דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההבדל בין סוחר למהמר במסחר בבורסה 

מאת    [ 08/09/2009 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 2747 פעמים ]

אלו שמכירים את זירת המסחר באופציות המעו"ף או במט"ח, יתארו את המסחר כפי שמתארים שדה קרב: אכזרי, תחרותי, מהיר, חסר רחמים, החזק שורד, "לתת בראש", "להימחק" ועוד...

למרות זאת, מאות אנשים בוחרים להיכנס לשדה הקרב של המסחר בבורסה עם הכנה תיאורטית בלבד, או גרוע מכך- ללא הכנה בכלל.

הישראלי כמו ישראלי, היה אלוף התיכון בהדיפת כדור-ברזל, בצבא היה בגולני, מילואים הוא עושה ביחידת הצפירות הארצית (יום אחד בשנה!) וכל זאת בגלל שהוא אלוף הקומבינות.

ובכלל, הכביש הוא שדה קרב, בתור לקופה בסופר אנחנו רגילים להילחם, בשדרות נופלות פצצות, ועוד לא סיכמנו את מלחמת לבנון השנייה, אז למה שלוחמים גדולים כמונו לא ינצחו בשדה הקרב של הבורסה? הרי זה רק מספרים, בטוח שנצליח שם!

בשדה הקרב של הבורסה, הפרס למנצח הוא הגשמת החלום האמריקאי המיתולוגי. הפיתוי להיכנס למסחר הוא אדיר- "יצחק, השכן של עדנה הרוויח 300,000 שקל בשבוע, ומוטי הבן של המוכר מהמכולת הרוויח 100,000 שקל ביום כי הנאסד"ק נפל" ועוד מיני סיפורים ומעשיות. אף אחד לא יספר לשכן שלו שהוא פראייר ושהוא איבד את כל כספו בשבוע.

במציאות שבה כל יום קוראים על עוד חנון שעשה מיליונים באקזיט, שבתות עוברות בחגיגות קניות בגעש ואמהות בנות שלושים וארבע נוהגות בגי'פים ארבע על ארבע, החלום להיות מיליונרים חזק מאי-פעם. השילוב בין האגו הישראלי לבין החלום האמריקאי הפך את המסחר בבורסה למלכודת למאות אזרחים.

מול מאות ואלפי האזרחים הנכנסים לסחור בבורסה עם כלים חלקיים ועם ניסיון אפסי, ניצבים עשרות סוחרים מיומנים העובדים בחדרי המסחר של החברות השונות בשוק ההון. חלק מהחברות מתמחות במסחר בתחומים ספציפיים והן בעלות ניסיון של שנים בתחום. הסיכויים של האזרח הקטן אל מול הסוחרים המקצועיים והמיומנים הוא נמוך מאד.

האתגר של מנהלי חדרי המסחר מחדד עד כמה מורכב תהליך הכשרת אדם לתפקיד של סוחר בבורסה ועד כמה סוחר טוב הוא מצרך נדיר. סוחרים טובים משלבים מגוון רחב של מיומנויות שאת חלקם לא ניתן לאתר ע"י תהליכי מיון מקדימים כגון מבחני אישיות. האתגר המרכזי של החברות הוא להעלות את אפקטיביות השמת סוחרים מקצועיים בחדר המסחר, אתגר לא פשוט בכלל.

מיומנות אישית, כשרון, ידע, התנסות, ניסיון, טכנולוגיה, אימון. אלו רק מקבץ של פרמטרים הכרחיים להצלחה במסחר בבורסה. פרט לכל אלו צריך חוסן מנטאלי, משמעת, סבלנות, אורך רוח, צניעות, ענווה ועוד תכונות פסיכולוגיות שעדיין לא אובחנו לחלוטין.

מה שהחברות המתמחות במסחר הבינו כבר מיום היווסדם, עדיין איננו ברור לקהל הרחב. כסף קל תמיד יהיה חלום מתוק, אבל בכניסה לתחומי עיסוק חדשים, ולבטח תחומים עם סיכון גבוה - רצינות, מקצוענות, מודעות אישית וסבלנות הם אבני הדרך.

המרחק בין מהמר לבין סוחר עובר בתהליך לימוד, הכשרה ואימון שיכול וצריך להימשך לעיתים אפילו שנה. חלק גדול מהקורסים המוצעים לקהל הרחב בתחום המסחר ושוק ההון מציעים היכרות תיאורטית עם המסחר, במקרים רבים מדי זהו השלב הראשון במלכודת.

אנשים חייבים להבחין בין סיכויים תיאורטיים להרוויח לבין סיכויים מעשיים להפסיד, כדי שיוכלו לפתח את ההבחנה הזו, יש אחריות מצידן של הגופים המלמדים להזהיר את התלמידים התמימים מפני סכנות המסחר. בפועל- גופים רבים מעודדים את התלמידים להיכנס לשדה הקרב של המסחר מבלי להיות מוכנים, כשבדרך לטרגדיה האישית של המהמר הטרי, חלק מהגופים גוזרים קופונים דרך עמלות שונות ומשונות.

אז רגע לפני שאתה קופץ לבריכה מלאה בכרישים, תסתכל טוב במראה - במקרה הטוב אתה דג זהב (כי אתה לפחות יודע לשחות), במקרה הרע (והנפוץ)- אתה מזון לכרישים.
אורן גביש, שותף מייסד של FORWARD- ייעול ופיתוח עסקים בליווי ובהתאמה אישית, המעניקה מעטפת שירותים עסקיים לארגונים ועסקים- פיתוח עסקי, מיתוג, חסכון בעלויות, אסטרטגיה ורשת קשרים עסקיים רחבה.
אתר: http://www.4ward.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב