דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע לבשל יחד עם הילדים ? - חלק ב' 

מאת    [ 29/09/2009 ]

מילים במאמר: 1327   [ נצפה 2085 פעמים ]

מדוע לבשל עם הילדים - חלק ב'.

במאמר קודם הסברתי את חשיבות הבישול עם הילדים. כעת נבחן , הלכה למעשה, כיצד זה מתבצע בפועל.

מוכנים ?

1 . הכינו לכם סביבת עבודה נוחה.
גם במטבחים קטנים ניתן לעבוד לפחות עם ילד אחד בו זמנית.
הכינו שרפרף מתאים עליו יוכל לעמוד כדי להביט בכם מרדדים בצק או מערבים דבר מה בקערה. זה מאד חשוב שיהיו בגובה העינינים.
הראו לו את הכירים והסבירו מדוע יש להזהר מהם.
ודאו כי הוא יודע את מיקום הסירים, המחבתות והסכו"ם.

2. בחרו תמכונים משותפים.
אם ילדך טרם התנסה בבישול, בחרו מתכונים פשוטים שיכולים להתאים גם לקטנטנים. קחו בחשבון שכמעט כל מתכון לגדולים יכול להתאים גם לקטנים. הכינו משקה פירות ודבש, טוסט מושקע או שיפודי פירות טעימים.

3. בחרו מתכונים פשוטים.
התחילו אם מתכונים פשוטים באמת ולאט לאט עברו למתכונים מורכבים יותר. בתחילה ביחרו מתכונים בהם יש מרכיבים אותם הוא אוהב לאכול, מרכיבים שהוא כבר מכיר ויהיה גאה להשוויץ שהכין לגמרי לבד.
לאחר זמן מה תוכלו להוסיף מרכיבים חדשים כדי לחשוף אותו לטעמים חדשים וחוויות חדשות.
זיכרו שילדים ייטו לאכול מאכלים שהם עזרו בהכנתם. כל המתכונים באתר נוסו בסדנאות הבישול שלנו. בחרתי את המתכונים שהילדים הכי אהבו להכין וכמובן הכי אהבו לאכול.
בסופו של דבר אלו המתכונים שהם הכי יאהבו להכין אתכם.
בדקו בספר המתכונים שלכם. אולי גם בהם יש בהם מתכונים שתרצו להכין עם הילדים.

הלכה למעשה.

4. אם אתם משתמשים בספר מתכונים זה הזמן להוציא אותו ולבחור מתכון משותף להכנה, לכם ולילדים. ילדים לומדים מצויין דרך התבוננות. הראו להם צעד אחר צעד מה הדרך הנכונה לעשות זאת.

5. הכינו מראש את כל המריכיבים לפני שאתם קוראים להם לשולחן העבודה. לא הייתם רוצים להשאיר חצי חבילת חמאה פתוחה ליד הילד בזמן שאתם הולכים לחפש אחרי מרכיב נוסף. הכנה של כל המרכיבים מראש תחסוך לכם הרבה זמן מיותר. פשוט נצלו את הזמן העומד לרשותכם לפני הבישול עצמו ולא במהלכו.
זו גם דרך נהדרת להסביר לילדים על מהות סדר וארגון מראש.
ממש כמו בטלויזיה, ארגנו משטח עבודה מסודר למשעי. כל המרכיבים בתוך צלוחיות קטנות.

6. עכשיו קראו לו והראו לו את המתכון.
אם זו הפעם הראשונה בה אתם מתכננים לבשל ביחד, הסבירו לו את מהותו של ספר המתכונים.
רצוי שבספר המתוכנים יהיו תמונות או המחשות. הסבירו שספר המתכונים נועד לכוון ולהדריך אתכם בכל שלבי המתכון. כך תראו להם שידיעת הקריאה היא מרכיב חשוב בכישורי החיים.

7. שיטפת ידיים.
ודאו כי הילד שוטף את ידיו לפני תחילת הפעילות. הראו לו כי גם אתם שוטפים את ידיכם. כך הוא יראה שחוקי המטבח חלים על כולם ולא רק על הילדים.

קדימה לעבודה.

8. קראו לכל מרכיב בשמו. תנו להם לחזור אחריכם אחר שמו של המרכיב. אל תעשו זאת כאילו היה זה מבחן אלא קראו בקול בסדר המרכיבים ותנו להם לחזור אחריכם..ממש כמו תוכי.

9. תנו להם להריח ולמשש את מרכיבי המזון.
תנו להם להשוות בין המרקמים השונים של המרכיבים.
אם אתם מבשלים עם ילדים עד גיל 4 תנו להם לגעת באורז, בפסטה או לתת להם השוות בין קמח וסוכר.
אם מדובר בילדים גדולים יותר תוכלו לשאול אותם שאלות כגון : "איזה מרכיב לדעתך מתאים יותר במאפה" - או "איזה ריח תעדיף בתבשיל" ?
זיכרו כי אין תשובה נכונה לשאלות הללו אתם רק נותנים לילד לחשוב על הנעשה במטבח.
(בבישול, להבדיל מאפיה או הכנת קינוחים יש יותר אפשרויות לשחק ולשנות את מרכיבי המזון)

10. תנו להם לטעום כמה שיותר מרכיבים שונים. הזהרה : לעולם אל תתנו להם לטעום ביצים חיות, דגים או בשר חי. מוצרים אלה עשויים להזיק מאד לבריאותם ולבריאותכם, כמובן.
כשאתם עובדים על הכנת מנות בהם יש את אחד מהמרכיבים הללו, תנו להם לטעום את מרכיבי המנה לפני הכנסת אחד מהמוצרים לתוכה. כמובן שאין צורך לטעום את כל המרכיבים אך כן לתת להם להתנסות עם שניים או שלושה מרכיבים חיוניים.
קחו מרכיבים מקבוצות שונות : מלח, סוכר, לימון או אפילו מעט פלפל טחון. שאלו אותם שאלות כגון :
" איזה טעמים תעדיף יותר" - "האם להוסיף יותר פפריקה לדעתך"?
עם הגדולים יותר אפשר לשוחח על קבוצות הטעמים : מתוק, חמוץ, מלוח ומר. אם ישנם במנה מרכיבים דומים במרקמם, כמו מלח וסוכר, תנו להם לטעום ולהבחין בין שני המרכיבים. תנו להם לומר לכם מה הוא המלח ומה הוא הסוכר.
אדגיש, כי משימות אלו נועדו לגדולים יותר (גילאים 4-5). לקטנים יותר ניתן לעשות את אותן פעילויות רק ללא הטעימות, אלא ע"י מגע בלבד.
את השיחות שלכם על מהות המרכיבים השאירו לגילאים אחרים.

11. תנו להם להכניס כמה שיותר מרכיבים למנה. אתם בהחלט יכולים לעסוק במדידות הכמויות אך השאירו להם להכניס את המרכיבים למנה עצמה. אם אתם לא בטוחים שיצליחו "לקלוע" את המרכיב לבדם אל תוך הקערה, עזרו להם עם יד מכוונת - לא יותר.
תוך כדי הכנסת המרכיבים לקערה, דברו איתם על כמויות. "האם הכמות המוכנסת היא גדולה או קטנה"? "האם אני משתמש ביותר פלפל או יותר מלח"? שימו לב כי עשויים להיות מוצרים שלא כדאי שהילדים יגעו בהם. פשוט אמרו להם כי עכשיו התור של אימא/אבא/סבתא/סבא להכניס לקערה. עדין תוכלו להראות להם אם אתם מכניסים הרבה או מעט לקערה. יש מקרים בהם אתם יכולים לתת לקטנטנים לעשות דברים מועילים במטבח כמו לשבור ביצה לקערה (רצוי לתוך קערה נפרדת) או שאתם תשברו את הביצה לקערה נפרדת והילד יעביר את הביצה מהקערה הנפרדת אל הבלילה עצמה.

12. תנו להם לערבב את המרכיבים בעצמם. רוב המנות דורשות ערבול או ערבוב יתר ממה שילד מסוגל לערבב לבדו. לכן אתם תוכלו להתחיל במלאכה ותנו לו לסיים או להיפך.
אפשר גם לעשות תורות. אתם תתחילו ואז תורו, אתם תמשיכו והוא יסיים וחוזר חלילה. הראו להם כי אתם יכולים לערבב לאט ומהר. התאמנו על כל מהירות בנפרד. אם אתם משתמשים במעבד מזון הראו להם כי אתם יכולים להפעילו לאט או מהר, להדליק או לכבות.

הזהרה : לעולם אל תשאירו את הילד ליד מכשיר חשמלי המחובר לחשמל. אפילו אל תפנו את הגב. אפילו לא לשניה אחת.
אני נוהג לחבר את המכשיר לחשמל שניה לפני שאני מפעיל אותו ומוציא אותו מהחשמל שניה אחרי שאני מסיים לעבוד איתו. הסבירו לילד שמכשיר חשמלי הוא סכנה עבורו. הסבירו שאסור לו לגעת במכשיר חשמלי בזמן שהוא עובד.

13. תנו לילד לעזור לכם להכניס מוצרים למקרר ולתנור. הסבירו את ההבדל בין חם וקר. אם אנו רוצים לקרר מוצר, נכניס אותו למקרר. אם נרצה לחמם אותו, נכניס אותו לתנור. תנו להם לגעת במזון לפני הקירור או החימום ולאחריו. ודאו כי המוצר אינו קר מדי או חם מדי למגע.

14. עכשיו בואו ננקה קצת. אם זה מתאפשר לכם, נקו את סביבת העבודה שלכם מהר ככל שניתן. הראו להם שחוקי הניקיון בגמר הארוחה או הבישול חלים גם על מבוגרים ולא רק על הילדים. תנו להם לעזור לכם בניקיון. ילדים בגילאים 4-6 אוהבים לנקות את משטח העבודה במטבח. רק ודאו כי המטלית לא רטובה לגמרי אלא לחה בלבד כדי שלא ישאירו שלוליות על משטח העבודה או שולחן הארוחה.

15. זה הזמן להנות מפירות עמלכם. אם אתם לא תאכלו את מה שהכנתם, גם ילדיכם לא יעשו זאת.
בזמן הארוחה, שוחחו עם הילדים על הכנת הארוחה, על החומרים בהם השתמשתם.
שחקו משחק - כמה חומרי גלם הם יכולים לזהות בארוחה - ראו אם הם זוכרים את סדר הפעולות בהכנת הארוחה. שוחחו על הכיף שבהכנתה וממה הם לא נהנו (שיתוף, סידור הבלאגן וכו').

שאלה : הכל נשמע באמת כיף, אבל אם אני צריכה לבצע זאת בכל פעם, שלב אחרי שלב, זה יכול לקחת לי שעות....

תשובה : נכון. את לא חייבת לעשות הכל בכל פעם. כל מה שמצויין להעיל הם צעדים בסיסיים לפעילות משותפת. את לא חייבת לבצע הכל בכל פעם. נסי לראות איזה מבין הפעילויות מתאימה לך. עם הזמן תסגלי לעצמך את מה שהכי מתאים לך ולילדך.

שאלה : ביצעתי את כל מה שכתבת אבל נראה שהילד לא ממש נהנה מכל זה. האם כל הילדים נהנים מהפעילויות הללו באותה המידה - האם עלי להמשיך בכך ?

תשובה : כל ילד הוא עולם בפני עצמו. מנסיוני, רוב הילדים אוהבים את המטבח ואת הפעילויות הקשורות בו. יכול באמת להיות שבישול הוא לא הצד החזק של ילדך. תני לזה עוד ניסיון אחד או שניים ואם הוא עדין לא נלהב מכך אל תדאגי. יש עוד שפע של פעילויות מהם הוא יהנה יותר. כדאי לזכור, ככל שהילדים גדלים כך הם מגלים על עצמם מה הם אוהבים יותר ומה פחות. ובכל זאת הייתי ממליץ לנסות שוב כל שישה חודשים אם הילד שב לחבב את המטבח.

זיכרו שהמטרה העיקרית בבישול עם הילדים היא להנות זה מחברתו של זה.

הרגישו גאים על ההישגים שלכם מהבישול המשותף.
הנכם מוזמנים לבקר באתר שלנו :
http://www.chefi.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב