דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת RGRM לגירוי ולהמרצת המוח 

מאת    [ 09/09/2009 ]

מילים במאמר: 1079   [ נצפה 4775 פעמים ]

שיטת RGRM להמרצת המוח. שיטה טיפולית לחולי פרקיסון או לסובלים מפגיעות מוחיות, ולבעלי ADD, וגם לאנשים בריאים שרוצים לשפר את יכולות הריכוז, זכרון, קואורדינציה, המודעות הריכוז שלהם, ועוד.
שיטת RGRM פותחה סביב רעיון הקצב. הקצב בעצם קיים בבסיס החיים שלנו. אנו מודעים לקצב עוד בהיותינו מעורסלים ברחם אמנו. שומעים את הלמות ליבה ונעים לקצב תנועותיה. וכפי שאומר רוני גרדינר, מפתח שיטת RGRM, "קצב זה שפה אוניברסאלית".
רוני גרדינר הוא מוזיקאי ג'ז אמריקאי שחי בשבדיה זה יותר מ-30 שנה. רוני גרדינר אשר הופיע עם מיטב אומני הג'ז הבינלאומיים (כמו עם דיזי גילפסי, גרי מוליגאן, דקסטר גורדון ועוד.) ממשיך להופיע גם היום כאשר הוא מאזן את התרומה שלו לאנושות דרך פיתוח השיטה פורצת הדרך שלו, שיטת RGRM.
אז על מה ומהי שיטת ה- RGRM ?
שיטת ה-RGRM, שיש המכנים אותה 'שיטת ריפוי בקצב', מקבצת מספר אלמנטים ביחד: תנועות גופניות, יכולת תאום פעולות, אבחון צבעים, ביטויי קולות, מוסיקה והכול בהדגשה על בסיס קצבי.
תוך כדי אימון השיטה צריך לפענח סימנים שונים הצבועים באדום או כחול (מעין שפה חדשה), וצריך להקיש בידיים וברגליים על-פי הסימנים, לפעמים צריך להזיז את כל אחד מארבעת האיברים האלה בנפרד (דבר שאינו קל כמעט לאף אחד). כל זה, בליווי המוזיקה הנשמעת וקצב ההקשות, מגרה את צמיחת הרשת העצבית של המוח. תרגול השיטה גורם לגירוי שתי אונות המוח, הימנית והשמאלית, בו זמנית ובכך מעודד ומטפח את יצירת ההרמוניה של שתי ההמיספרות של המוח
שיטת ה-RGRM פותחה תחילה על מנת לעזור לאנשים בעלי לקויות במערכת העצבים/מוח. כבר בהתחלה, כשרוני גרדינר ניסה את השיטה על אנשים שעברו שבץ מוחי (שבץ מוחי או אירוע מוחי הוא מצב רפואי הנגרם כתוצאה מהפסקת זרימת הדם לאחד החלקים של המוח. התוצאה היא התקף פתאומי של הפרעה באחד או יותר מתפקודי הגוף. תופעה זו ידועה גם במינוח הרפואי CVA, ראשי תיבות באנגלית של Cerebro-vascular Accident.) התוצאות הראו הצלחה מדהימה. מהר מאוד, המשתתפים הצליחו באמצעות השיטה לדבר, לזכור ולהתרכז הרבה יותר טוב. בנוסף, המודעות העצמית של המתרגלים גדלה והשתפרה כמו גם המודעות החברתית של הקבוצה כולה.
מחקר מדעי שהתבצע במכון הנאורולוגי קרולינסקה בשבדיה הראה שאימון בשיטת ה- RGRM שיפר את יכולת מהירות התנועה והקואורדינציה המרחבית של המשתתפים (הדבר נבדק באמצעות מבחן 'התמצאות קווית'), כמו כן שיפר את שטף/זרימת המילים המדוברות (הדבר נבדק באמצעות מבחן הערכה תפקודית של הדיבור) ואת הזיכרון הקצר (נבדק באמצעות מבחן זיכרון התנהגותי של ריברמיד).
המתאמנים כמו גם המאמנים בשיטה מעידים שכל האימון נעשה ב'כיף' גדול. ניתן לראות את זה על פני המשתתפים, טוענים מפתחי השיטה. בזמן האימון בשיטת ה-RGRM המוח והגוף של המתאמן עובדים בסינכרוניזציה דבר שיכול להביא להנאה ולהרגשת הכיף. ההנאה הרבה מתקבלת גם, בין השאר, מהעובדה שגם אם יש טעויות בזמן האימון, ותמיד יש, זה מתקבל בסלחנות על-ידי כולם, כי ברור שהאימון דורש יכולות ועבודה לא פשוטים. הרי אם זה היה כל כך פשוט, לא הייתה מתבצעת עבודה על המוח והגוף ולא היה מתקיים שיפור במצב המתאמן.
רוני גרדינר ניסה את שיטתו גם על חולי פרקינסון בהצלחה רבה. השיטה עובדת כיום בהתאמות שונות במרכזי שיקום שונים הנוגעים למוח בשבדיה ובאירלנד. למשל, חולי אפזיה (אפאזיה (Aphasia) היא מחלה נוירולוגית הגורמת לאובדן או פגיעה של יכולת השימוש בשפה, כגון דיבור וכתיבה ) הראו שיפור אדיר ביכולת הדיבור שלהם, לאחר מחזור אחד של אימונים בשיטת RGRM.
במשך השנים נעשו מחקרים שונים על השיטה בבית החולים האוניברסיטאי בלנד שבשבדיה ובמכונים אחרים. בספטמבר 2009 יתבצעו סדרת מחקרים נוספים להערכת שיטת ה-RGRM בהיקף של 20 מליון קרונות (כ-2 מליון יורו) ב Sahlgrenska University Hospital.
מה שיטת RGRM משפרת?
השיטה פועלת על כל חושי המתאמן דרך הקצב, המוסיקה, והתנועה (ריקוד) וכך היא מספקת גירוי ומחזקת את הדברים הבאים:
? ריכוז ? איזון ? זיכרון
? דימוי הגוף ? הערכה עצמית ? מודעות פיסית
? מיומנויות מוטוריות ? קואורדינציה ? תנועתיות דו-צדדית
? דיבור ? קריאה
למי שיטת RGRM יכולה לעזור?
השיטה כבר הוכחה, במספר מחקרים, כיעילה בשיפור מצבם של חולי פרקינסון, ופגועי מוח שונים.
השיטה נבדקה גם על בעלי ADD (הפרעת קשב וריכוז), ונראתה כמשפרת את מצבם גם כן.
השיטה יעילה מאוד לקבוצות לימוד שונות (ילדים, נוער, מבוגרים). תרגול השיטה לפני שמתחילים ללמוד מעוררת את המשתתפים ומביאה אותם לריכוז ואיזון ומשפרת את התדמית והשיתוף הקבוצתי.
השיטה טובה גם כמעט לכל אדם שרוצה לשפר את הכישורים המנטאליים שלו.

למה השיטה עובדת?
למעשה אין עדיין תשובה ברורה לסיבת שיפור היכולות המוחיות של המתאמנים בשיטת ה-RGRM. אך על-פי מחקרים כלליים שונים שנעשו בשנים האחרונות, ניתן למנות מספר סיבות:
יתרונות המוזיקה הקצבית: במחקר שנעשה ב-2006 באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, מדענים הראו את מה שהיה ידוע מזמן למוזיקאים ולמיסטיקנים, שמוזיקה קצבית יכולה לשנות את פעילות המוח ולטפל בטווח רחב של לקויות במצבים נירולוגיים, כולל הפרעות קשב, ריכוז ודיכאון. בנוסף, מחקרים חדשים אחרים מראים שמוזיקה וממריצים קצביים אחרים יכולים לשנות מצבים מנטליים ואף לרפא מוחות פגועים. (עוד ב: http://news.stanford.edu/pr/2006/pr-brainwave-053106.html )
יתרונות האימון הפיסי: ד"ר הלן ברונט-סטיוארט, פרופסור עמיתה במדעי הנאורולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, מדברת על הממצאים האחרונים שנתגלו במחקרים שונים על יכולת ההתעמלות והתרגול הגופני לשפר את פעילות המוח ואף להפחית או לבטל לקויות במערכת העצבים כמו הלצהיימר, פרקינסון וכדומים. כדוגמא היא מביאה את דווידס פיני אלוף אולימפי ברכיבת אופניים שאובחן כחולה פרקינסון בגיל מוקדם, אך המחלה הייתה חבויה במשך שנים רבות בגלל האימונים הפיסיים הקשים שהוא היה צריך לעבור בתחרויות האולימפיות שבהן השתתף. אימון גופני משפר את זרימת הדם למוח, מגרה את גורמי הצמיחה ואת ריכוז הנוירוטרנסמיטר ים (מוליכים עצביים) מה שמייעל את כושר העברת המידע במוח ואת יכולת התהוות ושמירת הזכרון.
יכולת הפלסטיות של המוח: היום מדובר רבות על הפלסטיות של המוח. מחקרים רבים ב-20 השנים האחרונות מעידים על כך שהמוח ממשיך ללמוד, להסתגל ולהשתנות לאורך כל ימי חייו של האדם. תאי העצב אינם משתנים (כמו תאים אחרים בגוף האדם), מה שמשתנה הוא עיבוי ויצירת קשרים. המוח הוא כמו מרכזיה עם עמודי חשמל ושלוחות (נוירונים) בתוכם יש סיבים (דנדריטים) בעזרתם נוצרים קשרים (היקשרויות). ההיקשרויות השונות הן הפלסטיות של המוח (neuroplasticity)- היכולת של המוח להשתנות ולארגן את עצמו מחדש בתהליך של למידה - זה תלוי גיל. המוח יכול כל הזמן לשנות את עצמו, אין הרבה אזורים אחרים בגוף שיכולים לעצב את עצמם. תופעת הנוירופלסטיות ניתנת לחלוקה לשניים: האחת, פלסטיות התפתחותית, כלומר תהליך ההתפתחות של המוח בשנים הראשונות ובכלל, מגירויים מהסביבה ומפעילויות שמלמדות את המוח. כלומר פלסטיות של למידה וזכרון. והשנייה, פלסטיות מסתגלת, כאשר נגרם נזק למוח למשל, או ירידה בפעילות חושית (למשל ירידה בטיב הראיה), המוח מעריך את עצמו מחדש ועושה אדפטציה ושיקום. כיום אין כמעט ספק שגירויים שונים יכולים לשקם את המוח, ואף להביא אותו למצב טוב יותר מאשר קודם בעקבות הגירויים. יש פלסטיות אינסופית במבנה ובכמות של הסינפסות.
יתרונות לימוד שפות: מחקר שנעשה במסגרת "מכון הרציג לחקר הזיקנה" באוניברסיטת תל אביב, בדק את הקשר בין רב-לשוניות לבין מצב מנטלי בזיקנה. המחקר מצא שככל שבן אדם מדבר יותר שפות, כך הוא צלול יותר כשהוא זקן. המחקר התפרסם בכתב העת המדעי Psychology and Aging.



בשיטת RGRM ניתן למצוא בין השאר את כל היכולות והיתרונות הנ"ל. משתמשי השיטה לומדים שפה חדשה שסימניה צבועים בצבעים כחולים ואדומים, הם ממריצים ומגרים את המוח, משלבים תנועה וסוג של אימון גופני קל, שומעים מוזיקה ואף יוצרים מוזיקה קצבית. כל אלו ועוד ממריצים ומגרים את המוח, ומשפרים את תפקודיו השונים.
להערות, שאלות וכו: rgrmisrael@gmail.com
עוד על שיטת RGRM, ראה באתר: http://www.metaplim.co.il/rgrmisrael



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב