דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם הפסד 

מאת    [ 14/09/2006 ]

מילים במאמר: 1064   [ נצפה 6329 פעמים ]

85% מהצלחתנו כמשקיעים תלויים בהתנהגותנו המנטאלית. למטען הנפשי אותו אנו נושאים חלה השפעה מכרעת על מערכת קבלת ההחלטות שלנו ולכן גם על סיכויי הצלחתנו. טרם קבלת החלטות חשובות עלינו ראשית לבחון את מוכנותנו הנפשית. בימים בהם אנו נושאים מטען נפשי העלול לגרום לנו לקבל החלטות שגויות, עדיף לנו להדיר את רגלנו משוק ההון ולמצוא עיסוקים אחרים. דוגמאות? עייפות, ריב עם בן/בת הזוג, בעיות בעבודה ועוד שאר מריעין בישין. משפט ידוע אומר: "לדעת מתי לא לקבל החלטות חשוב יותר מלדעת מתי כן לקבל החלטות!" המעניין הוא שלהחליט לא לעשות כלום קשה הרבה יותר מלהחליט לעשות דבר מה. בחלוף שנים תגלו שהכי הרבה כסף עשיתם דווקא כאשר לא עשיתם כלום...

כמה פעמים קרה לכם שלאחר קבלת החלטה שגויה שאלתם את עצמכם "למה עשיתי את השטות הזו?". פעמים רבות נובעת הטעות ממצב נפשי שלילי בלתי מודע. בשונה ממצבים נפשיים מודעים, עלינו להיות מודאגים יותר מהלא נודע. הבעיה היא שאנו מזהים מצב זה רק בדיעבד ולרוב לאחר שכבר מאוחר מידי. מצב בעייתי מוכר הוא המצב הנפשי בו אנו שרויים בעת הפסד. כל משקיע, גם המוצלח ביותר, חווה תקופות של הפסד. הפסדים משפיעים רבות על מצבנו הנפשי ולכן על דרך קבלת החלטותינו. הפסדים הם הגורם הראשון במעלה להתנהגות הגורמת לנזק כספי נוסף. הכרת תופעת השפעת ההפסד והתמודדות עימה היא מטרת כתבה זו.

אנחנו שונאים להפסיד. מחקרים מוכיחים שעוצמת שנאת ההפסד כפולה מעוצמת אהבת הרווח (טברסקי וכהנמן 1991) אחת הדוגמאות החביבות עלי היא מספרו של כהנמן היא ההימור על הטלת מטבע. בכנסי משקיעים שאני מעביר אני נוהג לערוך את הניסוי הבא: אני מטיל מטבע ושואל מתנדב האם הוא מוכן להשתתף בהימור הבא: אני הוא יצליח לנחש את הצד הנכון - אני אשלם לו 110$. לעומת זאת הוא ישלם לי רק 100$ אם הוא יפסיד. למרות התוחלת החיובית של ההימור - 95% אחוזים מהקהל יסרבו. מסתבר שהחשש להפסיד 100$ (שנאת ההפסד) גדול הרבה יותר מאהבת רווח של 110$. מחקרים מוכיחים, כי רק כאשר אציע זכייה של 200$ לעומת הפסד אפשרי של 100$, כלומר יחס של 1:2, יהיה מוכן רוב הציבור להשתתף בהימור.

הפסד גורם לנו לכאב. הגוף האנושי בנוי להתנגד לכאב ולכן באופן טבעי אנחנו מתכחשים להפסד ומקווים לטוב. כאשר התקווה לטוב היא חסרת הגיון - סביר להניח שיגרם לנו נזק נוסף. כמעט בכל תיק השקעות שתבחנו תגלו מספר מניות הנמוכות ב - 30-40% ממחיר הקניה. לטעמי, אין כל סיבה הגיונית להניח למניה לרדת לשפל כזה. התכחשות להפסד עוד בתחילתו ואופטימיות בלתי מוסברת הם הסיבה היחידה. תופעה מעניינת נוספת היא שהמניות המפסידות ביותר הן אלו שלרוב המשקיע מפסיק לנהל. הדרך הנפשית בה מתמודד משקיע לא מנוסה עם הפסד כזה היא התעלמות. בשלב זה, שלב ההצדקה העצמית, אנו נשמע מפי המשקיע משפטים כמו: "היא עוד תחזור", "יש לה מוצרים טובים", יש לה הנהלה טובה"... לפעמים הוא צודק. לרוב לא.

הנה תסריט אפשרי: מניה מרכזית בתיק ההשקעות שלכם מתחילה לרדת ומגיעה קרוב מאוד לנקודת ה - Stop אותה הגדרתם מראש (כך אני מקווה) כאשר קניתם את המניה, בעת הכניסה נקודת ה - Stop נראתה לכם רחוקה ואולי גם בלתי אפשרית, אולם כעת היא מאיימת עליכם בהפסד צורב. המניה ממשיכה לרדת ואתם חושבים: לא טעיתי, בחרתי מניה טובה, היא עוד תשנה כוון, ניתן לה עוד הזדמנות... אתם מצליחים לשכנע את עצמכם. אתם בטוחים שזה לא הזמן למכור ואתם מורידים את נקודת ה - Stop עוד קצת כלפי מטה. המניה ממשיכה ליפול וכעת אתם כבר מפסידים כל כך הרבה עד כי אם תצאו עכשיו, תחוו נזק כספי גדול מידי בו אתם לא מסוגלים לעמוד. מימוש הפסד במניה יורדת פירושו כאב. שמירת המניה מתפרשת כתקווה. כל עוד יש תקווה - אין כאב. להחזיק במניה מפסידה משול לשמירת כרטיס לוטו טרם פרסום המספרים. בשני המקרים הסיכוי של המשקיע להצליח נמוך מסיכוייו לזכות. השיטה של "כל עוד לא מכרתי - לא הפסדתי" פשוט לא עובדת.

תסריט האימים עדיין לא הסתיים. המנייה בתחתית, הקרנות לא מתקרבות אליה עם מקל של שני מטר, אבל אתם הגעתם למסקנה המדהימה שהיא כבר מאוד "זולה", ואז, במקום להקטין כמות או לסגור את כל הפוזיציה, אתם מכפילים את כמות האחזקות במניה מתוך תקווה שתיקון של 50% מהירידה יחזיר אתכם למצב מאוזן. נשמע דמיוני? לא תאמינו בכמה מקרים כאלו נתקלתי. אם אתם מחייכים כעת, זה אומר שכבר הייתם שם. אם אתם עדיין מפקפקים - המתינו עד שתהיו שם. תופעה זו נקראת "To Average Down" (למצע כלפי מטה) ברוב המקרים היא מגדילה את ההפסד. לעיתים נדירות היא מצילה את המצב. כאשר אתם לומדים להרוויח כסף בדרך הלא נכונה - השוק יודע לתת לכם הלוואות נדיבות, אולם לשוק יש מנהג מגונה. בסופו של דבר, השוק לוקח את הכול חזרה בתוספת ריבית מאוד גבוהה. סטטיסטית, אם תקפידו לאמץ את שיטת המיצוע (כמו הרבה משקיעים שאני מכיר) אני מבטיח שלא ירחק היום בו תחסלו את חשבון ההשקעות שלכם.

לעיתים, הפסדים מובילים אתכם בעל כורככם לסחרחורת בלתי נשלטת. אתם יודעים שהשקעה טובה בודדת יכולה בקלות להעביר אתכם מהפסד לרווח ואתם מתחילים לחפש אחריה בנרות. תוצאה? אתם קונים כל מה שזז. אתם מורידים את כל חומות ההגנה, נותרים חשופים בצריח ויורים בצרורות לכל כוון. לרוב, יתחוור לכם שהכפלתם או שילשתם את ההפסד ואז, במבט לאחור, באווירה רגועה, אתם מנתחים את המאורעות מבינים את השתלשלות העניינים. אתם מבטיחים לא לחזור בשנית על מעשיכם. למרבית הפליאה, כאשר אתם חווים שוב את התופעה, אתם מגלים שאתם חוזרים שוב על אותן הטעויות.

משקיעים מנוסים לומדים עם השנים שמדובר בתופעה נפשית החזקה מהם ומתכננים צעדי מנע. פתרון אפשרי הוא: מייד עם כניסה למניה, הגדירו נקודת Stop ועמדו בה בכל מחיר. אני מבטיח לכם שבשעת הפסד, כאשר תגיעו לנקודה היא תראה לכם לא הגיונית בעליל. זכרו שכאשר בחרתם את נקודת היציאה היא נבחרה בשיקול דעת קר בלתי מוטה רגשות. בקורסי המסחר במניות שאני מעביר אני נוהג לבקש מתלמידי להרים את יד ימין ולחזור בקול רם אחרי: "אני נשבע לא להזיז את נקודת ה - Stop"...

פתרון נוסף: היו מודעים לכך ששיקול דעתכם בזמן הפסד אינו תקין. אני, לדוגמא, הגדרתי חוק לפיו אני מכבה את המחשב ועוזב את חדר המסחר שלי אחרי שני הפסדים רצופים. אני מאוד רוצה להישאר ולנסות להרוויח חזרה את אשר הפסדתי, אבל אני מודע למצבי הנפשי ולכן מפסיק לפעול. זה אולי נשמע קל לביצוע, אבל לא תאמינו כמה משמעת עצמית זה דורש. הקונפליקט הנפשי הוא עצום. אחרי שני הפסדים הגוף דורש ניצחון. כאב לא בא בחשבון. תנסו ותראו.

מניסיוני האישי ולאחר שאימנתי ולימדתי מאות סוחרים, אני יודע שבסוגיה זו, למרות האימון ולמרות הרמת יד ימין בשבועה פומבית - למדים רק מניסיון. עד שלא תשלמו על טעויותיכם כסף טוב - לא תפנימו. התועלת בכתבה זו הוא עצם הכרת והבנת התהליך ובכך קיצור תהליך ההפסדים. הכרה תוביל אתכם לאיטה לפתרון. הכרת הבעיה היא 50% מפתרונה. בהצלחה.

הכותב: מאיר ברק, מנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ www.tradenet.co.il
מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר מאות רבות של סוחרי בורסה מקצועיים. מאיר הוא מנתח טכני וכתב כלכלי של מעריב, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. בעברו יזם וניהל מאיר חברות הזנק בתחומי הייטק שונים.
מאיר הוא המנכ"ל של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, הנציגה הבלעדית בישראל של חברת Cybertrader של Chrles Schwab, חברת הברוקרים האמריקאית הגדולה בעולם ושל חברת הברוקרים הידועה MB Trading.
www.tradenet.co.il
www.daytrade.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב