דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עוצמת הסלולר - אלה אלקלעי סמנכל פיתוח עיסקי אי.בי.אי. בית השקעות 

מאת    [ 01/10/2009 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 3166 פעמים ]

ביום שיש לו טלפון סלולרי הוא יכול לקבל הזמנות ולהעסיק עובדים, אולי אפילו לממן להם אופניים או וספות. תחשבו על הכח הכלכלי שטלפון סלולרי נותן לדייג או לחקלאי שיכול לבחור בכל פעם מחדש את הסיטונאי או את השוק אליו הוא מביא את תוצרתו ולמקסם את רווחיו. מה קורה לשרברב שיכול ללכת מלקוח ללקוח במקום לחזור למשרד לשתות תה בין לקוח ללקוח. על פי מחקר של הבנק העולמי כל גידול של 10% בהיקף הבעלות על טלפונים סלולרים במדינות מתפתחות, מתרגם לתרומה של 0.8% לגידול בתוצר הלאומי הגולמי פר קפיטה. כשמסתכלים על פוטנציאל הצמיחה וכדאיות ההשקעה בענפים ובשווקים שונים, שינויים כה דרמטיים בהתנהגות שווקים וצרכנים צריכים להילקח בחשבון.

האקונומיסט מפרסם השבוע סדרת מאמרים הסוקרים את העוצמה הכלכלית של הסלולר בשווקים מתפתחים והמספרים הם מדהימים! במרץ השנה הצטרפו בהודו 15.6 מליון משתמשים מאושרים למעגל מנויי הטלפוניה הסלולרית. בארץ לקח 3-4 שנים לרשת 6 מליון משתמשים. 128 מליון איש בהודו הצטרפו לרשת בין מרץ 2008 עד מרץ 2009. זה מספר מדהים בפני עצמו אבל הוא מדהים עוד יותר בהינתן שהצמיחה הזו התחוללה בתקופה הכי קשה שעברה על כלכלת העולם מזה עשרות שנים. 89 מליון מנויים הצטרפו בסין בתקופה זו ו- 96 מליון מנויים באפריקה.

ההערכה היא שיש כיום בעולם 3.6 מיליארד בעלי טלפונים סלולרים ושעד 2013 המספר יגיע ל- 6 מיליארד (כנראה שזה הזמן להשקיע בחברות פארמה המפתחות תרופות לסרטן המח). כמו בתחומים רבים אחרים גם כאן כמעט כל הצמיחה תגיע כמובן משווקים מתפתחים. מחקר שערך ה- World Resources Institute מצא שבתי אב במדינות מתפתחות מגדילים את ההוצאה על תקשורת סלולרית יותר משהם מגדילים את ההוצאה על אנרגיה, מים או כל מוצר אחר.

אחד הכוחות המאפשרים את תהליך החדירה המדהים של טלפוניה סלולרית הוא התפתחות חברות כמו Huawei או ZTE הסיניות שאפשרו הורדה דרמטית של המחיר לצרכן של מכשירי הטלפון הסלולרים, מרמה ממוצעת של כ- 200 $ למכשיר חכם במדינות מתוחכמות לכ - 13$ למכשיר בסיסי במדינות מתפתחות.
קיימות חברות ישראליות הפעילות בתחום - ח. מר, לדוגמא עסקה בשנים האחרונות בפריסת רשתות סלולריות בדרום אמריקה. באתר שלה היא מספרת שעד כה היא הקימה יותר מ- 10,000 אתרים. ברן מספרת על למעלה מ 5,000 אתרים סלולרים שהיא הקימה במגוון רחב של מדינות.
כיום ניתן לנסוע במשך שבוע בארה"ב או בקנדה מבלי לפגוש סיגנל סלולרי ואילו בתורכיה, על פסגת האררט ניתן ליצור קשר בסלולר. בהודו אפשר להגיע לפינה שנראית הנידחת ביותר ועדיין יהיה כיסוי. בקניה ניתן להגיע לכפרים בלי חשמל או מים אבל עם סיגנל סלולרי חזק יותר מאשר במגדל שלום בת"א.
למי שתהה איך מטעינים בכפר טלפון סלולרי בלי חשמל אזי מסתבר שניתן גם בארץ לרכוש מטען דינמו ולחברו למרבית סוגי הטלפונים.
המתוחכמים מבינינו כבר יודעים שהאיזיפארק מת והמלך החדש הוא תשלום על חניה באמצעות הסלולרי אבל השבוע נתקלתי בראשונה באפשרות לבצע תשלומים דרך האינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי. אתר "למד" ללימודי תיאוריה לנהיגה, הפונה לקהל צעיר שרובו נטול כרטיסי אשראי, אבל כנראה שאין בגיל הזה חסרי טלפון נייד, השכיל לאפשר תשלום בגין השירות באמצעות הסלולרי.
בקניה ה- killer application של התחום התגלה כשירותי בנקאות. M-PESA (= כסף נייד בסווהילית), הינו שירות שהושק על ידי Safaricom, חברת בת של וודפון הגרמנית ושגייס 20,000 מנויים בחודש הראשון לפעילותו בשנת 2007. לא בכל מקום המודל נחל הצלחה אבל בקניה ובטנזניה מסתבר שטלפונים סלולריים אפשרו לקיוסקים להפוך לסניפי בנק ופתרו בכך צוואר בקבוק בעייתי במסחר של זמינות כסף מזומן, באזורי ספר.
עושה רושם שעד אשר יצליחו למצוא מנגנוני אבטחה ראויים בפני רמאויות לסוגיהן יהיו הטרנזקציות הכספיות במדיום הזה מוגבלות לסכומים קטנים אבל עושה רושם שבסכומים קטנים יש כאן שוק ענק. לפי האתר של Safaricom הגבול העליון לטרנזקציות הוא 50,000 שילינג קנייתי שהם כ - 670$ אמריקאי. בעוד המערב משחק עם אפליקציות ל- I-phone וטלפונים חכמים (אפל פרסמה כי נכתבו כ- 85,000 אפליקציות ל I-phone ונרשמו כשתי מיליארד הורדות) הרי שהשווקים המתפתחים מתייעלים ומנצלים את הטכנולוגיה כמנוף אמיתי לצמיחה. בין כל השינויים ובין כל המספרים אחת התופעות המרשימות ביותר שראוי למשקיע הגלובלי לשים אליה לב היא ששתי החברות הסיניות Huawei ו- ZTE מדורגות כיום בעשרייה הראשונה של יצרניות גלובליות של ציוד תקשורת Huawei במקום החמישי לפני Cisco, מוטרולה ונורטל.

הכותבת הינה סמנכ"ל פיתוח עסקי באי.בי.אי בית השקעות ועל כן עשוי להיות לה או לאי.בי.אי עניין אישי באמור במאמר זה. אין באמור כדי להחליף ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
אי.בי.אי. בית השקעות חבר הבורסה לניירות ערך בתל אביב נוסד בשנת 1971 על ידי צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג .
בית ההשקעות מנהל תיקי השקעות, קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות השתלמות בהיקף של כ-14 מיליארד ש"ח.
http://www.ibi.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב