דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שאלה: האם קדימה ראויה למשילות? 

מאת    [ 04/10/2009 ]

מילים במאמר: 778   [ נצפה 1883 פעמים ]

 

שאלה: האם קדימה ראויה למשילות?

נמרוד נוי

5/10/2009

קדימה באה לעולם כדי לשנות דברים ולקחתם קדימה. ושינוי כיום בישראל משמעותו 'פוליטיקה אחרת אמיתית'. מאחר וקדימה איננה עושה זאת היא איננה ראויה למשילות ורב הספק אם יש לה בכלל זכות קיום.

בישראל 2009 אין חיים פוליטיים אמיתיים. העיסוק היחידי בפוליטיקה משמעותו כספים ומנגנון מפלגתי המשמשים כ'פלטפורמה' לפוליטיקאים בדרכם לכנסת ולממשלה, ועיסוק בבניית קואליציות ותחזוקתן (שעיניינו שייך יותר ל'הגיון המדינה' מאשר ל'הגיון הפוליטיקה'). דבר לא יותר מכך. בדרכם זו מסיתים הפוליטיקאים ומדיחים את הציבור בסיפורי כזב, באידאולוגיות מדומות ובכאילו ערכים, ובכך הם רומסים במו רגליהם את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הייצוגית ומנהלים למעשה פוליטיקה של כיכרות.

הרעיון היסודי של 'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים' על דרך 'שיתוף הרבים' והכלת עקרון 'התבונה הקולקטיבית' נזנח וננטש ואין עוד זכר לו בתוכנו. והפוליטיקה, כזירת החיים הדמוקרטיים העיקרית של חיינו - אשר עליה להבטיח את: (1) קיומו של שיח ציבורי פורה, העוסק באופן מושכל ובמקצועי יותר בעיקרי הבעיות הלאומיות המעסיקות אותנו כחברה ומדינה; (2) התנהלותן האיכותית של מערכותינו הציבוריות; (3) הכשרתו של קאדר איכותי של פוליטיקאים שינהלות את המדינה בעתיד - מתה מיתת נשיקה.

במסמך המקצועי שהכנתי לקדימה בשם 'קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית', בפרק העוסק ביעדיה של המפלגה כתבתי, כבר לפני כשנתיים, את השורות הבאות: "בבסיס הצדקת קיומה של קדימה ניצבת שליחות דורית להוציא את מדינת ישראל מתהליכי הסטגנציה וההידרדרות המאפיינים אותה בעת הזאת - תהליכים שמקורם ב'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' - ולהנחותה אל עבר עתיד ותקווה חדשים". אף כי יושבת ראש המפלגה והמועמדת מטעמה לראשות הממשלה מרבה לעשות שימוש במושג 'פוליטיקה אחרת', דבריה כולם מבוססים על 'תפיסת הפלטפורמה' כמתואר לעיל. יותר מכך, המפלגה פועלת על פי דפוס זה ואין בה מכלום מהיסודות של 'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים'. זו איננה פוליטיקה אחרת. זה לעשות את אותו עוד מאותו הדבר. זה חרטא ברטא.

וגם את זאת יש לדעת, שעל המשבצת של עשיית עוד מאותו הדבר נמצאת כיום המערכת הפוליטית כולה. ושעל הבלטה הקטנה והצפופה של 'שתי מדינות לשני העמים' ו'מדינה יהודית ודמוקרטית' נמצאות כיום, ברמה העקרונית, כמעט כל המפלגות הציוניות בישראל, פרט לשוליים סהרורים מימין ומשמאל. אז אם זו הבשורה של קדימה והיא מצטמצמת אך ורק לדבר זה אז אין לה זכות קיום.

על קדימה, כאמור, להתמודד בעיקר עם 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל', המייצרת  כיום למדינה ולחברה בה הפסדים עצומים. עלינו להסיט את השיח הציבורי מעיסוק יתר בכאילו אידאולוגיות וכאילו ערכים לדרכי התנהלותינו ולמערכות חיינו. פה אנו נכשלים ומשלמים על כך ביוקר במדינה הקטנה שלנו. שם המשחק החדש הוא התנהלות, התנהלות ועוד פעם התנהלות. נתנהל נכון נדע גם למצוא תשובות הולמות לשאלות ערכיות וחברתיות המעסיקות אותנו ולכל עניין אחר. אנחנו נופלים בוקר בוקר על דבר זה והגיע העת לעשות כאן ראציונאליזציה אמיתית וכנה ולהפסיק לרומם את עצמנו לשוא באידאולוגיות ובערכים.

אם נבחרי קדימה והעומדת בראשה אינם יודעים כיצד להתמודד עם שאלות אסטרטגיות ברמת המפלגה והמערכת הפוליטית, מי יתקע לידינו שיצליחו כאשר נפקיד בידם את הגה המדינה להובילה אל  חוף מבטחים. אם הם אינם מזהים את בעיות היסוד של המדינה וקריאת המציאות שלהם לוקה בחסר אז מדוע שנעשה כן. ואם דרכי התנהלותם אינם עונים על שום קריטריון של התנהלות מקצועית ראויה לשמה אז צריך להיות אא'בל כדי אפילו לחשוב שאנו ראויים למשילות.

לקדימה, ביושבה כיום באופוזיציה, הזדמנות פז להחליף את הדיסקט בראש, להתרומם לגודל המעשה הנדרש, ולהתחיל להניע מהלכים יוצאי דופן למען מדינת ישראל. מהלכים כאלה יכולים להתגשם רק כאשר נבחריה של התנועה, ובראשם היושבת ראש שלה, יעברו מפוליטיקה של 'פלטפורמות' לפוליטיקה של 'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים'. כל עוד הם מגלמים את מקרה הקיצון של הפוליטיקה הישנה הזאת דבר לא ישתנה בקירבנו ואין אנו ראוים לשלטון, גם אם האחרים אינם טובים יותר.

במשך תקופה ארוכה הקפדתי מאוד לשמור על קו מקצועי ומאופק גם אם דבריי נשמעו כביקורת נוקבת. זה מגרש המשחקים שלי וכאן היתרון הגדול שיש לי. לאחרונה החלטתי להחריף ולהקצין את דבריי, אף כי אמשיך לשמור על קו מקצועי, וזאת משום 'שתיקת הכבשים' וחוסר המעש בקדימה ובקבוצת הנבחרים שלה,  ובראשם ציפי ליבני.  

מזה זמן שאינני שם עוד את כל יהבי על קדימה, ואני פועל נמרצות להציף את הדברים כלפי מעלה אל הציבור הרחב במדינת ישראל. השממה הזאת בה אנו מצויים מטרידה אותי עד מאוד. החוסר במקצוענות והחוסר בתעוזת הרוח בפוליטיקה שלנו היא העומדת לנו לרועץ. אנו חסרים לחלוטין כל שיקול דעת המעוגן ביסודות הלקוחים מתחומי ההגות המדינית והחברתית, האסטרטגיה והניהול. זה כל הסיפור רבותי. אין משהו אחר. אני אמשיך עם דברי אלו עד שהם יחלחלו עמוק עמוק בתוכינו. כרץ אמיתי למרחקים ארוכים יש לי סבלונות. אני ער לכך שאנו חיים בתרבות שאיננה מפרגנת לחשיבה מקצועית בחיינו הציבוריים ומתקשה להתמודד עם דברים מורכבים ומאמונה שאפשר לעשות גם אחרת ובגדול. ואני ער לכך שזה קשה וכרוך בתהליכים הנמשכים זמן רב. לא אחשה ולא אשתוק. זו שליחותי וזו חובתי המוסרית והציבורית לעם ישראל ולמדינת ישראל.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב