דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוחים פלסטיים בילדים ונוער - שינוי בגישה 

מאת    [ 08/09/2006 ]

מילים במאמר: 610   [ נצפה 7039 פעמים ]

ניתוח פלסטי לילדים? עד לפני זמן לא רב הדבר לא היה עולה על הדעת. לא מכיוון שהצורך לא היה קיים אלא מכיוון שרב ההורים לא היו מוכנים להודות בו.

דימוי הגוף הוא חלק חשוב בהתפתחות הנפשית והחברתית של הילד והנער/ה. ילד עם דימוי עצמי חיובי מתפתח להיות ילד מקובל חברתית שמח ומצליח יותר. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין מראה חיצוני להצלחה בלימודים ובחברה. ילדים כבר בגיל בית הספר היסודי מתייחסים לשוני גופני של חבריהם בצורה לא סלחנית ולעיתים אף אגרסיבית.

ילדים מתחילים לחוש שונה כאשר הם סובלים ממום גופני כלשהו סביב גיל 4-5 שנים. התחושה מתעצמת עם הגיל תוך כדי התפיסה העצמית המתפתחת וגם כתוצאה ממשוב חוזר ונשנה מסביבתם.

הרפואה המודרנית הכוללנית רואה את עצמה כאחראית לטיפול ולשלמות הפיזית והנפשית של הפרט. כחלק מתפיסה זו חלו שינויים בתפיסה של הכירורגיה הפלסטית בכלל והכירורגיה הפלסטית בילדים בפרט.

שפה שסועה- ניתוחים לתיקון שפה שסועה קיימים כבר מאות שנים ובצורתם המודרנית כמאה שנה. עם זאת השפה השסועה מלווה תמיד בעיוות צורני קשה של האף ושל השיניים. כירורגיים פלסטיים בעבר לא נתנו דעתם לחשיבות הנושא והתעלמו ממנו או שדחו את הטיפול בו לסוף גיל ההתבגרות בטענה שבשלב זה האף סיים את התפתחותו וניתן יהיה לעצב אותו מבלי לפגוע בהתפתחותו העתידית. גישה זו מתעלמת מהעובדה שאותו נער או נערה יאלצו להתמודד כל יום עם המשמעות הנפשית והחברתית של המום בכל תהליך ההתבגרות והעיצוב של אישיותם. המגמה בשנים האחרונות היא לנסות ולתקן מה שניתן מקדם ככל האפשר כאשר למדנו שמצד אחד הניתוחים אינם פוגעים בהתפתחות האיברים המנותחים ומצד שני אין בכך אסון אם בגיל מבוגר יותר נבצע "מקצה שיפורים". הילד מרוויח מספר שנים לא קטן של שיפור משמעותי באיכות החיים.

כתמי לידה- זהו שם כללי לכתמים שונים על גוף התינוק חלקם הם שומות בעלי פוטנציאל להפוך לנגע סרטני ואלו מובן שיש לבדוק ולהסיר. כתמים אחרים הם פגם מולד מקומי בהיווצרות כלי דם (מלפורמציה וסקולרית) שגם אם אין להם השפעה תפקודית עלולים להוות בעיה אסתטית קשה וניתן לטפל בהם על ידי צינתור כלי הדם החולים וחסימתם, ע"י כריתה כירורגית, על ידי לייזר או בשילוב שלשת האמצעים.

אוזניים- מומי אפרכסת יכולים להופיע בדרגות שונות החל מחסר מחלט של אפרכסת ועד לאוזניים בולטות מה שמכונה "אוזני דמבו". בעבר היה מקובל לא לנתח את אותם ילדים לפני גיל 10-11 שנים. היום למדנו שאפשר גם בגיל 5-6 שנים לתקן את הממום ולמנוע מהילד את הסבל המיותר בכל שנות ביה"ס היסודי. הדבר לא פוגע בהתפתחות האפרכסת וגדילתה.

שדיים- חוסר התפתחות חד צדדי של שד המלווה באסימטריה קשה גורם לנערה המתבגרת מבוכה רבה. הימנעות מפעילות חברתית כגון מסיבות טיולים הליכה לים ולבריכה. יותר מכך מדובר בעיסוק נפשי יום יומי ובניסיון להסתיר את הפגם מפני הסביבה. בעבר היה מקובל לבצע ניתוח לא לפני גיל 19-20 בהנחה שבגיל זה כבר השדיים השלימו את התפתחותן ואלו ניתוח מקדם יותר עלול לפגוע בהתפתחות התקינה של השד. למדנו שנערה סובלת מפגם כזה שמבחינה מינית היא כבר בוגרת (כשנתיים לאחר תחילת הווסת) התקווה לתיקון עצמוני של הפער היא חסרת בסיס והמצוקה הנפשית המלווה את הנערה הולכת וגדלה. ניתן לבצע ניתוח מתקן או שילוב של ניתוחים (הגדלה מצד אחד והרמה או הקטנה מצד שני) ולשפר משמעותית את איכות חייה כבר בגיל צעיר הרבה יותר ממה שהיה מקובל בעבר. בדומה נערות צעירות יחסית (גיל 15-16) בעלות שדיים גדולים מאוד (חזייה DD או E) אשר נמנעות מפעילות ספורטיבית וחברתית ניתן לשפר את איכות חייהן בצורה משמעותית בעזרת ניתוח מתקן.

גניקומסטיה - הינו מצב של רקמת שד בולטת אצל גבר או נער. מצב זה גם כן גורם למבוכה. הימנעות מחשיפה בים ובבריכה. במקרים קשים יותר הדבר בולט גם מבעד לחולצת טריקו וגורם מבוכה רבה לנער. הטיפול הוא פשוט יחסית והשיפור באיכות החיים צפוי להיות משמעותי.

עם העלייה במודעות הילדים וההורים ועם השיפור בידע ובטכניקה הכירורגית וההרדמתית יכולים היום ילדים רבים ליהנות משיפור באיכות החיים ובהתפתחותם הנפשית שבעבר הלא רחוק נמנעה מהם.
דר' אלדד זילברשטיין מנתח פלסטי בכיר בביה"ח סורוקה בבאר-שבע. מנהל תחום כירורגיה משחזרת של הפנים. בוגר ביה"ס לרפואה של אונ' בן-גוריו. בוגר התמחות בכירורגיה פלסטית בביה"ח סורוקה והתמחות על באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בבוסטון, ארה"ב. חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.
מנהל פורום כירורגיה פלסטית ואסתטית באתר העיר באר שבע:
http://www.beer7.biz
http://www.eldadmd.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב