דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול בירושלים - כנסיית גת שמנים, כנסיית היגון, כנסיית כל העמים 

מאת    [ 09/10/2009 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 5686 פעמים ]

גת שמנים, כנסיית היגון, כנסיית כל העמים

כתובת: עמק יהושפט למרגלות הר הזיתים - דרך יריחו פינת רחוב אל מנסוריה

כנסייה זו היא נקודת ציון חשובה בימיו האחרונים של ישו, למעשה כנסייה זו היא שנייה בחשיבותה רק לכנסיית הקבר שברובע הנוצרי בעיר העתיקה. הכנסייה מציינת את מקום התבודדותו של ישו לאחר סעודת ליל הסדר, הסעודה האחרונה, ומקום הסגרתו על ידי יהודה איש קריות לידי שוטרי הסנהדרין, מאסר שיוביל למשפטו, מותו על הצלב קומו לתחייה וההכרה בו כבן האלוהים. אירועים שהתרחשו בירושלים ובמרחק הליכה מגת שמנים.
גת שמנים היה מקום חקלאי, כרם זיתים ואולי בית בד בפאתי העיר. ההלכה היהודית מחייבת לחוגג את חג הפסח בעיר להישאר בתחומה במשך החג, לכן הולך ישו, שהיה יהודי שומר מצוות, למקום המרוחק ביותר בעיר כמסופר בברית החדשה: "ויצא החוצה עם תלמידיו מעבר לנחל קדרון ושם גן" (יוחנן יח, א). עימו באים תלמידיו הנאמנים לו ביותר, פטרוס, יוחנן ויעקב.
ישו מבקש מהם להתפלל למען לא יירדמו והוא מתרחק קמעה להתייחד עם יוצרו. ישו "החל מתמלא עצב ומועקה" בשל חטאי האדם כפוי הטובה כלפי בוראו. לכן נקראת הכנסייה גם כנסיית היגון.
בכניסה למתחם גן עצי זית עתיקים ומקודשים, מוקפים בגדר להגנה מפני אלה החומדים את ענפיהם, המעבר בתוך כרם הזיתים העתיקים, מכניס אותנו לאווירת האזור החקלאי בשולי עיר הקודש למול הר הבית שעמד על מכונו בתקופת ישו לפני אלפיים שנה.

הכנסייה הנוכחית נבנתה בשנת 1919 ע"י הארכיטקט האיטלקי אנטוניו ברלוצי (שבנה גם את כנסיית הדמעה במעלה הר הזיתים, וכנסיות נוספות בירושלים, בעין כרם, הר תבור ועוד מקומות בארץ, כל האתרים מומלצים בחום לטיול וביקור). בעת חפירת היסודות, התגלו שרידי כנסייה קדומה מהתקופה הביזנטית (325-638). העבודות הופסקו ונערכו חפירות ארכיאולוגיות. ברלוצי שינה את התוכניות והכנסייה נבנתה בהתאם לתוואי הכנסייה הביזנטית כולל עיטורי רצפת הפסיפס. בהיכנסנו לכנסייה האפלולית, נחפש ברצפה חלונות זכוכית המכסים על ריצפת הפסיפס הביזנטית. נשים לב שהפסיפס המודרני עשוי בדיוק כדוגמת הפסיפס הביזנטי.
בבניית הכנסייה נטלו חלק שתים עשרה מדינות, סמליהן נראים ב- 12 הכיפות ובאפסיסים. הארכיטקט שאף ואף הצליח להשרות את אווירת היגון ששרתה על ישו בלילו האחרון לפני הצליבה. הכיפות הכהות זרועות כוכבים ובפינות שלובים ענפי זית. החלונות עשויים אלבסטר סגול, אבן בהט, סוג של מינרל שקוף למחצה.
הסלע עליו ישב ישו, הוא סלע היגון, מוקף בשבכת ברזל מעוצבת בדגם כתר הקוצים. בקדמת השבכה זוג ציפורים ליד כוס - סמל לבני אנוש הלוגמים מכוס היגון יחד עם ישו. משני הצדדים - זוג יונים המושיטות צווארן כקרבן תמים.

באפסיס השמאלי (אפסיס - קיר מעוגל) תאור נשיקת הבגידה, באפסיס הימני דברי ישו "ויאמר אליהם ישו אני הוא". באפסיס המרכזי - ישו ביגונו ליד הסלע, כשה העולה לעולה. מעל יד מושטת ממרומים עם עטרת הניצחון לעתיד לבוא ומלאך.

נצא מהכנסייה, נרד במדרגות ובגבנו לגדר, נסתכל למעלה ונראה את גמלון החזית, פורטיקו, ובו פסיפס המתאר את ישו כחוליה המקשרת בין הבורא לאנושות. משמאל - שליטים ומלומדים המכירים באפסותם לנוכח ישו. אחד מהם נושא לוח עליו רשום "איגנורציו" - בורות.
במרכז - ישו מתפלל, מעליו האותיות אלפא, האות הראשונה באלפא בית הלטיני ואומגה, האות האחרונה, המסמלות את שאמר ישו "אני הראשון ואני האחרון". בראש הגמלון היו פסלי שני איילים מברונזה המפנים ראשם אל הצלב כנאמר בתהילים (מב, ב ) "כאיל תערוג על אפיקי מים כן נפשי תערוג אליך אלוהים", חדי העין יבחינו כי האיילים אינם במקומם, הם נפלו קורבן לגנבי מתכת בשנה האחרונה.
הפורטיקו - נישא על ארבע אומנות עליהן האוונגליונים - כותבי ארבעת הספרים הראשונים בברית החדשה: לוקס (שור), מרקוס (אריה), מתי (אדם) יוחנן (נשר). ממול, מעבר לכביש בכיוון מערב נראה את השער הנעול הוא שער הרחמים או שער הזהב המחכה לביאת המשיח.
בצאתנו ממתחם הכנסייה בשער בו נכנסנו, נפנה ימינה ומיד שוב ימינה ברחוב הצר, נתקדם כ 40 מטר ונראה את עמוד השיש המסמל את המקום בו נשק יהודה איש קריות לישו את נשיקת הבגידה, בנשיקה זו סימן יהודה לאנשי המשמר את האיש אותו באו לעצור ולהביא למשפט לפני הסנהדרין.

שעות פתיחה: אוקטובר - מרץ כל יום 08:00 - 12:00, 14:00 - 17:00
אפריל - ספטמבר כל יום 08:00 - 12:00, 14:00 - 18:00


כניסה : חופשית
חניה : יש
שירותים: יש (מחוץ לאתר, בתשלום צנוע)
נגישות לנכים: יש
המטיילים מתבקשים לבוא בלבוש צנוע (כתפיים מכוסות, מכנסיים ארוכים) ולשמור על השקט
אתר טיול מתאים לכל הגילאים

נכתב ע"י אלון רון
מורה דרך מוסמך - מומחה לטיולים בירושלים
אלון רון מורה דרך מומחה לירושלים
052-5118901
http://www.guideinfo.co.il
מדריך מגוון סיורים בירושלים, העיר העתיקה, הר הזיתים, אתרים, כנסיות, גגות ותצפיות, קריפטות קברים ומרתפים, גינות קסומות, אנשים, בתי מלאכה וסדנאות. בואו לגלות עיר של נפלאות.
אנגלית ועברית



מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב