דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול רכש אפקטיבי - לא רק לעשות, לעשות את זה נכון ! 

מאת    [ 13/09/2009 ]

מילים במאמר: 840   [ נצפה 2565 פעמים ]

ניהול רכש אפקטיבי - לא רק לעשות, לעשות את זה נכון !

ניהול רכש נכון משול להנחת יסודות איתנים להצלחה עסקית והתנהלות עסקית חכמה. אולם, בעלי עסקים רבים, קטנים וגדולים כאחד, מוצאים עצמם לא פעם במצב פנים ארגוני כאוטי כשזה מגיע לנושא ניהול רכש בחברתם. על כן, ניהול רכש יעיל יכול לחסוך לעסק הן זמן רב והן הוצאות מיותרות. 

לא פעם, בעלי עסקים מטילים את עבודת ניהול רכש על מספר עובדים (בלתי מיומנים) בחברה, אשר לרוב חסרים את העין המקצועית, את רמת הידע הנדרשת, ולא אחת עובדים אלו עלולים להיות גם נטולי מוטיבציה. דוגמא לכך היא מצב שבו המנהלת האדמיניסטרטיבית מטפלת באיסוף הצעות מחיר עבור שירותי תקשורת, איש המכירות אחראי על רכישת המלאי בחברה בעוד עובד אחר מבין סגל העובדים מופקד על הסדרת נושא הליסינג של החברה. דוגמא זו היא המציאות בעסקים רבים.

 ניתן לשער כי הרציונל אשר מנחה בעלי עסקים אלו הוא כי ניהול רכש צריך להיעשות, ואם האחריות תתפזר באופן שווה על כל עובדי החברה - ההירתמות הכללית בוודאי תביא לחסכון. אך מה שלא כולם מבינים זה כי ניהול רכש דורש טיפול מקצועי על מנת שיהיה יעיל ויביא לחסכון אופטימאלי בארגון.

 ניהול רכש יעיל - מטרות מרכזיות בתרומה לעסק

ניהול רכש הוא למעשה תהליך, שאם עושים אותו נכון משיגים מספר מטרות מרכזיות והכרחיות לכל עסק.  

  • חסכון של עשרות אחוזים בהוצאות המשרד - ניהול רכש הנערך בתכנון, במחשבה מקדימה וביעילות, מביא לחסכון ניכר בהוצאות העסק, ולהעצמת התמורה שהוא מקבל.
    עסקים רבים נוטים לעבוד עם ספקים שלהם לאורך שנים רק מתוך הרגל ונוחות. השוק הוא דינמי ובמהלך השנים מצטרפים לשוק ספקים חדשים. כדאי מדי שנה לבדוק את פני השוק ולראות אם ניתן להביא לחסכון - בין אם במעבר לעבודה עם ספק אחר ובין אם באמצעות הורדת מחירים בקרב ספק נוכחי.

  • • שליטה ובקרה על הוצאות - כאשר ניהול רכש נמצא תחת אחריותם של מספר גורמים בארגון, נוצר מצב של אנדרלמוסיה והעדר שליטה על הוצאות. באמצעות ניהול רכש נכון בידי אנשים מיומנים, ניתן להשיג בקרה ופיקוח מלאים על הוצאות הארגון.
    • יצירת בהירות וסדר - הסדר שנוצר, הבהירות והאחידות בעקבות ניהול רכש מקצועי, מביאים ליצירת סטנדרט אחד המבוסס ומגובה בנהלים ותקנים אחידים עבור כל המחלקות והספקים עימם עובדים. 
    • פיקוח ומניעת מחדלים - יעד חשוב אותו ניתן להשיג באמצעות ניהול רכש נכון הוא פיקוח הדוק על נכסיה של החברה ומניעת מעילות וגניבות של ציוד ושירותים.

ניהול רכש - קוים מנחים ליעילות אופטימאלית

בין אם מפתחים פתרונות ניהול רכש פנים ארגוניים, ובין אם עושים שימוש בחברות ניהול רכש חוץ ארגוניות, ישנם מספר קווים מנחים שמסייעים בניהול רכש בצורה טובה ויעילה:


    • זיהוי ותכנון - הסוד של ניהול רכש נכון הוא זיהוי הצורך הארגוני ותכנון ארוך טווח הנשען על ידע אודות המוצר או השירות לו אתם זקוקים ובתוך כך, השגת העסקה המשתלמת ביותר על בסיס יכולת תקשורתית וניהול משא ומתן. יש לעמוד על ההוצאות העיקריות והגדולות ביותר של הארגון ולהביא לחסכון בהוצאות אלו.
    • כדאיות  - על מנת לקבל ולסגור על ההצעה הכדאית ביותר, כדאי לחקור את השוק ולדעת מי החברות המובילות ומה הן מציעות, תוך התאמה לצרכים האישיים. בחינת כדאיות נערכת באמצעות סקר שוק מעמיק ומתן דגש על איכות המוצר ואיכות הספק. 
    • הצעת המחיר - רצוי לבחון את טיב הצעת המחיר. האם היא כוללת ומפורטת או עמומה ומסתורית - הצעת מחיר צריכה לכלול פירוט מדויק על השירות או המוצר, עליה להכיל את תג המחיר, את תנאי התשלום, תנאי האספקה, היקף האחריות של הספק והיבטים נוספים כגון שירותי התקנה או שירותי הדרכה. 
    • השוואת מחירים - רצוי לבחון לפחות 3 חברות המציעות את השירות או המוצר לו אתם זקוקים, כאשר בעת ניהול רכש הכלל הוא פשוט - לעולם אין לקבל את הצעת המחיר הראשונה שמזדמנת אליכם. חשוב שהשוואה תהיה בין הצעות מחיר בעלות אחידות במרכיביהן ("תפוחים לתפוחים"). 
    • רכישה בהמלצה - אחת הדרכים להשגת ניהול רכש יעיל היא המלצה חמה של אנשים קרובים, שאנו סומכים על חוות דעתם. אך בכל מקרה יש לבדוק היטב "האם גם זה מתאים לצרכים שלנו?" מה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר. 
    • חיפוש באינטרנט - רשת האינטרנט מספקת לנו צוהר זמין ומהיר אל מגוון רחב של שירותים ומוצרים, ופעמים רבות ניתן לקרוא חוות דעת של לקוחות הן על המוצר והן על הספק. השוואת מחירים ובדיקת כדאיות הנעשית דרך האינטרנט בהכרח תחסוך לכם זמן ואף כסף. 
  • משא ומתן - בעת ניהול רכש נקודת ההנחה צריכה להיות שהכול פתוח למשא ומתן. בכל רכישה, בין אם בחנות ובין אם באמצעות אתר האינטרנט, רצוי להתדיין על המחיר ועל התנאים הנלווים. חנויות רבות משוות את מחיר המוצר בחנות למחיר המופיע באינטרנט וגם חנויות וירטואליות באינטרנט מורידות לעיתים את המחיר המפורסם אצלם באתר.

 אם כן, ישנן אסטרטגיות היכולות להביא למיקסום תהליכי ניהול רכש בכל עסק באשר הוא ובעזרתן ניתן להשיג תוצאות  אופטימאליות. 

נאורה אידלסון, הינה המייסדת והבעלים של ביזנס פוקוס, המספקת שירותי משרד במיקור חוץ לעסקים קטנים ובינוניים בתחום אדמיניסטרציה, רכש ומשאבי אנוש.

בעלת 20 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בתחום הרכש, משאבי אנוש ואדמיניסטרציה, בשפה העברית והאנגלית, בחברות גדולות ובינלאומיות מובילות במשק (פרוקטר אנד גמבל, טלרד נטוורקס, פרטנר).
מתמחה בבניית נהלי משרד, תהליכים ושיטות עבודה בתחום אדמיניסטרציה ורכש.
בעלת תואר ראשון בתקשורת מאוניברסיטת בר אילן.

ביזנס פוקוס מספקת את כל שירותי המשרד תחת קורת גג אחת: יצירת תהליכי עבודה יעילים במשרד, ניהול יומן, הפקת חשבוניות וקבלות ממוחשבות, ביצוע מעקב גביה, ניהול קשרי לקוחות, ניהול הצעות מחיר, אפיון ויצירת דוחות עסקיים, ביצוע רכש ועוד.

http://www.businessfocus.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב