דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היה משבר - הכלכלה העולמית איתנה ומתחזקת 

מאת    [ 19/09/2009 ]

מילים במאמר: 2623   [ נצפה 3225 פעמים ]

פתח דבר:

הקורא מוזמן לקרוא כתבה קודמת: "המשבר הכלכלי העולמי 2008-2009"

http://www.articles.co.il/article/38240

ממעוף הציפור

המשבר הכלכלי הגלובלי החל בהתרסקות Lehman Brothers - ספטמבר 2008. הסיבה העיקרית הייתה בועת נדל"ן וקיומן של משכנתאות מורעלות. בהמשך קרסו הבורסות סביב העולם ובנקים וחברות ביטוח, אדירי שם, עמדו בפני פשיטת רגל. התוצאה המיידית הייתה שיתוק פיננסי ומחנק אשראי.

השיתוק הפיננסי טופל במהירות ויעילות ע"י הממשלות השונות וכבר אחר כמה חודשים החלה חזרה לפעילות סדירה. נותר אמנם הצורך לטפל במשכנתאות המורעלות אך זה עניין חשבונאי שצריך להתבצע בניחותא. ההתערבות הממשלתית בארה"ב, אירופה, סין, יפן, ברזיל, אוסטרליה... הביאה גם שיתוף פעולה מבורך שמתחזק במפגשים בינלאומיים.

הצניחה בנדל"ן ושוקי ההון גרמו למי שחש אמיד ומבוסס (בית, תיק השקעות, קופת גמל...) הפסד חיסכון של שנות עבודה רבות. בעקבות זאת חלה הידרדרות בביקוש: תכניות חופשה ונופש, כמו תכניות לרכישת רכב ומוצרי צריכה, נדחו לזמן לא ידוע. מצב זה אילץ חברות עסקיות לצעדי ייעול קיצוניים: לצמצם בחומרי גלם ומלאי, לצמצם בייצור ולהתאימו לביקוש הפוחת ולהדק את מצבת כוח האדם. ארגונים רבים לא הצליחו להתאים לסערה העסקית ופשטו רגל, אך ארגונים מבוססים התייעלו והתחזקו. הם גם זכו לתמיכה ממשלתית נדיבה במענקים וריבית נמוכה, ונהנו מהירידה המשמעותית במחירי האנרגיה, חומרי הגלם ושכר העבודה.

בתחילת 2009 היה כמעט קונצנזוס שמדובר במשבר ענק, אסון גלובלי, שיארך שנים ויגרום סבל בל ישוער. תחזיות קודרות אלו דרבנו את הממשלות לצעדים נועזים, תוך חריגה מהקיבעון של כמה מותר להזרים והיכן אסור לממשלה (הקפיטליסטית) להתערב. הפעולות נשאו פרי...

האם חלף המשבר? יש עדיין מומחים שמפרסמים תחזיות מאיימות, אך הרוב נוטה לאופטימיות. (למטה אנו סוקרים מגוון דעות.) דיווחים ברבעון השלישי מלמדים שהביצועים של חברות עסקיות מוצלחים בכל אמות המידה ונראה שהתוצאות משתפרות והולכות.

ברירה טבעית: אפשר להמשיל משברים כלכליים בעולם העסקי לאסונות טבע בשרשרת החיים. משברים כלכליים, כמו אסונות טבע, מכחידים את החלשים ומחשלים את השורדים. בזמן האחרון ראינו חברות חזקות מנצלות את ההזדמנויות ורוכשות בזול עסקים שנקלעו לקשיים. ראה גם כתבה של שלמה גרינברג, ביזפורטל 3/9/09.

אבטלה בארה"ב: עדיין גבוהה, אך בניגוד לתחזיות הקודרות למטה מעשרה אחוזים. לאבטלה מתונה יש גם השפעות עסקיות חיוביות: העובדים נאמנים יותר, מרסנים דרישות ומשקיעים בעבודתם. תוצאת לוואי היא שהמעסיקים יכולים לברור עובדים מתאימים, כך שהצורך בעובדים נוספים פוחת. גלוי הוא שאפשר לבצע באמצעות 7-8 עובדים מיומנים עבודה שבתנאי תעסוקה פחות יעילים דורשת 10 עובדים ויותר. בעבר היה מקובל כ-6% אבטלה במשק מערבי, בתעסוקה מלאה. קיימת סברה שמציאות זו משתנה במקצת והמספר העתידי יהיה קרוב ל-8%.

לא נעים לראות בנק סגור: כותרת מאיימת (ביזפורטל, 5/9/09): "הרשימה ממשיכה להתארך: 5 בנקים נוספים נסגרו הלילה בארה"ב, 89 מתחילת השנה." לשם פרופורציה; בארה"ב יש למעלה מ-8000 מוסדות בנקאיים. אלו שנסגרו אינם גדולים במיוחד ובעצם רובם הועברו לניהול של מוסדות קיימים. האמת היא שמספר הבנקים שנסגרו השנה גדול יחסית, אך בגין המשבר ובדיקות שהפכו מחמירות אין כאן הפתעה.

כלכלני אל-תעשה

אסכולת כלכלנים - "קפיטליסטים" חסידי "היד הנעלמה" גורסת כי אסור לממשלה להתערב בכלכלה. למזלם של תושבי הכוכב שלנו, הממשלות סביב-סביב התערבו... מדהים שכלכלני אל-תעשה מאמינים בעליונותם ודורשים משרות בכירות כדי לא לעשות...

שער השקל: כלכלני אל-תעשה בישראל מסבירים שאסור להתערב בשער המטבע. יש להם ניסיון: "שער קבוע", "אלכסון"... הם גם נתמכים בפרשנים: "בנק ישראל אינו יכול להמשיך ברכישת דולרים..." אנו שואלים: "מדוע לא? האם חושש הבנק שיתמעטו השקלים? היש כבר עודף לא שימושי של דולרים?"

שער קבוע חד-כיווני: הניסיון לתמוך במטבע שערכו פוחת, ע"י רכישת מט"ח, הוא מסוכן, ויש חשש שהיתרות ידלדלו. לעומת זאת, כאשר המטבע מתחזק אין בעיה להפחית את ערכו ע"י מכירתו בשער קבוע. נניח שבנק ישראל מחליט לרכוש דולרים עבור 4.00 ש"ח, היכן הסכנה? יש אומרים: "אינפלציה". אבל, אם המטבע יפוחת אפשר למכור המט"ח בחזרה, ברווח.

מקובל שערכו של היואן הסיני סין גדול משער החליפין שלו, אך ספקולנטים אינם יכולים להפיק רווחים כי הסינים יספקו כל כמות מבוקשת של יואן תמורת דולרים/ארו בשער החליפין. באמת אין ספקולציות נוסח ישראל ביואן...

אצלנו כלכלני אל-תעשה לא התערבו... הספקולנטים, שתמיד יש להם מידע משובח, "עשו קופה" והייצוא מפסיד מיליארדים. נצטט את דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא (ביזפורטל, 6/9/09): "יש לנקוט בצעדים למניעת פגיעה בייצוא כתוצאה משחיקה מחודשת של שער החליפין."

עוד משהו מקומי

עם פרוץ המשבר הזרימו הממשלות ברחבי העולם הון רב למשקים המקומיים, חילקו מענקים והורידו מיסים... אצלנו העלו המע"מ, הוסיפו מס לסיגריות וייקרו את הדלק. בעצם למה?

חברת החשמל: כאשר שערי הריבית בעולם פחתו למינימום מכרה חברת החשמל אג"ח בריבית של 9.5% (כמעט מספיק כדי להציל את מיידוף...) בעצם למה?

הפרטה: בשנה זו, בה רכשו הממשלות בארה"ב ואירופה בעלות בבנקים, חברות ביטוח ומפעלים, מצב שקיים כמובן בסין וגם בברזיל, רוסיה והודו... צריך להאט ברעיונות ההפרטה. במיוחד להימנע ממכירה בנזיד עדשים, בשיטת השקשוקה...

נראה שמספר טייקונים מנסים כעת לקבל כספי חינם. בתמימות רבה הם מכריזים: "מה בעצם אנו מבקשים? דחייה! ואולי כמה ויתורים קלים..." זאת אומרת, קודם הם לקחו כסף ("גייסו...") וכעת הם רוצים לא להחזיר, לפחות לא את הכול, ולא כמוסכם. אנו תקווה שהמדינה לא תבלע את הפיתיון. לא יקרה שום דבר רע אם חברות פרטיות יחליפו בעלים, והלקח ייזכר! אולי אם ייווכח הטייקון שזה לא עובד ימצא איזה חבילת שטרות נשכחת בכיס נסתר.

שוק ההון: לקנות? למכור?

שוק ההון גועש: עליות ומורדות. פרשנים אופטימיים מבשרים שהמשבר מאחורינו. נביאי זעם חוזים בועות מתנפצות ומשברי ענק. אנליסטים מתוחכמים מסבירים כי הציבור קונה גבוה ומוכר נמוך; אך אינם מציינים אם השער הנוכחי גבוה או נמוך...

אין אנו יכולים לנקוט עמדה, מסיבות מובנות. נציין כי לדעתנו הכלכלה העסקית העולמית איתנה היום מאי פעם: מוסדות ההון זכו לבחינה מחודשת ויצאו מחוזקים; חברות עסקיות התייעלו ועלות התשומות פחתה. מי שמאמין שיש קשר חיובי בין מצב הכלכלה ושערי המניות - שיקנה; מי שמאמין בקשר אחר - ידיר כספו. נוסיף כי זמנים חריגים נושאים בחובם סיכונים והזדמנויות. אחרי שיתפזר האבק נעכל מידע על הפסדים כואבים וגם על רווחי עתק.

להלן לקט מכותרות/כתבות נבחרות, מרץ-אוגוסט 2009. (אם לא נרשם אחרת הפרסום בביזפורטל.) לנוחות הקורא סיווגנו: אופטימי, פסימי.

כותרות/כתבות אופטימיות

12/03/09

ג'רמי גרנת'אם, אסטרטג ראשי: מי שלא יגדיל החזקות במניות כיום, בצורה הדרגתית, יתחרט על כך בעתיד.

13/03/09

ג'ים קריימר: השבוע זה בהחלט נראה אחרת... נוכל לראות את הדאו ג'ונס נוסק מהר עוד 1,000 נקודות.

18/03/09

צבי סטפק: המצב הנוכחי גם מייצר לא מעט הזדמנויות. אמר פעם וורן באפט כי "ההזדמנויות הגדולות נוצרות בתקופה של תוהו ובוהו".

25/03/09

כלכליסט

ד"ר אליהו גולדרט: ההערכות על חומרת המשבר העולמי מוגזמות... ומי שיבין זאת... ייהנה מהזדמנות חד?פעמית.

26/03/09

שלמה גרינברג: האכזריות של המשבר תוליד כלכלה חזקה יותר, יעילה יותר והכי חשוב, מפוקחת יותר.

02/04/09

קנת לואיס, מנכ"לBofA : הכלכלה האמריקנית תגיע לתחתית במחצית השנייה של 2009.

07/04/09

ג'ורג' סורוס: יש סימני תחתית ראשוניים בשוק הנדל"ן למגורים.

25/04/09

שרי האוצר G7: עוד השנה אנו צפויים לחזות בהתאוששות קלה.

27/04/09

ג'ים קריימר: ההתאוששות בשוק הדיור תתחיל ביולי.

01/05/09

ברקליס, ג'י.פי מורגן: חוזים צמיחה בארה"ב במחצית השנייה.

10/07/09

סימנים להתייצבות בשוק הדיור...

31/07/09

ג'ים קריימר: 2009 לא דומה כלל ל-1930, העתיד נראה מבטיח.

04/08/09

קריימר שורי: יש להאמין בראלי הנוכחי.

18/08/09

אלן האגס-קרונוויק, הכלכלנית הראשית של חברת פורד: צופה מגמה צמיחה חיובית במדינות ברזיל, רוסיה, הודו וסין.

20/08/09

מדד האינדיקטורים המובילים בארה"ב רשם עליה החודש הרביעי ברציפות.

27/08/09

ישנן עדויות כי כלכלת ארצות הברית מתחילה לצמוח שוב.

30/08/09

ברטון ביגס: הבורסות בעולם ימשיכו לטפס, קצב היציאה מהמשבר יהיה טוב מהערכות.

 

כותרות/כתבות פסימיות

26/03/09

רוביני: בורסות וול סטריט יפלו והממשל ילאים בנקים נוספים בעוד שהכלכלה האמריקנית תמשיך להתכווץ עד לסופה של שנת 2009.

06/04/09

שלמה מעוז, אקסלנס: פה מתחילה תורת השלבים של בנק ישראל שתביא לעליה באינפלציה, ירידה בפעילות הכלכלית ועליה באבטלה עמוק לתוך שנת 2010".

06/04/09

ורד דר, פסגות-אופק: ברבעון השני והשלישי צפויה במרבית המשקים התכווצות נוספת בתוצר... עוד נראה ירידה דו ספרתית ברמה של מדדי המניות.

08/04/09

ג'ים רוג'רס: יהיה רע - למה - ככה ...

09/04/09

גלעד אלטשולר: אני לא מתרגש מהעליות בשווקים... כאשר נראה שהגידול באבטלה נעצר, יהיה הזמן להסתער על שוק המניות... זה עדיין לא קורה.

13/04/09

אדווארד גלאסר, כלכלן מהרווארד: ייקח שנתיים עד שכל 14 מיליון הדירות יימכרו.

16/04/09

סטין ג'ייקובסון: זהו שוק דובי בראלי שורי וזה עומד להסתיים... אנחנו עומדים להתאכזב לקראת המחצית השנייה של השנה.

17/04/09

ג'וזף שטייגליץ: הבנייה מחדש של הבנקים זה בלאגן מוחלט...

05/06/09

פול קרוגמן (נובל בכלכלה): הכלכלה האירופאית, כמו האמריקנית, עלולה לחוות עשור אבוד.

06/07/09

שלמה מעוז: יצאנו מהמיתון? "לא", אומר מעוז, "יכול להיות שברבעון השלישי הצמיחה תימשך אך ברבעון הרביעי צפויה ירידה נוספת בתוצר."

07/07/09

דן הלמן: המימוש יגיע וככל שהוא נדחה, הוא יהיה עמוק יותר.

13/08/09

בוב ג'נג'ואה: RBS מזהיר את לקוחותיו: "השלב המכוער הבא של השוק הדובי עומד להתחיל".

21/08/09

דה-מרקר

מיכאל שראל, הראל ביטוח: ניתן לבשר על כך שהמיתון הגיע לקצו? אם זו אכן השאלה, אז התשובה היא: לא. ממש לא.

21/08/09

דה-מרקר

רוברט פרכטר, נשיא אליוט ווייב: אם אתם משקיעים - צאו מהבורסה... הירידה תהיה גדולה ממה שראינו קודם, והמדדים יירדו אל מתחת לשפל של מארס.

21/08/09

דה-מרקר

מוחמד אל-אריאן, מנהל פימקו: צאו מהשקעה במניות.

28/08/09

YNET

אבי בן בסט: האבטלה תגדל... אנחנו עדיין נמצאים בתוך המיתון וקשה להעריך מתי נצא ממנו.

31/08/09

אנדי קסיי, כלכלן בכיר, לשעבר במורגן סטנלי: שוק המניות בשנחאי יירד לרמה של 2,000 נקודות.

 

להלן לקט כותרות מעוררות עניין, ביזפורטל 1-12 בספטמבר, 2008.

 

01.09.09

רואי השחורות לא מוותרים: "השוק דומה כעת לקופץ סקי, אבל הדרך למטה תהיה תלולה" אומר קווין הרינגטון, מנהל השקעות בכיר בקרן הגידור Clarium.

בנק ישראל מעדכן: הצמיחה בישראל ב-2010 תעמוד על 2.5%, הבלימה בירידה בפעילות הכלכלית... התרחשה ברובה ברביע השני של השנה.

 

02.09.09

הפתעה לטובה באוסטרליה: הכלכלה צמחה ב-0.6% ברבעון השני, מעל לציפיות.

קרן המטבע הבינלאומית מעדכנת כלפי מעלה את קצב הצמיחה העולמי ל-2010 שצפוי להיות "סביב" 3%.

פרוטוקול הפדרל רזרב: ההידרדרות הכלכלית נבלמה; ההתאוששות תואץ ב-2010.

 

03.09.09

ביל גרוס, מנהל קרן פימקו: הפסקת תוכניות התמרוץ עלולה להביא למיתון בעל תחתית כפולה.

 

04.09.09

ראש בראש בטווח הקצר: לאומי: "צפויה מגמה חיובית" פועלים: "מימוש רווחים".

רוביני: התסריט הסביר ביותר - התאוששות בצורת U... ישנה סבירות הולכת ועולה... למצב של פגיעה חמורה בקצב הצמיחה ולפגוש בתחתית כפולה.

 

05.09.09

גורדון בראון לשרי האוצר: "שינוי התמריצים יהיה טעות חמורה ביותר"... ברקע גוברות הדעות שהכלכלה העולמית החלה את שלב ההתאוששות מהמיתון.

 

07.09.09

גרינספאן מגבה את ה- G20 הבנקים חייבים להחזיק בהון גדול ולא רק בעיתות משבר. מדגיש כי הכלכלה הגלובאלית מגיחה מהמשבר בצורה "די מהירה".

 

08.09.09

BofA בתחזית שורית: מדד ה S&P-500 יגיע ל-1,200 נקודות בתוך 12 חודשים.

 

09.09.09

ורד דר על שוק המט"ח: "אני לא מעבירה ביקורת, אך אני לא מבינה מה נגיד בנק ישראל עושה". האסטרטגית הראשית של פסגות בכנס BestPracice של פורום CFO: "בשנה הבאה הצמיחה בישראל תתקע".

רוברט פרקר מקרדיט סוויס: "המניות היו זולות מאוד במארס, היום הן רק זולות".

השוורים בניו יורק התעוררו? העליות במדדים מתחזקות.

אירופה שוב ננעלה בירוק: הפוטסי שבר שיא של 11 חודשים הדאקס עלה 1.7%.

ספר הבז' של הפדרל רזרב: הכלכלה מתייצבת אך רמת הצמיחה עדיין נמוכה.

 

10.09.09

ההתאוששות המדהימה של אדלסון: לאס וגאס סאנדס זינקה 1085% מהשפל.

סגן נשיא בנק אוף צ'יינה: "יש התפתחות של בועות בשוק המניות, הסחורות והנדל"ן ולא רק בסין".

מרדית' וויטני מעריכה: מחירי הדירות בארה"ב יצנחו בעוד 25% בשל האבטלה הגואה.

שר האוצר גייטנר: "אנו עוברים כרגע ממצב של טיפול במשבר לטיפול בהתאוששות"

 

11.09.09

תחתית כפולה? בארה"ב מעריכים שהכלכלה תתרחב ב-2.9% ברבעון ה-3 ולאחר מכן תתמתן.

סקירת המאקרו בארה"ב: מדד אמון הצרכנים הפתיע; מחירי היבוא והיצוא עלו.

יום ירוק שביעי ברציפות: מדדי אירופה ננעלו ברמות שיא של 11 חודשים.

 

12.09.09

ברטון ביגס בתחזית שורית: ה-S&P500 יזנק ל-1,250 נקודות עד לסוף השנה.

 

דברי סיכום

את הפסימיסטים אי אפשר להשביע. המדד עולה: "אינפלציה". המדד יורד: "דפלציה". המדד בלי שינוי: "סטגפלציה". רואי שחורות שאינם מנמקים אינם שווים הרבה: יום-יום הם צועקים "זאב" וכשפעם מגיע הזאב הם טופחים לעצמם על השכם ואומרים "אתם רואים".

רעידות אדמה, צונאמי, מחלות ומגפות הם חלק מהקיום האנושי, וכן... גם משברים כלכליים. שורדים אלו שלומדים מהר, ונראה שהטבע האנושי הוא לצאת מכל משבר - מחוזקים.

חיזוי, להבדיל מנבואה הוא מקצוע. החיזוי מאפשר להעריך מגמות אך אינו מאפשר לדעת על "תחתית כפולה" או התנהגות כלכלית בצורת "W". ניבויים כאלו יש להשאיר לקדושים או לבעלי כוחות כמו נוסטרדמוס שאולי ביקר בעתיד וחזר לדווח...

כל פעילות עסקית טומנת סכנה ומהווה הימור. ההבדל בין הימור פרוע ובין השקעה הוא כמו ההבדל בין השחקן והקזינו במשחק הרולטה. השחקן המהמר מקווה למספר שלו כנגד הסיכויים. הקזינו המשקיע יודע כי הסיכוי לצידו וכי בטווח הארוך יצא מרוויח.

מי שרוצה ל"השקיע" במניות, לחודש חודשיים, מהמר. קרוב לוודאי שלא יכסה את העמלות ופערי קנייה/מכירה. השקעה רצינית בשוק ההון מתחילה באופק של שישה חודשים ורצוי שתהיה במחשבה על שנים.

נסיים ונאמר כי למדנו המון מהמשבר. הלקח הראשון הוא חיזוק המוסדות הפיננסיים, נושא זה, הדורש תחיקה ומקצועיות, חשוב שיטופל לאט והוא עדיין בהתהוות. המשבר הריאלי (מכוניות ומוצרי צריכה) היה "משבר של עודפים" והיה קל. (כדאי לקרוא בנושא זה שנית את המאמר של גולדרט, וגם את משנתו.) אחרון, למי שאומר: "המשבר הבא הוא רק עניין של זמן". נכון! וכך גם רעידת האדמה והמטאוריט ותאונת הדרכים... אך התחשלנו, הכלכלה יצאה מחוזקת ולמדנו דרכים חדשות.

שי אפק ופרופ' גרוספלד-ניר אברהם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב