דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבוצות רכישה - טוב או רע למדינה? 

מאת    [ 08/09/2009 ]

מילים במאמר: 556   [ נצפה 2520 פעמים ]

קבוצות רכישה הן ללא ספק הדבר הבא בתחום הנדל"ן בישראל. קבוצות הרכישה מאפשרות לצעירים לרכוש דירות באזורי הביקוש בערים הגדולות במחירים סבירים. הן הופכות את יזמי הנדל"ן ללא רלוונטיים ומאפשרות לכל אחד להקים את ביתו, לחסוך מיזמי נדל"ן את 20% רווח היזמות, ולממש את החיסכון בהגדלת הצריכה הפרטית ובעידוד הצמיחה במשק.
התאחדות הקבלנים יוצאת נגד קבוצות הרכישה בטענה שהמדינה "תפסיד" מקבוצות הרכישה הכנסות ממיסים. ננסה להבין יחד את מי משרתת התנגדות התאחדות הקבלנים לקבוצות רכישה, והאם קבוצות רכישה מועילות או מזיקות למדינה?

כדי להבין את נושא קבוצות הרכישה והתנגדות התאחדות הקבלנים לרעיון זה, נענה על השאלות הבאות: מהי קבוצת רכישה?
מי מפסיד מקבוצת רכישה ומה הוא מפסיד?
מי מרוויח מקבוצת רכישה ומה משמעות ה"רווח" שלו?

מגמת התייקרות הדירות בישראל משרתת את יזמי הנדל"ן שמטרתם היא למקסם רווחים ומבחינתם ככל שמחיר הדירה גבוה יותר הרווח שלהם גדול יותר. מגמה זו גורמת לעלייה מתמדת במחירי הדירות וכתוצאה מכך במרכזי הערים צצות דירות רפאים של תושבי חוץ. צעירים לא יכולים לרכוש דירה במרכזי הערים והם נאלצים להתפשר ולהתרחק. קבוצות רכישה יאפשרו שילוב מושלם של התחדשות עירונית ודיור בר השגה לצעירים, הן יחזקו את הערים וייצרו תנופת בניה אדירה.

קבוצת רכישה היא התארגנות של אנשים פרטיים לרכישת קרקע והקמת בניין מגורים לחברים בה.
ברכישת הקרקע מגוף פרטי שאינו עוסק לצורכי מע"מ, תחסוך הקבוצה 16.5% מע"מ על הקרקע, אך כבר בשלב זה תשלם למדינה מס רכישה 5% על רכישת הקרקע (כך שאם קבוצות הרכישה רוכשות קרקע במחירים גבוהים, הן גם משלמות מס גבוה). מרכיב הפטור ממע"מ איננו המרכיב העיקרי מבין מרכיבי החיסכון של קבוצת רכישה. החיסכון העיקרי של חברי הקבוצה הוא ב"רווח היזמי" ולא בהקלות המיסים, מכאן שמי שמפסידים מקבוצות רכישה הם היזמים, ומי שמרוויחים הם הרוכשים.
היזם מפסיד את 20% הרווח היזמי. אם נתרגם זאת למספרים - עבור דירה מיזם-קבלן שתעלה
1.5 מיליון ש"ח מרכיב הרווח היזמי יעמוד על סך שלוש מאות אלף ש"ח. לעומת זאת בקבוצת רכישה חוסכים את הרווח יזמי ולכן אותה הדירה תעלה 1.2 מיליון ש"ח בלבד ולעיתים אף פחות. כלומר בראייה כלכלית, בבניין בן 10 דירות שמקים יזם, הוא מרוויח שלושה מיליון שקלים לכיסו בגין הרווח היזמי, אך אותו בניין שתבנה קבוצת רכישה, במקום 3 מיליון ש"ח שיגיעו לכיסו של היזם, כל דייר יחסוך שלוש מאות אלף ש"ח , אם נחלק את החיסכון הכולל לחיסכון חודשי עבור כל רוכש ל25 שנה (אורך חיי משכנתא ממוצעת בישראל), נקבל כי לכל דייר תגדל אפשרות הצריכה בכאלף ש"ח לחודש למשך 25 שנה.
אף אחד לא מבטיח למדינה שהיזם ימשיך להשקיע את כספו במדינה ובעידוד הצמיחה ולא יממש את הרווח בהשקעות בחו"ל, מצד שני רוכשי הדירות בקבוצת הרכישה יממשו את החיסכון שלהם בצריכה בישראל ובהחלט יעודדו את צמיחת המשק.

התאחדות הקבלנים מתנגדת לקבוצות הרכישה בטענה שהמדינה תפסיד מכך, אך המדינה וגם קבלני הבנייה הולכים להרוויח ובגדול. המדינה תרוויח פעמיים - פעם אחת מתנופת בניה והגדלת היצע הדירות, ופעם שנייה מהגדלת כוח הקנייה של האזרחים לאורך זמן.
מי שהולכים להיפגע ולהפסיד מצמיחתו של שוק קבוצות הרכישה בישראל הם יזמי הנדל"ן ולכן שוב נשאלת השאלה: את מי מייצגת התאחדות הקבלנים בהתנגדותה לקבוצות רכישה - את קבלני הביצוע או את יזמי הנדל"ן?
אם התאחדות הקבלנים מייצגת את קבלני הביצוע, היא חייבת להבין ששוק קבוצות הרכישה עתיד ליצור עבודה רבה לקבלנים, אך אם היא מייצגת את יזמי הנדל"ן ייתכן שהיא צריכה להחריף את מאבקה בקבוצות הרכישה.
מה שבטוח הוא שאם תבחר ההתאחדות לייצג את היזמים ולא את קבלני הביצוע היא תפגע פגיעה קשה בחברות הבנייה וקבלני הבניין ובטח שלא תתרום לכלכלת ישראל.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב