דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול קבוצתי 

מאת    [ 03/10/2009 ]

מילים במאמר: 844   [ נצפה 5576 פעמים ]

החיים האנושיים מורכבים מאין-ספור קבוצות: קבוצות המתקיימות במסגרת המשפחה, במערכות חינוכיות, בארגונים, בקהילות, בחברה ובקולקטיב. ההתארגנות הטבעית של אנשים לקבוצות מצביעה יותר מכול על עוצמתה של הקבוצה. קבוצות נוצרות כמענה לצרכי הפרט, כמסגרות חשיבה וכתמיכה פסיכולוגית, לצרכים משותפים של אנשים בשגרת חייהם ובעתות מצוקה ומשבר, במערכת העבודה ובשעות הפנאי.
כוחה של הקבוצה וההזדמנויות הגלומות בה מהווים קרקע לעשייה מקצועית, אשר נועדה לקדם צמיחה אישית, חברתית וארגונית. קבוצות נוצרות במטרה לסייע למשתתפים בהתמודדות עם מצבים אישיים וחברתיים; הן מספקות מסגרת תומכת ומעצימה לחברי הקבוצה החולקים בעיה או עניין משותפים. קבוצות משמשות לצורכי הדרכה ופיתוח של מנהלים, עובדים וצוותים, הן במגזר העסקי והן במגזר השירותים והארגונים החברתיים. קבוצות מהוות כלי לפיתוח קהילתי ומנוף להכנסת שינוי ויצירה.
קהילת "קבוצות" הוקמה במטרה לכנס יחדיו פרטים, קבוצות וארגונים, לעבודה קבוצתית בישראל. הקהילה מתמקדת בהקמתן של קבוצות טיפוליות וקבוצות ליחסים בין-אישיים, ברמה מקצועית גבוהה ובעלויות נמוכות
מנחה הקבוצה בוחר בקפידה קבוצת אנשים, שעשויים להיתרם מחוויית הקבוצה וללמוד זה מזה.
במהלך הפגישות, המשתתף מקבל עידוד לדבר אל חבריו בסגנון ישיר וכן. המנחה מוביל את הדיון ומספק בחינה מדוקדקת ויעילה לנושאים המשפיעים על המשתתפים בקבוצה ועל הקבוצה כשלם.
לא כל הקבוצות דומות. קיים מגוון סגנונות שמבחינים בין קבוצות שונות. לדוגמא, בחלק מן הקבוצות ניתן דגש להתפתחות בין-אישית, כך שרוב מה שנלמד בקבוצה עולה מתוך קשרי הגומלין בין המשתתפים. אחרות פונות להתבוננות במחשבות ובהתנהגויות, כך שהדגש הוא על שליטה במחשבות שליליות או בהקלה במצבים מעוררי לחץ וחרדה.
אם אדם משתתף בקבוצה, האם הוא זקוק גם לטיפול פרטני? זה תלוי באדם עצמו. לעתים משמש הטיפול הקבוצתי כאמצעי טיפול בלעדי. לעתים ההשתתפות בקבוצה מלווה בטיפול פרטני. לא מעט אנשים מוצאים שעבודה מקבילה, בטיפול קבוצתי ובטיפול פרטני, משרתת צמיחה בדרכים משלימות. שאל/י את המטפל שלך על סוג הטיפול שיתאים בצורה הטובה ביותר לצרכייך.
קבוצה טיפולית מתמקדת במרחב היחסים הבין-אישיים ומסייעת למשתתף ללמוד כיצד להתמודד טוב יותר ביחסים עם אחרים, בהנחיית איש מקצוע. בנוסף, מספק הקבוצה רשת תמיכה לבעיות ולאתגרים בין-אישיים. קבוצה טיפולית שונה מקבוצת עזרה עצמית, בכך שאינה מסתפקת בסיוע לאדם בהתמודדות עם בעיותיו, אלא גם משרתת צמיחה והתפתחות אישית.
קבוצות תמיכה עוזרות לאנשים להתמודד עם מצבים שונים, בזמנים קשים, אך מתמקדות בעיקר בהפחתת הסימפטומים. קבוצות לעזרה עצמית מתמקדות בדרך כלל בסימפטומים או במצבים, המאפיינים את חברי הקבוצה. קבוצות לעזרה עצמית מונחות לרוב על ידי אנשי מקצוע.
כאשר אדם שוקל הצטרפות לקבוצה טיפולית, טבעי שיהיו לו חששות. מה אני עומד להרוויח מזה? האם יהיה די זמן לעסוק בבעיותיי במסגרת הקבוצה? מה אם לא תהיה כימיה עם חברי הקבוצה או עם המנחה?
השתתפות בקבוצה טיפולית מועילה מכיוון שהיא מספקת הזדמנויות ללמוד עם אנשים אחרים, להבין את תבנית ההתנהגויות והמחשבות שלי ושל אחרים ולתפוס כיצד חברי הקבוצה מגיבים זה לזה. כולנו חיים ומתקשרים עם אנשים מדי יום ולעיתים קרובות יש דברים שאנשים אחרים חווים, ששיתוף לגביהם עשוי להיות מועיל. בקבוצה טיפולית לומד המשתתף, שדברים רבים שחשבת שרק הוא חווה, נחווים גם על ידי האחרים, ולהיפך: מה שנתפס כנחלת הכלל עשוי להתגלות כאישי ובלעדי.
הקבוצההטיפולית כשלם לומדת לעבוד על בעיות משותפות- אחד מהאספקטים החשובים והתורמים ביותר. כלל בסיסי הוא שככל שמידת המעורבות שלך בקבוצה גבוהה, כך תרוויח ממנה יותר.
איך מוצאים קבוצה טובה ומנחה טוב? מכיוון שבישראל אין הגבלה חוקית לגבי הנחיית קבוצות, מוקמות לעיתים קבוצות וסדנאות ע"י מנחים לא מיומנים. לכן חשוב לקחת בחשבון את כישורי המנחה. מנחה קבוצות מקצועי הוא בעל הכשרה מיוחדת בעבודה קבוצתית ובעל סטנדרטים מקצועיים ברורים. ניתן להתייעץ עם האגודה הישראלית להנחיה ולטיפול קבוצתי בה רשומים מנחי קבוצות שהוסמכו לכך.
מנחי קבוצות בישראל הם ברובם מטפלים מקצועיים מתחום בריאות הנפש, שעברו הכשרה באחד מהתחומים הבאים: פסיכיאטריה, פסיכולוגיה (מ.א.), עבודה סוציאלית, פסיכודרמה וטיפול משפחתי וזוגי.
מספר מצומצם של אנשים נפגשים יחד תחת הנחייתו של מנחה מקצועי, כדי לעזור להם וכדי שיעזרו אחד לשני. צורה זו של עבודה קבוצתית מקובלת בחמישים השנים האחרונות.
אם נעצור לחשוב על זה, כל אחד מאיתנו גדל בסביבות קבוצתיות, אם דרך המשפחה, בית הספר, פעילויות או עבודה. אלו הסביבות בהן אנו צומחים ומתפתחים כבני אדם. עבודה קבוצתית עשויה לספק מיקרוקוסמוס לסביבות אלו. היא מספקת מקום בו המשתתף בא במגע עם אחרים כדי לשתף בבעיות או דאגות, להגיע להבנה טובה יותר לגבי מצבו וללמוד מהזולת.
עבודה קבוצתית עוזרת לאנשים ללמוד על עצמם ולשפר את היחסים הבין-אישיים שלהם. היא פונה לרגשות כמו בדידות, כעס או אהבה. בנוסף, הוא עוזר לאנשים לבצע שינויים משמעותיים כך שירגישו טוב יותר לגבי איכות חייהם. המשתתף יכול ליישם את עקרונות הקבוצה על סביבות ומצבים אחרים, כמו זוגיות, עבודה, יחסים משפחתיים ויחסים עם חברים.
מחקרים מבוקרים המשווים בין ייעוץ קבוצתי לפרטני מעלים כי ייעוץ קבוצתי נמצא אפקטיבי ואף אפקטיבי יותר מייעוץ פרטני. במקרים של מחלה, ישנה הוכחה מוצקה שצורת טיפול כזו עוזרת לאנשים להתמודד טוב יותר עם המחלה, מעצימה חלקים חיוביים בחייהם, ובמקרים מסוימים, כדוגמת סרטן שד, אף מאריכה את חייהם.
בנוסף לטיפול קבוצתי, קיימות אפשרויות נוספות:
? פנייה למטפל פרטני
? השתתפות בטיפול כמשפחה או זוג
? שימוש בסיוע תרופתי
? היעזרות ברפואה משלימה
? שילוב בין הטיפולים שהוצעו להלן


הקבוצות בדרך כלל מדגישות את הנושאים הבאים:
? התפתחות ביחסים בין-אישיים (בדידות, אינטימיות, אמון, יחסים עם סמכות ועוד
? קושי בהתמודדות עם ילדים ומתבגרים (למשל כתוצאה מגירושים, בעיות למידה או בעיות התנהגות
? הזדקנות
? מחלה
? דיכאון או חרדה
? אובדן
? התמודדות עם טראומה
? סגנון חיים בתוך חברה מסורתית
? הפרעות אישיות
? התמכרות

מלמד הנחיית קבוצות באוניברסיטאות ת"א, חיפה, שלוחת לסלי וסמינר הקיבוצים. פסיכולוג, מנהל קהילת קבוצות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב