אתם מחפשים תוכלו להסתכל על תיק עבודות של מעצב פוטנציאלית במבט הבוחן הדרוש.

פלאש ואנימציות
8. היזהרו מבחירה במעצב שמעדיף פלאש ואנימציות.
תפקידה של אנימציית פלאש הוא להעצים את חווית הגלישה באתר של הלקוח. למרות זאת, מעצבים רבים מייצרים כיום אתרים שלמים בפלאש!
יש לכך אינספור חסרונות:

1. פלאש מאריך את זמן הטעינה של העמוד בעשרות אחוזים
2. גולשים שלא מותקן להם פלאש לא יכולים לראות אותו. ברוב המקרים באתרי פלאש זה אומר שהם בכלל לא יכולים לגלוש לאתר
3. מנועי חיפוש מתעלמים מפלאש, ולא משקללים את "מדד היופי והחדשנות" שלו
4. מנועי חיפוש מורידים נקודות לאתרים המבוססים על פלאש בלבד
5. רוב המעצבים עושים שימוש בקוד פלאש שאינו עומד בתקן W3C
6. מחקרים מראים שפלאש ואנימציות מפריעים ואף מרגיזים אחוז לא קטן של הגולשים באינטרנט.


מערכת ניהול לאתר
9. בחרו מעצב שיחבר לכם את העיצוב למערכת ניהול תוכן.
תשלום עבור עיצוב והקמה הוא ההוצאה העיקרית והגדולה ביותר בבניית אתר אינטרנט.
אין ספק שאינכם מעוניינים לבצע את ההוצאה הזו יותר מפעם אחת, לכן חובה לבחור במעצב שמסוגל לחבר אתכם למערכת ניהול לאתר.

מערכת ניהול תאפשר לכם לעדכן תמונות, טקסטים, ליצור עמודים חדשים, לערוך עמודים קיימים ועוד, וכל זאת בעצמכם,
בלי תשלום נוסף לאיש מקצוע, בכל שעה שתרצו ובכל מקום שתרצו.

מערכת כזו, הכוללת את שירותי האחסון לאתר, יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים בעלויות השנתיות.
לכן זו חובה לוודא שהעיצוב אכן יהיה תואם למערכת כזו, אשר כבר משתמשים בה לקוחות מרוצים שמוכנים להמליץ עליה.

מרון ברקת
מנהל פיתוח מוצר Website2Go
Revolutions - שם שאומר איכות!
בניית אתר אינטרנט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב