דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשרת הדיברות לפוליטיקאי מהזן החדש 

מאת    [ 30/09/2009 ]

מילים במאמר: 469   [ נצפה 2003 פעמים ]

  עשרת הדיברות לפוליטיקאי מהזן החדש

נמרוד נוי

30/9/2009

אף כי לחולשת המערכת הפוליטית בישראל שורשים עמוקים והיסטוריים, כשאנו עוסקים במציאת פתרונות כאן ועכשיו אנו מזהים בפוליטיקאים כקבוצה את המוקד העיקרי שביסוד חולשת המערכת הפוליטית. ככך, אנו נדרשים כיום לזן חדש של פוליטיקאים. להלן קווי מתאר לדמותם החדשה של הפוליטיקאים:

1. קריאה נכונה של תמונת המציאות והכרה שבכל האמור בנו, ואך ורק בנו, חולשת המערכת הפוליטית בישראל היא העומדת כיום ביסוד הדברים הלא טובים שקורים לנו בארץ הזו.

 2. אימוץ הכלל האומר שמדינה קטנה כמו ישראל, הנמצאת בסיטואציה גיאופוליטית קשה ומסובכת והחסרה משאבי טבע וסביבה, חובה עליה לחזק את מימד שיכלול המערכות בקרבה ואת דרכי התנהלותה, ולהעדיף זאת על פני דוגמתיות אידאולוגית וקריאה מדומה של המציאות.

 3. הצבת  גבולות ברורים בין 'הגיון המדינה' לבין 'הגיון הפוליטיקה' - מה שלמדינה למדינה ומה שלפוליטיקה לפוליטיקה. ולהכיר בעובדה שהמפלגות בישראל הן ארגונים לכל עניין ודבר, אשר עליהן לפעול על פי אמות מידה מקצועיות נורמטיביות של התנהלות.

 4. הבנה ששם המשחק כיום הוא התנהלות התנהלות ועוד פעם התנהלות. נתנהל נכון, נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת. ולזכור שאדם מוסרי וחברה מוסרית נמדדים מעל לכל בתוצאות מעשיהם ומחדליהם.

5. החובה להטמיע אל תוככי המערכת הפוליטית תשומות של תעוזת הרוח, מקצוענות ארגונית וחוכמת הניהול על כל רבדיה וממדיה.

 6. הקפדה יוצאת דופן על הגשמת עקרון 'חובת האחריות האישית והקולקטיבית' של הפוליטיקאים, כערך מרכזי בחיינו  שהחברה כולה מושתתת עליו.

 7. הבחנה ברורה שהמציאות הציבה מחסום לרוחב הדרך ואי אפשר עוד להמשיך עם הפרדיגמה הקיימת של שמירת המצב הקיים ועשיית עוד מאותה הדבר. חובה על הפוליטיקאים לפנות לדרך חדשה המחייבת חדשנות רבה, מקצוענות, יצירתיות, תעוזת הרוח וגילוי מנהיגות מכוננת. הזמן דוחק ואנו נדרשים לתהליך של תיקון המתבסס על תנופה רבת היקף והאצה גדולה בתהליכי ההבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל על כול צדדיה והבטיה.

 8. חזרה ליסודות של היות הפוליטיקאים שליחי הציבור ומשרתיו, אשר עיקר תפקידם לעסוק בענייני ניהול המדינה בכנסת ובממשלה; אין הם יודעי כל ואין הם אמורים להיות כאלה; עליהם לוותר על שליטתם המוחלטת וחסרת הגבולות והרסן במפלגות לטובת כוחות חדשים וגורמים נוספים בהן; ולהבין שלפוליטיקה יש תפקיד בדמוקרטיה הליברלית המערבית והוא 'לפתח עוצמה של חיים דמוקרטיים במדינה', על דרך 'שיתוף הרבים' ואימוץ עיקרון עדיפותה התמידית של 'התבונת הקולקטיבית' על פני תבונתה של כל קבוצה קטנה סגורה ומונוליטית.

 9.  חזרה לעקרונות הדמוקרטיה הייצוגית ולהפסיק לנהל פוליטיקה של כיכרות בלתי מורסנת ובלתי אחראית תוך הסתת הציבור והדחתו.

 10. בחינה עצמית ומתמדת של מעשיהם בכנסת ובממשלה, ולהבטיח שהם נגזרים מראיה רחבה ומהבנה יסודית ומקצועית של הדברים, ומהצורך להכפיף את הפרטים למהלכים גדולים ולהקשרים מקיפים. לעיתים רבות ה'אופטימום המקומי' איננו תומך ב'אופטימום הגלובלי', ומעשים מקומיים שונים יכולים אף לפגוע בסך הכל הכללי. מעשה החקיקה לשמה וכל דבר אחר שאינו מעוגן בראיה כוללת עלול אף להזיק.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב