דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כדי להצליח ביעוץ - תחילה יש להבין את הרגשות המעורבים בתהליך. 

מאת    [ 09/10/2009 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 3270 פעמים ]

קיימים אספקטים רבים במערכות היחסים בין יועץ ללקוח המעוררים התנגדויות. כאשר מנהלים מעסיקים יועצים הם מפנים את האחריות ואת הבעיות לגורם חיצוני (סיטואציה המתפרשת כסימן לחולשה). כך נוצרת תלות בגורם חיצוני שהוא לא בשליטת המנהל. לכן, תהליך הייעוץ הוא תהליך מלחיץ הכרוך בחשיפה וחקירה פנימית.
השינויים שאנשים חווים, יוצרים אצלם תגובות רגשיות חזקות, בשל החשש שיצטרכו לשנות הרגלים, או שמעמדם יפגע.זה מצב הגורם לאדם לרצות לשמור על הקיים, למרות ההכרה שהשינוי הינו הכרחי.

ניסיון האדם בין אם הוא טוב או רע, הוא לפעמים כל מה שהוא. התנסות קודמת היא בעלת השפעה על יכולתנו לפעול בהווה ובעתיד. זיכרון של כישלונות מעוותים את תפיסתנו לגבי ההתרחשויות, וככל שנתמקד בהם הם יתעצמו וימנעו מאיתנו יצירתיות, ספונטאניות, וביטחון עצמי.
ניסיון העבר, קשור לתאוריות של התנהגות מתוכננת, המסבירות את כוונת ההתנהגות, לפיה אנשים פועלים בהתאם לכוונות שלהם ולתפיסת השליטה על התנהגותם .
מספר חוקרים (Bentler&Speckart 1979,Triandis1977:Ouelletta&Wood1998) מציעים לצרף את אלמנט ניסיון העבר, למודלים הקיימים לצורך חיזוי חלק מהסיבות להתנגדות לביצוע פעולה או בכוונה לפעול.
הכוונה לבצע פעולה מכוונת את התנהגות הפרט להשגת המטרה בעזרת מיקוד שליטה. בעלי מיקוד שליטה פנימי מזוהים כבעלי ביטחון רב, הבוחרים ביעדים ומטרות קשות להשגה, ויש להם הכישורים הנדרשים לכך, לעומת בעלי מיקוד שליטה חיצוני המפקפקים לגבי יכולתם להציב מטרות ולחולל שינוי.

Haskett2004, מצא במחקרו שאלמנט הידע, הוא גורם בעל השפעה גבוה על הפרט בבואו לבצע שינוי. לכן, במקום לנסות להבין את הסיבות להתנגדות ,יש להבין את מידת הידע שיש לפרט לגבי אופי האירוע. לחקור מה הלקוח חושב על האימפקט של תהליך הייעוץ, על מערכת היחסים בין הלקוח ל יועץ ובין הלקוח לסביבתו. בכך היועץ מגדיל את הערך המוסף שהוא מביא ללקוח.
יחסי יועץ ונועץ הינם שותפות, שותפות, המבוססת על יחסי אמון וסיכון של כל צד. כאשר הלקוח בוטח ביועץ הוא מוכן לקחת סיכון ולעבוד עמו ולהפך. חוסר הסכמה של הלקוח לקחת סיכון, יכולה להיות קשורה לעוצמת האמון ביועץ או לתפיסת הלקוח את ההתרחשות.
אמון הינו נכונות הפרט להיחשף לפגיעה מגורם אחר, על סמך אמונתו, שהאחרון הוא מוכשר, פתוח ומתייחס. האמון בין הצדדים מאפשר זרימת מידע רב באופן לא פורמאלי, משפר תהליכי עבודה ויוצר שיתוף פועלה. לכן, תשומת לב היועץ צריכה להיות לא רק לאופן תפיסת הלקוח את המצב, אלה גם לתגובות רגשיות נוספות והאם רגשות אלו מעכבים את יכולתו לבצע את תוכניותיו.



לסיכום, אפשר לומר כי הבנת ההיבטים הרגשיים של הלקוח כגון:ניסיון קודם, אגו ואמון הינם בעלי חשיבות בהתוויית דרכו של הלקוח, השואף להשגת מימוש הפוטנציאל בצורה אפקטיבית. את ההתנגדויות הנובעים מכך, ניתן למתן תוך שיתוף פעולה, הגברת המודעות, שמירת זהות הלקוח, מתן מידע, ועזרה בגיבוש מטרותיו.






ביבליוגרפיה

ג'ון קוטר, (2003) , להוביל לשינוי , מטר, ת"א

Robert P. Vecchio (2003) Organizational Behavior s/th Edition
Carl Long(1999)" To create value' first understand your client" Journal of Management consulting Nov"pp 12-19
Haskett,R.(2004) Emotional intelligence and teaching success un higher tion .Dissertation Abstracts International '64'aa13093434
Bar-On,R.(2003).How important is it to educate people to be emotionally and socially intelligent ,and can it be done? Perspectives in Education, 21 (4) 3-13 http//eus. Sagepub.com /cgi /reprint/36/4/482
Schaffer Robert H.(2002) High -Impact Consulting San-Francisco









לאה ברוך-יעוץ ארגוני, אבחון וליווי תהליכי שינוי
ל.ב יעוץ וניהול
ניתן ליצור קשר דוא"ל:lb.yeutz@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב