דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרעל לתרופה ועד לקוסמטיקה - השימוש הגובר בטוקסין הבוטוליניום 

מאת    [ 09/09/2006 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 2816 פעמים ]

השימוש ברעלן הבוטוליניום A המשווק בארץ ובעולם תחת השם בוטוקס® או דיספורט® הולך וטופס תאוצה כתכשיר לשימוש רפואי וקוסמטי נרחב. מהו אם כן רעלן הבוטוליניום מאין הוא מגיע ולמה הוא משמש?

המדובר בחומר שכשמו כן הוא רעל המיוצר על ידי חיידק המכונה קלוסטרידיום בוטוליניום. זהו חיידק השייך למשפחה של חיידקים המייצרים רעלנים מסוכנים לבני אדם ביניהם גם חיידק הטטנוס המפורסם. הרעל של חיידק הבוטוליניום גורם לפגיעה בקשר שבין העצבים בגופינו לשרירים. הוא מפריע לקצה העצב להפריש חומר כימי הנקרא אצטיל-כולין שתפקידו לגרום לשרירים להתכווץ בהתאם לפקודה שניתנת מהעצב. לכן למעה גורם הרעל לשיתוק של שרירים. אדם שנפגע מהבוטוליניום חשוף לכמות רבה של הרעל הגורמת לשיתוק שרירים כולל שרירים חיוניים כמו שרירי הנשימה דבר שעלול כמובן להביא למוות. חיידק הבוטוליניום מיצר שבעה סוגי רעלנים שונים שפועלים באופן דומה.

לפני כחמש עשרה שנים הצליחו מדענים לבודד את הסוגים השונים של הרעלנים וביניהם את הבוטוליניום טוקסין A. נמצא שהזרקה של כמויות מבוקרות של הטוקסין לשרירים יכולה לשתק את אותם שרירים למשך מספר חודשים ולפתור בעיות קשות שעד אז לא היה להם פתרון.

ישנם מצבים של כיווץ יתר של שרירים כתוצאה ממחלות עצביות שונות או עקב חבלה בחוט השידרה. עד כה לא ניתן היה להרפות את השרירים הללו באופן סלקטיבי ומבוקר לתקופות ארוכות. השימוש בטוקסין הבוטוליניום מאפשר זאת ובכך מקל מאוד על כאבים ועל יכולת טיפול בחולים שהשרירים שלהם מכווצים באופן תמידי ולא רצוני.

"טיקים" - אלו תנועות לא רצוניות המופיעות אצל אנשים רבים בפנים או בחלקים אחרים של הגוף. לעתים קשורים בלחץ נפשי. בעבר נדרש טיפול נפשי ממושך עם הצלחות מובלות על מנת להיפטר מאותן תנועות המביכות בדרך כלל את החולה. כיום ניתן בעזרת זריקה מקומית לעתים קרובות לטפל בבעיה.

קמטי הבעה - הפופולאריות הרבה של השימוש ברעלן הבוטולינים נזקפת לזכות יכולתו למנוע את קמטי ההבעה בפנים. חלק חשוב בתהליך ההזדקנות של העור הוא היווצרות קמטי הבעה. קמטים אלו נוצרים בהדרגה במשך שנים ארוכות כאשר שרירי הפנים פועלים ומתכווצים הם מתקצרים (כמו כל שריר שמתכווץ) דבר זה יוצר קמט בעור שמעל השריר במאונך לכיוון התכווצות השריר. עם השנים העור מאבד את גמישותו והקמטים נשארים קבועים. האזורים האופייניים הם זוויות העיניים בין העיניים והמצח. על ידי הזרקה מבוקרת של הרעלן במקום הנכון ניתן לשתק את השרירים המתאימים ולאפשר לעור שמעליהם לחזור למראה החלק שלו.

הזעת יתר - כמו השרירים גם בלוטות הזיעה מקבלות גירוי עיצבי המופעל על ידי אותו חומר הנקרא אצטיל-כולין. חסימה של אותו גירוי על ידי הזרקת החומר לאזור בית השחי או כפות הידיים יכולה לפתור בעיות של הזעת יתר באותם אזורים.

משך הפעולה של הבוטולינים טוקסין הוא כארבעה עד שישה חודשים שלאחריהן יש לחזור על הטיפול.
דר' אלדד זילברשטיין כירורג פלסטי בכיר בביה"ח סורוקה. מנהל תחום כירורגיה משחזרת של הפנים. בוגר ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון. בוגר התמחות בכירורגיה פלסטית בביה"ח סורוקה והתמחות על באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בבוסטון, ארה"ב. חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. מנהל פורום כירורגיה פלסטית ואסתטית באתר העיר באר שבע:
http://www.beer7.biz
http://www.eldadmd.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב