דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכת הפעלה לסלולר הותיקה ביותר - סימביאן מאז ועד היום 

מאת    [ 12/10/2009 ]

מילים במאמר: 957   [ נצפה 2668 פעמים ]

 


סימביאן (Symbian OS) היא מערכת הפעלה לטלפונים סלולרים חכמים, המבוססת על קוד פתוח למחצה. המערכת תומכת בפלטפורמות x86 ו-ARM. רוב רובם של המכשירים החכמים של חברת נוקיה מבוססים על מערכת זו, וכן גם חלק ממכשירי סוני אריקסון, מוטורולה וסמסונג. את המערכת הקימו מספר חברות בשנת 1998 שהתאחדו למקשה אחת שנקראת Symbian LTD. החברות שהחלו את שיתוף הפעולה הן אריקסון, נוקיה, מוטורולה ו-Psion. בשנת 2008 שינתה החברה את שמה ל- Symbian Foundation וזאת לאחר שחברת נוקיה רכשה חלק מהחברה. כיום מחזיקה Symbian באחוזים רבים משוק הסלולר (מעל ל- 46.6% משוק הסמארטפונים לבדה) כאשר נוקיה היא בעלת האחוזים הגדולים ביותר ממניות החברה (כ- 56%).
לסימביאן דורות רבים של גרסאות אולם הגרסה האחרונה היא ה- S60 בגרסה 9.5 שנמצאת בכל מכשירי המגע החדשים כיום. את תחילת דרכה עשתה ה- S60 עוד בשלהי 2001 עם מכשיר ה- 9210 של נוקיה, אולם היום נתרכז בגרסה החדשה יותר שהיא V9.X.


אז כמו שאמרנו, הסימביאן היא מערכת ותיקה בשוק הסלולר אשר קיימת למעלה מ- 10 שנים, אולם גרסה 9  נוצרה רק בשנת 2004 (כ- 6 שנים לאחר הקמתה), כאשר היא ממשיכה לשלוט בשוק המכשירים החדשים עד היום.


הגרסה הראשונה ל- S60 V9 היא גרסה 9.0 ששימשה למטרותיה הפנימיות של סימביאן בלבד. ה- 9.0 שפותחה בשנת 2004 סימנה את סוף דרכה של 8.1a הישנה שפעלה בשוק הסמארטפונים עד אז. גרסה 9.0 הייתה בטוחה יותר וקלה יותר לשימוש אולם היא לא יצאה מעבר לכותלי החברה משום שהיה מדובר במערכת ניסיונית בלבד.

הגרסה השנייה של ה- S60 V9.X הייתה ה- 9.1 שכבר הגיע עם שלל מכשירים בתחילת 2005 כאשר הראשונים להשתמש בה מעבר לגבולות נוקיה היו סוני אריקסון עם ה- M600 וה- P990. נוקיה עצמה השתמשה במערכת במספר רב של מכשירים, מה שהיווה אבן דרך בשוק מערכות ההפעלה הפתוחות, בעיקר עבור סימביאן. אחת הבעיות שרבים התלוננו עליה היה הצורך בהחתמת תוכנות לפני ההתקנה, וזאת למרות שהיה מדובר במערכת פתוחה. סימביאן מצידה מסרה כי חובה לשים קבצי החתמה בכדי לשמור על זכויות היוצרים של יצרני התוכנות. בנוסף, גרסה 9.1 עבדה היטב עם כלי אבטחה והפלטפורמה הייתה קלילה יותר, אולם רבים ממשתמשיה התלוננו על פגם שגרם למערכת ההפעלה לקפוא לאחר שמכשירם הכיל מספר רב מאוד של הודעות SMS. בתגובה שחררה נוקיה, שהייתה כבר אז בעלת אחוזים נדיבים מחברת סימביאן, תוכנה קטנה שתיקנה את הבאג הנ"ל. בין המכשירים היותר זכורים של נוקיה עם מערכת ה- S60 בגרסה 9.1 אפשר למצוא את ה- N73 שהיה פורץ דרך בזמנו ולכן רכש קהל אוהדים גדול מאוד בעולם.


לאחר שמספר הבאגים של גרסה 9.1 הלך ועלה, כך ידעו בנוקיה ובחברת סימביאן כי יש לשחרר גרסה חדשה שתפתור את בעיות האיטיות שעדיין היו קיימות, הקריסות והתקיעות הרבות. לשם כך שחררה סימביאן ברבעון הראשון של 2006 את גרסה 9.2. גרסה זו הושקה לראשונה במכשירי החברה שמשווקים גם באירופה את השפה הוייטנאמית. בגרסה זו העדיפה נוקיה להשתמש לבדה וכך שיווקה עשרות מכשירי סימביאן S60 V9.2, ביניהם אפשר למצוא מכשירים פורצי דרך שהשאירו וישאירו לעוד שנים רבות את חותמם כמו ה- N95, ה- N82 וה- 5700XM. בנוסף, שילבה נוקיה את המערכת גם במכשירים חכמים ששווקו כעסקיים לכל דבר והתחרו בחברות כמו בלאקברי ופאלם. בין המכשירים הללו ניתן למצוא את ה- E71 וה- E66 שנמכרים עד כה ברחבי העולם. עוד השכילה נוקיה לשלב את המערכת גם במכשירים עכשווים שנמכרים עד היום ברחבי העולם ואינם מכשירי מולטימדיה או מכשירי מוזיקה כמו ה- 6120c.



ב- 12 ביולי 2006 הוסיפה סימביאן גרסה נוספת לשוק המערכות החכמות בכדי להוציא מכשירים שישפרו את ניהול צריכת הזכרון של המכשיר ובנוסף רצו בחברה תמיכה בקישוריות Wifi 802.11 ו- HSDPA. סימביאן ונוקיה במיוחד היו חייבות להוציא גרסה שתאפשר לשלב קישוריות אלה שלא התאימו לגרסאות הקודמות יותר. הגרסה הזו היא 9.3 שקיימת עד היום ומשמשת מכשירים רבים גם מהעבר וגם מכשירים חדישים יותר שבניהם אפשר למצוא את ה- N96 (שאיכזב רבים) ומכשירים חדשים שיצאו לפני זמן לא רב כמו ה- N85, ה- N86 החדיש וה- E72 העסקי.
לאחר שסמסונג צפו בנוקיה גורפת רווחים עצומים ממערכת הסימביאן החליטו גם הם לא להישאר אדישים ולשלב את המערכת במכשיר שאמור להיות המכשיר "המושלם". מכשיר זה הוא ה- i8510 או בשמו המוכר יותר, ה-innov8 שמשלב מצלמה חזקה, קישוריות רבות ומהירות אדירה. לצערנו הרב, החליטו בישראל שלא להוציא את המכשיר בארץ מסיבות שאינן ברורות.



במרץ 2007, לאחר שהחלו לצאת מכשירי המגע השונים ולתפוס נתחים משוק הסלולר כאשר אפל הייתה מבשרת המהפכה, עבדו בנוקיה ובסימביאן על גרסה שתתאים באופן הטוב ביותר למכשירי מגע. גרסה זו היא ה- 9.4 שמשמשת את כל מכשירי המגע של נוקיה ומכשירי מגע של חברות נוספות שחליטו לשלב את מערכת הסימביאן. גרסה 9.4 הריצה בניגוד לקודמותיה את היישומים המותקנים במהירות גבוהה ב-75% יותר וכן שילבה תמיכה ב- SQL לראשונה. המכשיר הראשון שהריץ פלטפורמה זו הוא ה- 5800 שנמכר בכמויות אדירות ברחבי העולם, כאשר אחריו הגיעו מכשירי דגל אשר השתמשו בגרסה זו כגון ה-N97 וה- i8910 (הידוע בשמו Omnia HD) של סמסונג אשר הביאה לראשונה את בשורת ה- HD שנכנסה לשוק הסלולר. בעתיד צפויים לצאת מכשירים נוספים עם פלטפורמה זו כגון ה- X6 וה- 5230XM.



הפלטפורמה האחרונה של מערכת הסימביאן S60 בגרסה V9.X היא 9.5 שעדיין לא שולבה במכשיר כלשהו. הבשורה החדשה אותה מביאה פלטפורמה זו היא תמיכה בשידורי טלוויזיה דיגיטלית ניידת בפורמטי DVB-H ו- ISDB-T ובנוסף, שירותי מיקום ישירות לנייד. כיום המכשיר היחיד שידוע כי יריץ את פלטפורמה זו הוא ה- Satio של סוני אריקסון אשר יצא בשבוע הבא.

יהיה מעניין מאוד לגלות מה עוד יש ל- Symbian Foundation להציע לאחר שכבר ראינו את רוב ההיצע ב- N95 ומאז, לא השתנה הרבה. שאלה נוספת שעולה היא האם סימביאן תמשיך לשלוט בשוק המכשירים החכמים. זאת, לאחר שראינו כי גם נוקיה שעד היום השתמשה במערכת הסימביאן בלבד, החלה למכור חלק ממניותה בקבוצת Symbian Foundation ובנוסף החלה לעבוד על מערכת ה- Maemo בגרסה 5.0 שתגיע עם מכשיר ה- N900 ואף על גרסה 6.0 למערכת זו שתצא בסוף שנת 2010. האם עתיד הסימביאן ורוד או שחור? את כל זה נדע רק בשנה הבאה?

איש מחשבים ועורך אתר הגאדג'טים TGspot.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב