דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליווי התפתחותי מוטורי - הזוית ההורית 

מאת    [ 08/10/2009 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 1924 פעמים ]

ליווי התפתחותי מוטורי- הזוית ההורית
מה עוד ימציאו? תוהים בליבם אנשים (כמובן שיש גם כאילו שתוהים בקול רם...) כאשר אני מספרת מה אני עושה.
לפני 5- שנים לערך החלו לצוץ כפטריות לאחר הגשם מרכזי הורות והעשרה במרכז הארץ בפרט ובכל רחבי הארץ אחריהם, הורים רבים חיפשו מענה- לשעות הארוכות בהן שוהה האם עם תינוקה לבד בבית .
למה "נולדו" מרכזי הורות אלו? כיצד התפתח כל תחום הפנאי והעשרה לאמהות בחופשת לידה ותינוקם?
בעבר- כאשר נולדה אמא שלי (ימי קום המדינה +-) ואפילו אחרוה בזמן, לאחר הלידה חזרה האם הטריה לאמא שלה, לתקופה של הסתגלות ותמיכה, של לימוד ההורות החדשה, של מעבר רך יותר עם אמא לשינוי הכל כך גדול שקרה לה.
כשאני נולדתי (שנות השישים שבעים ועוד קצת...), מוסד טיפת החלב היה מרכזי ומוערך- האחיות הגיעו להדרכות בבתי האמהות, האמהות הגיעו לפחות פעם בשבוע לתחנת טיפת החלב, להדרכה, בדיקות התפתחות והכרות עם אמהות נוספות מאותו איזור המגורים ועם ילדים הדיוק מאותו הגיל.
בימים אלו, ובשנים האחרונות, תקציבי טיפות החלב קוצצו, חשיבותן ומרכזיותן בחיי המשפחה הצעירה הפכו למשניים והצטמצמו למטרות שקילה וחיסונים כמעט בלבד.
נותרנו אנו האמהות, כמעט אך ורק באשמתנו, לבד עם תינוקינו ברגע ששבנו איתו הביתה. הפמיניזם, הרצון לא להיות ממש כמו אמהותינו שלנו, חוסר האמון בטיפות החלב, והרצון להיות אמהות שונות, מודעות ו"אחרות" מביא אותנו בהרבה מאוד מהמקרים לבדידות ורצון לקשר עם אמהות כמונו, באיזור מגורינו, וכמובן גם לתת לילדינו את הכלים הידועים כיום מבחינה התפתחותית.
הסביבה המקיפה את ההורים הצעירים בראשית המסע ההורי לעיתים מחבקת ותומכת, אך בד בבד מאתגרת ועוסקת בהשוואות ובמירוץ בלתי סופי.
"מירוץ הסוסים" בו בודקים למי השיניים המושלמות, השיער המבריק, ובעיקר- מי יגיע ראשון... מדביק את ההורים הצעירים ברצון לקדם את ילדם- שיעבור את כל שלבי ההתפתחות בזמן ורצוי מוקדם ובהצטיינות.
האם זוהי מטרת הליווי ההתפתחותי?
ממש לא.
בשלבי ההתפתחות הראשונים של התינוק מיד לאחר לידתו ועד גיל שנתיים בקירוב- עסוקים גופו ומוחו של התינוק בלימוד בלתי סופי של העולם וההתנהלות בו.
החיים מחוץ לרחם מזמנים לילוד גירויים ו"חדשות" בלי סוף.
אנו כבר יודעים כי התינוק לומד להזין את עצמו בצורה שונה לזו שהיה מורגל בה ברחם, להיחשף לרעשים, תחושות, מראות ומגעים חדשים מידי דקה בדקה. מוחו של התינוק מייצר ללא סוף "חיישנים" חדשים המוכנים לספוג ולקלוט את כל השפע הזה.
דר' חווה שלהב - מהראשונות לעסוק בפלדנקרייז, שהייתה תלמידתו של משה פלדנקרייז עצמו, חקרה בשנים האחרונות את התנועה והמגע בגיל הרך בכלל ובראשית החיים בפרט, והחיבור הכמעט מתבקש של התפתחות זו עם שיטת פלדנקרייז עצמה.
מתוך עבודת הדוקטורט שלה וניסיונה הרב בטיפול ביילודים ותינוקות, פיתחה דר' שלהב את שיטתה- שיטת שלהב CHILD"SPACE - שיטה המשלבת את עקרונות הפלדנקרייז עם הגיל המאוד הרך הזה. השיטה - בכלים מאוד פשוטים המועברים להורים - ההורה מודרך כיצד לסייע לתינוקות למצות את היכולת הטמונה בו. כיצד יכיר התינוק את גופו, למה הוא מסוגל, מהם גבולות הגוף שלו, כיצד תנועתו במרחב תהיה מייטבית וגם כיצד יוכל ההורה לעזור לילדו בכלים פשוטים והגיוניים להימנע מבעיות פיזיות רבות בעתיד.
הטיפול בשיטה נעשה בשני אופנים- טיפולים פרטניים- בהם הורה וילד מקבלים הדרכה וכלים ספציפיים למצב הנתון לשמו הגיעו- עיכובים התפתחותיים, בעיות מוטוריות ועוד...
האופן השני הוא סדנאות- כאן המענה הוא רחב יותר וההורים בקבוצה הומוגנית ע"פ שלבי ההתפתחות מקבלים כלים רבים לתרגל עם ילדם, וכן מכירים (ובעיקר ולרוב מכירות...) הורים/אמהות ממקום מגוריהן/ם ומקשיבים גם לפתרונות הפיזיולוגים הניתנים לאמהות ולתינוקות הנמצאים לצידם בסדנא ומעשירים את הידע הרב שמועבר בסדנא שכזו.
מכאן שהליווי ההתפתחותי, להשקפתי, משלב את הליווי התפתחותי המוטורי בשיטת שלהב- שמעניק להורה כלים יקירם מפז ללוות את כל ההתפתחות המוטורית של ילדו מתוך הבנת התהליך ולא בצורה מכאנית, ואת הצורך הבסיסי של ל הורה להיות הוא עצמו "מלווה התפתחותית" לאורך ראשית ההורות של כל אחד ואחת, ולהימצא בקבוצה מעשירה ומחבקת ולהכיר את ההורים כמוהו באיזור מגוריו עם ילדים באותו הגיל ולא להיות לבד....
אז מה עוד ימציאו בתחום ההריון, הלידה, וראשית ההורות?- מן הסתם עוד הרבה וקרוב לוודאי שרבים מהתכנים יהיו מתקדמים, חכמים ומחבקים את ההורה בראשית דרכו. המחקר מתקדם ואיתו כולנו- לא לפני דורות רבים תינוקות נפטרו (טפו טפו טפו) ממחלות שהיום בגינם אפילו לא הולכים לרופא, ואילו כאשר אני נולדתי עדיין חיתלו בחיתולי בד ולתינוקות שסירבו לינוק נתנו חלב מורתח עם סוכר (...), כך שניכר שהתקדמנו מאוד, אך גם התרחקנו ממה שבסיסי וטיבעי לנו- כמו מגע, כמו קשר.
הדס דושי וקס
חיפושית- ליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת שלהב childs'pace.
מומחית בהתפתחות תינוקות ובתזונת תינוקות.
מדריכה מוסמכת בשיטת שלהב childs'pace.
מנחת מעגלי הורים ואמהות.
http://www.hipooshit.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב