דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישה חדשה לטיפול בחולי אלצהיימר 

מאת    [ 12/09/2009 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 4061 פעמים ]

עד לא מכבר, נהוג היה להתייחס אל חולה האלצהיימר כמי שכל עולמו סובב סביב אובדן, צער ותסכול, וכל שניתן לעשות הוא לתת טיפול רפואי בלבד עד למותו. לפי תפיסה זו, עיקר הטיפול בחולה הינו טיפול בצרכים הבסיסיים של החיים - אוכל, הגיינה אישית ושינה, ולכל הבעיות פתרון אחד - מתן תרופות. ככל שמחריף מצב החולה ומתחילות בעיות כגון בעיות התנהגות, שינה, התפרצויות, אגרסיה, הזיות ועוד, מוגבר הטיפול הרפואי.

על פי גישתHabilitation , מחלת האלצהיימר נתפסת כסוג של נכות, אשר מחייבת תמיכה וליווי של הסביבה, כדי לאפשר למשפחה חיים נורמליים. ככל שהסביבה תהיה תומכת יותר, כן יהיה תפקודו של החולה טוב יותר. מודל זה הינו בעיקר תפיסה שונה של חולה האלצהיימר לפיה המטפל והמשפחה לא מתמקדים יותר על מה שאבד, התדרדר ופחת. הרעיון העומד במוקד הגישה הוא מה הן אותן היכולות שנשתמרו אצל החולה, ואיתן לעבוד. לפיכך, חשוב להבין את תהליך המחלה, לדעת ולהבין את החולה עצמו - רגשותיו, רצונותיו, מה עובר בראשו - כדי להיטיב את אופן הטיפול בו.

הטיפול שם דגש על המשפחה וסביבת החולה, ועל צרכים חברתיים, נפשיים וקוגניטיביים של החולה, לצד הטיפול הרפואי. המטרה היא הקלה בדרך ההתמודדות של המשפחה עם המחלה, ושיפור איכות החיים של החולה ושל המטפל גם יחד. על פי גישת Habilitation יש לייצר אוירה רגשית חיובית על ידי טיפול נכון בשישה איזורי פעולה:
+ הסביבה הפיזית של החולה. סביבה זו חייבת להיות בטיחותית, ברורה, ומגרה לפעילות. למשל, כשהסביבה בטיחותית לחולה, יקטנו מספר הנפילות. כמו-כן, הסביבה חייבת להיות מותאמת לחולה באופן שהוא יעשה מינימום טעויות, ויעמוד מול מינימום אפשרויות בחירה.
+ תקשורת עם החולה. תקשורת נכונה, המותאמת למאפייני המחלה, תקטין באופן משמעותי את התסכול, תשפר את האוירה, ותמנע התנהגויות חריגות.
+ עזרה תפקודית. על החולה לקבל עזרה בתיפקודי היום יום בצורה קבועה וברורה כך שרמת אי- הוודאות תפחת, והאוירה תהיה יותר רגועה.
+ הסביבה החברתית. חשוב לא להשאיר את החולה לבד לפרקי זמן ארוכים, ולייצר מפגשים עם חברים ובני משפחה, כמו גם פעילות יומית מגרה ומאתגרת.
+ גירוי חושי. שימוש בגירויים כמו מישוש כלבים וחדרי הרחה. בנוסף יש לפעול לגירוי קוגניטיבי על ידי פעילויות מותאמות לחולי אלצהיימר.
+ הפחתת בעיות התנהגות. למשל, אם המקלחת מהווה בעייה שגורמת למצב רוח רע, ישנן מספר שיטות לטפל בזה כולל שינוי סדר יום, שינוי נוהל העזרה במקלחת ועוד. הדרך לפתרון הנכון הינה שילוב אלמנטים הנתפסים כחיוביים על ידי החולה.
כך נבנה יומו של החולה משילוב של תנועה, משחקים ופעילות חברתית, בנוסף לאתגרים מוחיים ופעילויות מגוונות, כמו אפייה, סידור פרחים ומלאכת יד. והכל מותאם ליכולתו ולמצב רוחו. כמו כן, לפי גישת Habilitation, מותאמים לחולה פתרונות מעשיים שמקילים בצורה משמעותית את אופן התנהלותו בביתו, ובכך מסייעים בפתרון קונפליקטים. תוצאות גישת ההביליטיישן עשויות גם להביא לדחייה בצורך לאשפז את החולה, ומאידך - להורדת עלויות במתן הטיפול.
לראשונה הוצגה גישה זו על ידי דוקטור פול ראיה וגברת קוניג-קוסטה בשנת 1996 בארצות הברית, ומאז הפכה גישה זו למובילה בתחום הטיפול במחלת האלצהיימר.

אני מזמינה אתכם לעיין במאמרים נוספים שכתבתי - שההקדמה לחלקם רשומה למטה. בנוסף אתם יכולים להרשם באתר שלי אלצהיימר - הדרכה למשפחה ולקבל מאמרים שעדיין לא פירסמתי. אני מקווה שבדרך זו אוכל להקל במעט על הסבל של החולים והמטפלים.
רשימת מאמרים חלקית
? הקשר בין תנועה ופלדנקרייז לאלצהיימר - תנועה בשיטת פלדנקרייז מבוססת על אחת מן היכולות שנשתמרו אצל חולי אלצהיימר - למידה תוך כדי עשייה. למרות שמחלת האלצהיימר מתאפיינת באובדן הקשר עם העולם החיצון ושל האדם עם עצמו, יכולים החולים ללמוד ולזכור את מה שנלמד דרך זיכרון תהליכי. שיטת פלדנקרייז מבוססת על תנועות חוזרות ונשנות, שבני האדם עושים משחר ינקותם, ולאורך ההסטוריה האנושית. לדוגמא, הליכה וכפיפה לפנים. גם הזיכרון הרגשי אצל חולי אלצהיימר נשאר לאורך זמן. כלומר, חולה האלצהיימר יזכור את התחושה הנעימה שהתלוותה לתנועה בשיטת פלדנקרייז.
? שפת האלצהיימר - את המושג "שפת האלצהיימר" לא ניתן למצוא בכל מילון שהוא, גם אם המילון מתמחה בתחומי רפואה שונים. גם חיפוש אנטרופולוגי יעלה חרס. אז מהי "שפת האלצהיימר"? זהו מושג המתאר גישה ייחודית לתקשורת עם חולי אלצהיימר שהינו חלק מתפיסת ה-Habilitation .
? תפיסת ה-Habilitation - על פי גישתHabilitation , מחלת האלצהיימר נתפסת כסוג של נכות, אשר מחייבת תמיכה וליווי של הסביבה, כדי לאפשר למשפחה חיים נורמליים. על פי מודל זה המטפל והמשפחה לא מתמקדים יותר על מה שאבד, התדרדר ופחת. הרעיון העומד במוקד הגישה הוא מה הן אותן היכולות שנשתמרו אצל החולה, ואיתן לעבוד.

אשמח לשוחח ולענות על כל שאלה בתחום. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי אלצהיימר - הדרכה למשפחה
בברכה
אורית שביט

אורית היא מומחית מוסמכת בתחום הדמנציה והאלצהיימר ומנהלת של אלצהיימר קאוצ'יינג
הדרכה והכוונה של משפחות עם חולי אלצהיימר


shavitorit@gmail.com
Alzheimer's Family Coaching
http://www.AlzheimerInIsrael.com
054-2277801



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב