דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלקת חניכיים (Gingivitis) בחתולים 

מאת    [ 13/09/2006 ]

מילים במאמר: 375   [ נצפה 5656 פעמים ]

היגיינת הפה נהפכה לנושא חשוב גם בהקשר רווחת חיות המחמד שלנו. תוחלת החיים שלהן עלתה ואיתה שכיחותן של בעיות רבות בשיניים ובחניכיים.
בפה יש אוכלוסיית חיידקים גבוהה ולכן כל בעיה הקשורה לבריאות השיניים ו/או החניכיים עלולה, לאור הזנחה, להוות מקור תחלואה לשאר הגוף, כולל מחלות לב.
חתולים רבים, צעירים וזקנים, סובלים מבעיות חניכיים כתוצאה מגורמים שונים כגון מערכת חיסונית ירודה, מחלות ויראליות ועוד. הדלקת מאופיינת באדמומיות שבמקום חיבור השן לחניכיים, בכיבים, דימומים, נפיחות, רגישות וכאב, חוסר יכולת לאכול, רזון וריבוי בשתייה.
על-פי הרפואה הסינית המסורתית, השיניים הן חלק מהשלד והן "נשלטות" ע"י הכליות, שמאופיינות ע"י אלמנט המים. כשהכליות נחלשות השיניים נרקבות מהר יותר, או שהן נחלשות ונופלות וכמו כן, אחד ממרכיבי המערכת החיסונית, שהוא המרכיב התורשתי, נוטה להיחלש.
על-פי "מעגל הבקרה" (תורת 5 היסודות), המרידיאן שקשור לבעיות שיניים וחניכיים הוא מרידיאן הקיבה (אלמנט האדמה) והוא זה שמבקר ומאזן את הכליות. הכליות, כאלמנט של מים, תפקידן לקרר איברים ולספק להם לחות. כאשר הן נחלשות, אלמנט האדמה, שמאפיין את מרידיאן הקיבה, מתחזק יתר על המידה וגורר איתו חום. מכאן, שבעיית דלקת חניכיים מוגדרת כחום בקיבה ויכולה לגרום לבעיות עיכול קשות. מאחר שמערכת העיכול נפתחת לפה, חוסר איזון באלמנט האדמה יכול להחליש את רקמות הפה, החניכיים, הלחיים ומשטח הלשון. מופיעים כיבים בחניכיים ולעיתים הן מדממות, ריח רע עולה מהפה של החתול וכן עלולה להצטבר אבן שן - כל זאת כתוצאה מהחום שעולה מהקיבה. כאשר מערכת העיכול תקינה, מיצי העיכול שבה אחראים גם לחיפוי התקין (דק ולבן) של הלשון ולכן גם צבע הלשון וצורתה יכולים להעיד על בעיה.
כשמדברים על דלקת חניכיים בהקשר של "מעגל הבקרה" (Co.-Cycle), חשוב להדגיש גם את הקשר ללב ולבעיותיו. אם הזכרנו מקודם שהכליות נשלטות ע"י הקיבה (והטחול) הרי שמאידך הן שולטות על הלב ומבקרות/מאזנות אותו. חולשת הכליות יכולה להשפיע על הלב. גם ברפואה המערבית ישנו הקשר בין בריאות הפה לבריאות הלב וידוע שהאוכלוסייה החיידקית שבפה עלולה, כתוצאה מהזנחת בעיות שיניים וחניכיים, לחדור אל הסירקולציה ולהגיע גם אל הלב.
חשוב! חתול שסובל מדלקת חניכיים יש להפנות תחילה לאבחון אצל וטרינר וזאת לאור ההשלכות האפשריות של תחלואה זו, אותן הזכרתי מקודם. רק לאחר מכן יש לפנות לקבלת טיפול ברפואה משלימה.
עקרונות הטיפול על-פי הרפואה הסינית המסורתית: הרחקת החום מהקיבה.
? הבעיה במתן סטרואידים כטיפול בדלקת חניכיים היא שהסטרואידים מעלים חום, ובעיקר את חום הקיבה, כך שבפעם הבאה שסימני המחלה ישובו (והם ישובו) הם עלולים להחמיר.


B.Sc.Agr אילנה שבתאי, מטפלת מוסמכת לרפואה משלימה בבעלי חיים. נסיון רב בעבודה עם חיות הבית, המשק וחיות הבר.
הקליניקה לרפואה משלימה בבעלי חיים - קיבוץ רמת השופט, 19238.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב