דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעורבות הורים - תקלה או תופעה 

מאת    [ 10/09/2009 ]

מילים במאמר: 678   [ נצפה 12794 פעמים ]

מעורבות הורים בבית הספר היא אחד הנושאים החשובים בתהליך החינוכי.

 על אף הגישות השונות מסכימים רוב החוקרים שתרומת ההורים היא משמעותית הן לאפקטיביות הבית-ספרית והן להצלחת התלמידים. לדעת חוקרים, ערכי ההורים צריכים להיות מובאים בחשבון בעת הערכת אקלים בית הספר, כיוון שהם חלק נכבד מהקהילה הסובבת אותו. לפיכך, לגורמים המשפיעים על מעורבותם של ההורים יש חשיבות רבה להבנת תהליך זה.

מעורבותה של "הסביבה ההורית" בתהליך החינוכי זוכה לעניין ציבורי ומחקרי הולך וגובר בעולם המערבי הדמוקרטי, בעקבות הכרתן של מערכות חינוך לאומיות במרכזיותה בתהליך ובחשיבות שיתופה בו. הדבר קשור למשבר הלגיטימציה, שהתרחש במהלך העשור שבין סוף שנות השישים לבין סוף שנות השבעים בכל ארצות המערב, ואופיין בשאיפתן של אליטות מסורתיות (לא פוליטיות) להגביל את סמכויות הפיקוח השלטוני (הפוליטי והאדמיניסטרטיבי), לגרום להאצלתן, ובכך לשרטט מחדש את הגבולות בין האליטות. על רקע זה השתתפות ההורים בחינוך מצטיירת כתופעה הרחוקה מאוד מלהיות עניין חינוכי טהור. (Beattie 1985) מחזק את הטענה לפיה נקודת ההשקפה הפוליטית (החדשה, יחסית) על החינוך אכן כוללת בתוכה גם את 'הסביבה ההורית', ביחסיה עם ארגוני החינוך.

השתתפות ההורים, כסוגיה פוליטית, מצויה במרכזו של קונפליקט בין שתי תפיסות עולם : האוניברסאליסטית (שרותנית- פרופסיונאלית) מול הפרטיקולארית (קהילתית – פופוליסטית) למעורבות הורים ניתן, אם כן, להתייחס בשתי גישות. לפי הגישה הנורמטיבית - המתבטאת בהשתתפות הורים בוועדי הורים, בתרומה כספית לביה"ס ועזרה למורים בפעילויות שונות בכיתה- מעורבות ההורים היא חיובית ותורמת לשיפור הישגי התלמידים והמוטיבציה שלהם. לפי הגישה הפוליטית, התופסת את מעורבות הורים כמבוססת על קונפליקטים גלויים וסמויים, קונפליקטים הנובעים מניגוד אינטרסים והיוצרים עימותים ומתחים - המורים וההורים נאבקים ביניהם על אותו תחום- הילד.

 ואכן, המורים בישראל נוטים לראות את פעילות ההורים כ"התערבות" במקום "מעורבות", מתוך תפיסה שההורים "פולשים" לטריטוריה המקצועית שלהם. מכאן שיש מעורבות המבוססת על שיתוף ומעורבות המבוססת על קונפליקט.

בניסוח אחר של הדילמה: יש להבחין בין שתי השקפות שונות של בתי הספר על השתתפות אזרחים במתרחש בבירוקרטיה הממשלתית: הפונקציה 'המסייעת', מיוחסת לשיתוף ומייצגת את הגישה הפרופסיונאליסטית, התופסת את שיתוף הלקוחות כ"רע הכרחי", ומעוניינת לנצלם ביוזמות ממסדיות לצרכי המערכת, לבין הפונקציה 'המפקחת' המייצגת את הגישה הקהילתית, המאמצת את מטרות השתתפותם של הלקוחות כהכרחיות ורצויות.

תפיסת ההורים את השפעתם נקבעת ע"י האקלים החברתי בביה"ס, שמשפיע על המידה בה מוענקות להורים סמכויות ומידת מעורבותם. מחקרים מראים שמתן סמכויות תורם לשיפור היחסים בין ביה"ס להורים. כשההורים תפסו את אקלים ביה"ס כחיובי וכשהוענקו להם סמכויות- מעורבותם גדלה. מתן סמכויות←מעורבות גבוהה←שביעות רצון כלפי ביה"ס. כדי שהורים החשים השפעה יהיו מעורבים על בסיס של שיתוף, צריך להיות להם אמון בביה"ס. הורים שחשים כי יש להם השפעה, יביעו יותר אמון בביה"ס מהורים שחושבים שהשפעתם נמוכה (הגדרה המבוססת על מערכת יחסים המושתתת על כוח). תחושת השפעה אצל הורים←אמון בביה"ס←מעורבות על בסיס של שיתוף.

 Hosmer טוען: "אמון הוא הצפייה מיחיד, קבוצה או ארגון להתנהגות אתית וצודקת. כלומר, קבלת החלטות ראויה ומוסרית, המבוססת על עקרונות אתיים כלפי האחר, הקבוצה או הארגון הקשורים ביניהם". לפי מחקרים, אמון יצמח באקלים אוהד. אמון של מורים כלפי מנהלים/עמיתים אופיין בלקיחת אחריות, בהיעדר מניפולציות ובהעדפת האדם על פני התפקיד.

מעורבות הורים קשורה גם למעמדם הסוציו אקונומי. מחקרים מראים שהורים ממעמד גבוה יותר נוטים להיות מעורבים יותר. הסיבות לכך קשורות ליכולת כלכלית ולנגישות למערכת החינוך. ישנם גם מחקרים שלא מצאו קשר בין מעורבות ומעמד סוציואקונומי.

כאשר מנסים לברר את אופייה של מעורבות הורים יש לברר מהו הגורם המכריע, המניע הורים לפעול בצוותא, בעד או נגד מגמותיו של הממסד החינוכי, באשר הוא: יוזמת הממסד עצמו ותמריציו לשם כך, או יוזמתם –הם, מתוך שכנוע פנימי בתועלת הטמונה בכך - ככל שאחד מהגורמים האלה דומיננטי, על חשבון השני, גדל פוטנציאל הניכור והקונפליקט בין ציבור ההורים לבין הממסד החינוכי. ולהיפך – ככל שקיים איזון בין עניינם של שני הצדדים בשותפות ביניהם – כך רבים הסיכויים להזדהותם זה עם זה ולמעורבות הרמונית ביניהם.

אם נסכם סקירה מצומצמת זו, נוכל לומר כי מעורבות ההורים היא תופעה היכולה לפנות לאחת משתי דרכים עקרוניות: "התערבות"- שבה ההורים מהווים קבוצת לחץ פוליטית, קונפליקטואלית, הנתקלת בהתייחסות חשדנית של המורים ובשיתוף פעולה מאולץ איתם, או "מעורבות" – שבה ההורים מתגייסים לטובת בית הספר, ובית הספר מקדם את מעורבותם ברצון כרצויה לו. איזון בין צרכי ההורים ובית הספר מגדיל את הסיכוי להרמוניה ביניהם. ראינו שהמשתנים החשובים בהשפעה על מעורבות ההורים היא מתן סמכויות, תחושת השפעה ואמון בבית הספר. ראינו גם שמעורבות גבוהה עשויה לתרום לשביעות רצון של ההורים מבית הספר.

איש חינוך, מורה, מנהל בית ספר.
M.A. במנהל החינוך (אוניברסיטת ת"א)
מרצה בנושאי חינוך



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב