דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצ'ינים - עוצמה פנימית המתבטאת בגוף הפיזי 

מאת    [ 12/10/2009 ]

מילים במאמר: 1368   [ נצפה 2991 פעמים ]

הצ'ין הינו סוג של עוצמה פנימית המתבטאת בגוף הפיזי. למעשה הוא מעין מיומנות תנועתית/גופנית המופעלת באמצעות היכולת הרוחנית או האנרגטית של האדם. החלטתי לכתוב על עוצמת הצ'ין ועל הסוגים השונים כי מבחינתי אין מדובר על פיתוח יכולת הלחימה שלך בלבד. נהפוך הוא, אני מאמין כי כך נוכל ללמד את עצמנו הרבה מעבר ליכולת גבוהה בלחימה - נוכל להשיג איכות גופנית שתעזור לנו להתנהל בחיים בחיוניות גבוהה יותר. נוכל ליצור לעצמנו שלווה נפשית ממוקדת, ההכרחית כל כך להיווצרות "העצמה אישית".
אם נשכיל להבין את התובנות, באמת ובתמים, נקל על עצמנו לעצב את מציאות חיינו למציאות נעימה יותר. נחזק את תחושות הגוף שלנו וכך נוכל, ביתר קלות, לאתר את אותה נקודה פנימית אצלנו, הנקודה השקטה, שממנה נוכל לשאוב את האנרגיה הדרושה לביצוע.

עשרת סוגי הצ'ין השונים מגדירים את "עשרת השערים" להארה פנימית. בסין של המאה ה-17 וה-18 עסקו עדיין בלחימה פנים-אל-פנים, אך בו בזמן ניצלו את אותן פעולות והפכו אותן למכשיר להשגת איכות פנימית שתשמש אותם בחייהם הרגילים ביום-יום. הבנת יכולת הפעלת הצ'ין השונים, ויותר מכך, הבנת התהליכים החשיבתיים והרגשיים שעוזרים לתפעל אותם, יכולה להביא אותנו להשגת "מתנה" שכזו לחיים המודרניים גם בתקופתנו.

ה Yin Chin - Guiding Chin הוא הצ'ין של ההכוונה ומורה הדרך. פירושו לפתות את היריב לעקוב אחר תנועתך באופן שיגיע למקום בו אתה רוצה שהוא יהיה, ובו בזמן להרחיקו מאזורים פגיעים אצלך. צורת לחימה זו מבוטאת היטב בתנועות "עגור לבן פורש כנף" ו"נגינת הגיטרה (נבל) של הטאי צ'י צ'ואן".
צ'ין זה מתפתח מהבנת שפת הגוף שלך וההכרה של תנוחות הגוף ה"מזמנות" את האדם מולך לאזור הרצוי לך. למרות זאת, יכולת זו מושתתת על היכולת הנפשית שלך להרגיש בכוונת האדם שמולך, ולהקשיב לכוונתו להגיע לאזור מסוים. לשם כך עלייך לחשוב פחות ולאפשר לעצמך "להתנקות" מבפנים בכדי לחוות ולחוש, וכמובן להשתמש ב tin Chin, הצ'ין המכונה Hearing Chin, צ'ין הקשב וההבחנה - היכולת לחוש את היריב ו"לשמוע" דרך המגע (העור). מדובר ביכולת לדעת מה עושה היריב ומה כוונותיו מבלי להסתמך על מראה עיניים אשר יכול לשטות בנו. צ'ין זה מושתת, כאמור, על שכלול יכולת המגע.
קיימים 5 סוגי מגע עיקריים הקשורים לחמש הפאזות (האלמנטים) ביקום. החשוב מביניהם, לדעתי, הינו "מגע הרוח" כפי שאני מכנה אותו. זהו מגע עדין ביותר המאפשר לנו לחוש את כיוון כוח היריב המופנה כלפינו, לרכב על תנועתו בשעה שאנו צמודים להתקפתו אל מרכז גופו והוויתו, בכדי להכריעו בהתקפת נגד. מגענו אמור להעשות על אזור גדול יחסית של אמת ידינו, תוך החלקה שמסיטה את תנועת היריב וקולטת בו זמנית את כיוון תנועתו.

Hua Chin - Neutralizing Chin פירושו עוצמת השינוי לניטרול היריב. צ'ין זה מופעל רגע לפני פגיעת היריב בך. בכדי למנוע נזק מהמכה עלינו לסובב את הגוף בקשת על מנת לנטרל את המכה, ולשלב טכניקות גפיים מעגליות.
צ'ין זה יבוא למלוא ביטויו אם נלמד את טכניקות השקיעה וההרפיה עם טכניקות הנשימות של סגנון הפאק מיי פאי (סגנון הנזיר עם הגבה הלבנה). עלינו ללמוד לשנות את המתח וההרפייה המחזורים בגוף ולהפוך "אלסטיים". נוכל להשיג זאת אם נלמד מהי רגיעה ונלמד לפתוח את מוחנו בכדי לחדד את ה "yi" - הקשב הפנימי הממוקד שבנו, שקשור בפיתוח היכולת הרוחנית.
בשלב זה כדאי שנכיר גם את עקרון חמשת הקשתות. זה האומר כי עלינו לשמור על גוו עליון בקשת אחת (קעורה או קמורה לסירוגין), ולשמור על הגשר באגן המחבר בין רגלינו. אלו מהוות שתי קשתות בפני עצמן, המעבירות עוצמה, כמו גשרים מהאדמה אל הגוו העליון, וכך מאפשרות תנועה זורמת, ללא עומס, של הגוף שיכול להתאים עצמו לכיוון פגיעת היריב. לבסוף, עלינו לשמר את שתי הקשתות בידינו, המאפשרות לפזר את עומס המכות המופנות אלינו ללא מאמץ, בתאום תומך של גופנו כפי שהסברנו להלן.

Tie Chin - Borrowing Chin נחשב למייצג העוצמה המתקדמת ביותר - העוצמה המושאלת. פירושו של צ''ין זה הוא לספוג את עוצמת היריב, להתאחד עם תנועתו ולהשתמש בעוצמה זו כנגדו. בכדי לפתח יכולת זו יש לפתח יכולת קשב ותשומת לב, ולהשתמש בשני כיוונים בלחימה.
בצ'ין זה ניתן להשתמש, כפי שכבר הבנתם, רק לאחר אימונים ממושכים ובסגנונות כמו עגור לבן, המפתח חשיבה ''מולטי לטראלית'' (לכמה כיוונים תוך חלוקת קשב), וסגנונות אחרים המפתחים זאת. אולם לא די בזה. בכדי להפעיל צ'ין זה עלינו להתאמן כיצד לא להתכווץ בפחד בפני איום.
חשוב להתאמן "במחשבה מתרחבת" כלומר בתחושה של "למלא את החלל" שבו אתה מרגיש כיצד אתה חווה את הסביבה בחוץ ולא מתכווץ פנימה בתחושה מתגוננת מול איום. הסגנונות הפנימיים כמו טאי צ'י או אפילו צ'י קונג יכולים לעזור בזאת. שקט ושלווה פנימית הם התחלה טובה להמשך פיתוחה של יכולת זו.
דבר שני שעלינו לרכוש בכדי לשלוט במיומנות צ'ין זה הוא היכולת לא לעצור את תנועת היריב למרות פחדנו להיפגע, וללמוד להניע את הכוח בזוית המאפשרת לנו לזוז חזרה אל המתמודד מולנו ולהכריעו. אסור להפסיק את תנועת המכה הגופנית אלינו. במקום זאת נסיט אותו בתנועה מתמדת וניצור תנועה מתמדת שלנו, חזקה יותר, הנובעת מהתנועה המשולבת של שנינו.

עוצמת ההבנה - Tong Chin: The Understanding Chin. צ'ין זה קרוב מאד לעוצמת הקשב (עליו הרחבתי במאמר הקודם), והוא מחייב אותנו לתרגל את יכולתנו לקרוא את שפת הגוף של המתמודד מולנו, לאתר את חולשותיו ולהבין את תחושת הפגיעות שלו. זאת תוך איתור הנקודות הפגיעות אצלו על מנת שנוכל לתכנן את פעולותינו בדרך להכרעה.
אך זוהי בעצם הפשטה של היכולת. באמצעות טכניקות של נשימות "עמוקות" (בדרך כלל בסגנון הנשימה ההפוכה (הטאואיסטית) או המשולבת המאפשרות לי "להיכנס פנימה" ולכנס את האנרגיה למשהו מרוכז ומגובש) נוכל ליצור תנועה או פעולה זורמת, משוחררת ועדינה, המתואמת עם הפעולות המופנות כלפינו והמתרחש סביבנו בעת ההתמודדות. כך נוכל להרגיש היכן הסכנה אך, יותר מכך, היכן ההזדמנות לפעול ביעילות ולאן להגיע בכדי להכריע. בכדי להרגיש או להגיע להבנה צריך לדעת "להתנתק" מהלחץ והרצון לעשות באותו הרגע. יצירת תנועה זורמת ופתוחה, אך ממוקדת בהלך הרוח הנ"ל, זהו הצ'ין של ההבנה ואף השער לצ'ינים הבאים.

Sticking Chin - הצ'ין של העוצמה הנצמדת. בכדי ליצור שליטה ביריב יש ללמוד כיצד אתה נצמד לתנועותיו כך שתהיה חלק מתנועותיו ומכוונותיו. העוצמה מקנה יכולת השפעה על תנועת המתמודד מולך מבלי שהוא יחוש זאת, כך שלא ישנה את רצף ההתקפות המתוכנן וכן ישאר חשוף יותר.
תרגול יכולת זו מצריך פיתוח רגישות שהיא גם נפשית וגם בתחום המגע עצמו, אך זו לא מספיקה. בכדי להגיע ליכולת העוצמה הנצמדת עלינו לדעת לפעול מבלי לאבד את הרגישות הנ"ל. יכולת ההקשבה הינה בשינוי מתמיד ובאותו הזמן עלינו לתאם את פעולותינו שיתאימו למתרחש סביבנו למול כל תנועה או כוונה שרותמת פעולה כלפינו.
עלינו לפעול בזמן זה בצורה כל כך טבעית, רגישה ותואמת, שאינה מפריעה בצורה בולטת להליך המופנה כלפינו, אך מסיטה אותו קלות ומאפשרת לנו למצוא את הנקודה החשופה של המתמודד בכדי לעצור את פעולתו וליצור מינוף להצלחתנו. אז מגיע זמנה של היכולת הבאה:

Lao Chin: The Seizing Chin - עוצמת התקיפה התופסת. זוהי היכולת המביאה את פיתוח התזמון של ההתקפה, אשר תופסת את היריב לא מוכן. בכדי להשיג הפתעה מירבית ניתן להשתמש בטכניקות פחות שכיחות כגון מפרק היד מסגנונות העגור, הנחש או גמל שלמה, או הכתף והמפרק משיטות הפאק-מאי או הטאי צ'י צ'ן. עוצמה זו מתפתחת ליכולת גבוהה כשלומדים ליצור תנועה קשתית בשלושת המימדים.
רצוי לתרגל את יכולתך "למסך" את התקפתך כך שהמתמודד מולך לא יוכל לאתר אותה לפני מימושה: משוך את יריבך בתחילה - צור "דלת" שמושכת את התקפתו, ואז רכב על התקפתו בצורה קשתית עם מיסוך של ההתקפה או הובלה שלך, עד למימוש ה"מכה המכרעת" המגיעה אליו באותו הזמן, עם היד השניה או הרגל.

Fa Chin - עוצמת הסיום. העוצמה המתפרצת של האנרגיה, המסוגלת לסיים את תהליך ההכרעה. הדבר נעשה ע"י שימוש בהתמקמות נכונה בזמן שמופנית כלפיך התקפה. זאת במרחק ובזוית המאפשרת לך להפנות התקפת נגד יעילה, המסוגלת לשחרר בהתפרצות את העוצמה הנדרשת להכרעה.
אם נשליך זאת על חיינו ביומיום, חשוב שנבין מתי להגיב בכדי ליצור את האפקט הרצוי, אך גם היכן להגיב בכדי לחזק את אותו האפקט. לסיכום: בכדי ליצור יעילות בתגובותינו עלינו לדעת למקם את עצמנו נכון, ולהגיב בזמן הנכון.

Lung Chin - The Cooling Chin: עוצמת ה"שוק החשמלי". עוצמה זו, בשילוב העוצמה המושאלת, משמשת להכרעת יריב חזק במיוחד. מתחילים בהשאלת העוצמה של היריב, ולפתע מגיבים במהירות בלתי צפויה, המשחררת מכת חשמל אנרגטית, כפי שנלמד בסגנון הפאק-מאי-פאי והצ'ן, בויברציות רטט חזקות. עוצמה זו מבוססת על עקרון "הפעימה" המתפשטת כאדוות במים כלפי חוץ. עוצמה זו, כמו גל צונאמי, הולכת וגדלה עד להגיעה למטרתה, והיא יכולה להביא לנטרול טוטאלי של המתמודד מולך.

Tso Chin - The Averting Chin: עוצמת המיסוך של התנועה העוקבת. זו מלמדת אותנו השתלבות התואמת ומשלימה את תנועת היריב. עליך ללמוד לשלוט בשינויי מתח והרפיה בכדי להיות פסיבי ורגוע במידה מספקת שתאפשר יוזמה של התקפה עוצמתית, אך בלתי צפויה, על העומד מולך. יכולתנו להשתלב עם המתרחש סביבנו ומולנו, ויכולתנו להגיב ללא נוקשות ובגמישות הנדרשת - היא המפתח להצלחה.
גרנדמאסטר ירון בנימיני, מלמד אמנויות סיניות - קונג פו, טאי צ'י וצ'י קונג, במכללת ילון. בעל כ-30 שנות ניסיון בהדרכה, הרצאות, תחרויות והשתתפות בביצוע מחקרים בתחום.
למידע נוסף: http://www.kungfu.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב