דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי ציבור לעורכי דין ולקוחותיהם - איך עושים זאת נכון 

מאת    [ 04/10/2009 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 2574 פעמים ]

יחסי ציבור לעורכי דין ולקוחותיהם - איך עושים זאת נכון

במאמר קודם בנושא יחסי ציבור לבעלי מקצועות חופשיים ובמיוחד עורכי דין, עסקתי בחשיבות עבודה נכונה מול התקשורת כדי להשיג חשיפה לעורך הדין והעדפה על פני המתחרים הרבים כיום בתחום.

הפעם ברצוני לעסוק בפרקטיקה של העבודה מול התקשורת, כאשר מגיעים לרגע בו זוכים בחשיפה תקשורתית, לאחר עבודה של איש יחסי הציבור ברוב המקרים, אם כי יתכן גם ביוזמת התקשורת, ואתייחס להיבט הכפול - יחסי ציבור של עורך הדין, ולא פחות חשוב (ובמקרים רבים אפילו יותר מלעוה"ד..), איך להציג נכון את הלקוח בתקשורת ובמיוחד במקרים קשים של מעורבות בפלילים, האשמות חמורות, עבירות מין, סחר בנשים, אלימות, רכוש, הונאה, ועבירות אחרות שהציבור סולד מהן .

אבל לא רק בתחום הפלילי, אלא גם בתחומים האזרחים במיגוון ההתמחויות : נזיקין,ביטוח,תאונות,אישות, רשלנויות וכמעט בכל תחום בו עוסקים עורכי הדין, העיקרון דומה וחשוב ליישום נכון ומקצועי כדי להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה בתיק ובפרט בדימוי התקשורתי.
אפתח דווקא בדוגמא מהתחום הפלילי, איך למרבה הצער (מבחינתו של הלקוח ועורך דינו..), איך נוהגים כיום עורכי דין רבים להופיע בתקשורת, ואיך היה רצוי שיופיעו, כדי להיטיב עם לקוחם במיוחד כשמדובר בנושא חשוב ביותר של דעת הקהל והציבור במקרים בולטים, עם הד תקשורתי נירחב.

דוגמא למצב נפוץ למדי - מתייצב עו"ד פליליסט מול מצלמות הטלוויזיה, כדי למסור תגובה על מעצר לקוחו בחשד לאונס של בחורה צעירה. וכך פוצח עו"הד: "מרשי כופר בהאשמות המיוחסות לו מכל וכל, לא היה ולא ניברא, סתם ניטפלו אליו, הוא בסך הכל איש עסקים.. המשטרה עוד תאכל את הכובע בפרשה הזו כמו במעצרים הקודמים של מרשי.."
נישמע מוכר נכון? איך הייתם מרגישים לו אתם הציבור המאזין לאותו עו"ד, ובמיוחד כשיש לכם בת צעירה באותו גיל בערך של קורבן האונס ?.. מקומם, מרגיז, לא אמין, חסר רגש ואמפטיה לקורבן, אכן אלו התגובות המקובלות שרבים יחושו מול "הופעה" מנוכרת, חסרת רגש והבנה מינימלית ביחסי ציבור והופעה בתקשורת. הטעות הקריטית של אותו עו"ד בדוגמא הנ"ל היא החשיבה כאילו התקשורת היא ביהמ"ש, השפה הפורמלית והמנוכרת לרוב הציבור, במקום לשמור את הטיעונים המשפטיים להגנה על הלקוח לביהמ"ש, ולנצל את הבמה שניתנה לו בתקשורת להעביר רגש אמפתיה ואכפתיות לציבור.

אז איך בכל זאת ניתן "לצאת טוב" באירוע שכזה תשאלו בצדק? ע"י הכנה נכונה ומקצועית מראש.
שימו לב לגירסא אחרת של הצגת הדברים בתקשורת של אותו מקרה, ע"י אותו עו"ד בהקשר לחשדות באונס של לקוחו: " ראשית אני יכול בהחלט להבין את התחושות הקשות בציבור מהמקרה כאזרח וכמובן כהורה. יחד עם זאת חשוב שניזכור כי האינטרס של כולנו הוא שיביאו את האשמים האמיתיים לדין ולא יסתפקו במעצר של אדם שאין לו כל קשר למקרה . אני ומרשי סומכים על ביהמ"ש ומשוכנעים שהצדק ייעשה ויראה בהקדם".
ראינו בדוגמא שגם במקרים קשים לכאורה של האשמות חמורות , להופעה נכונה בתקשורת של עוה"ד יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לרושם הטוב או הרע של הציבור באמצעות אמצעי התקשורת.

בל נישכח כמובן שגם בבתי המשפט יושבים בני אדם ,שופטים, משפחותיהם וקרוביהם, ומן הסתם גם הם מתרשמים מהופעות בתקשורת של חשודים , נאשמים ובאי כוחם עורכי הדין.
למעשה, יש כלל בסיסי וחשוב ביותר שכדאי שיזכור כל עו"ד שאכפת לו מתדמיתו בתקשורת ובציבור, וכמובן מתדמית לקוחותיו והסיכוי לשפר את סיכוייהם במאבקם המשפטי והציבורי.
והדבר נכון בכל תחומי מקצועות המשפט וההתמחויות השונות. אז איך עושים זאת נכון?

לפני כל הופעה בתקשורת, אם זה בתקשורת הכתובה, ובוודאי בהופעה בתקשורת האלקטרונית (טלוויזיה רדיו), חשוב היטב איזה מסר אתה רוצה להעביר שיועיל לך וללקוח לך במאבק המשפטי, ובמיוחד כשמדובר במאבק עם הד ציבורי ומעורבות גורמי ציבור בעלי אינטרס הפוך משלך (לדוגמא ארגוני נשים, ארגונים הדורשים החמרה בענישה, איגודים שונים, משקיעים/צרכנים שאולי ניפגעו מהלקוח שלך ומתאגדים להופעות בתקשורת ובביהמ"ש נגדו וכיו"ב).

אל תהסס לפנות לאיש מקצוע בייעוץ בעניין, רצוי על בסיס קבוע , בוודאי אם בנישה שלך יש תחרות רבה בין עורכי דין ו/או תיקים בעלי עניין ציבורי ותקשורתי רב.
יש מקרים רבים בהם הוכח כי התרשלות והופעה לא מקצועית בתקשורת הזיקה ללקוחות ,ובסופו של דבר גם לעוה"ד שייצג את אותם לקוחות, גם בתוצאה הסופית של החלטות בתי המשפט.
במיוחד כיום בעידן ריבוי הערוצים והאפשרויות הרבות להעביר מסרים באמצעי התקשורת, הוכח במקרים רבים בהם נהגו עורכי דין בעבודה נכונה ומקצועית מול התקשורת, היתה לכך תרומה משמעותית ביותר ללקוחות ולעורכי הדין, שלמדו את הכללים והפנימו אותם כחלק בלתי ניפרד מהתמחותם המקצועית. התוצאות הטובות ניכרו גם בתדמיתם ובתוצאות החיוביות מבחינתם ומבחינת לקוחותיהם בפסיקות בתי המשפט בעניינם, ובתדמיתם בציבור.

מוטי קפלן - מומחה ליחסי ציבור ותקשורת שיווקית
כתובת אתר: www.mkimc.com
נייד: 4646510 - 054
מוטי קפלן יועץ ומרצה ליחסי ציבור, שיווק, מכירות ותקשורת שיווקית משולבת.
מומחה בתחומי השיווק המכירות והתקשורת השיווקית כולל: אסטרטגיה וטקטיקה לשיווק נכון, לפרסום,יחסי ציבור, קידום מכירות ועוד, בהתאמה לכל עסק.
http://www.mkimc.com
נייד: 4646510 -054



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב