דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לומדים מתוך משחק 

מאת    [ 07/09/2009 ]

מילים במאמר: 838   [ נצפה 6234 פעמים ]

הלמידה מהווה אחד מאתגרי התקופה והדור,.ככל שהתלמיד- האדם, יהא ספוג במדע ובמיומנות למידה,היינו השכלתו רחבה יותר ומעמיקה,הרי אפשרויות הקידום שלו מובטחות מחד ומאידך- אדם כזה בד"כ בעל עמדה בכירה ובעיקר איש חברה המסוגל לשוחח על מגוון נושאים עם חבריו.

ככל שנטמיע בילדים את הרצון ללמוד עוד ועוד, כך נזכה לתלמידי חכמים רבים יותר .

היש כלים מרתקים ומעניינים כדי לעודד ילדים ללמוד ביתר רצון?

הניתן לשפר מוטיבציה כדי לרצות ללמוד?

 

ברור מעל לכל ספק, כי ככל שהלמידה מעוגנת בתהליך, בדרך- שלבים בחוויה , בשמחה, ובאושר הרי הוא יחפוץ ללמוד יותר אף יסכים להתאמץ, להתעמק ולנסות ללמוד גם מושגים ורעיונות קשים יותר.

ככל שהלמידה חווייתית יותר כן היא תהווה אתגר להמשיך ללמוד.

המשחק מהווה את המפתח העיקרי ללמידה חווייתית, כל משחק ראוי שתהיה בו למידה . שהרי המשחק מפתח את הדמיון והיצירתיות ככל שנמשיך ללמוד מתוך משחק -היצירתיות תתגבר עוד ועוד. הבסיס האיתן והחשוב ביותר להתפתחותו האינטלקטואלית של הילד היא היצירתיות, ככל שנמצא את הכלים, המתודות, הזמן והתהליך כדי לעודד הילד להיות יותר יצירתי כך נזכה לראותו מתפתח יותר בחכמתו.

היצירתיות אינדיווידואלית לכל ילד ולכן צריך להתאים משחקים לילדים אנו יודעים גם- שהחברים מהווים מקורות ההשפעה הגדולים ביותר על הילדים, אם כך- הגברת הלמידה מתוך משחק היא גורם מדהים להתפתחות הילד, באשר רובם של המשחקים הם חברתיים- כך לומד הילד לתת, לקבל, לחלוק, להסתדר עם חבריו, להקשיב, להמתין בסבלנות, לתכנן, לבחון ולהתווכח. במשחק הילד לומד לחוש מה היא הצלחה ולפעמים גם כישלון בתנאים חברתיים ידידותיים.

הביטחון העצמי והדימוי העצמי מתחזקים ומתחשלים, המשחק מלמד אך גם מחזק את הילד ויוצר בסיס טוב להתמודדות אל מול החיים בעתיד.

תהליך הלמידה הוא איטי, אין קפיצות דרך בחינוך, אל לנו לצפות לתוצאות מיידיות, הקניית הרגלים לילד גם תוך כדי משחק חוויתי מועילים ומעצבים היטב את דמותו כאדם בעל שאיפות ורצון להצליח, אך גם כחבר בתוך חברת ילדים, ככל שהמשחק של הילדים מלווה בשימוש בחושיו של הילד כמו מגע,שמיעה, דיבור וראייה הרי הקליטה יותר טובה.

למידה מתוך משחק- משלבת את האינטליגנציה הרגשית יחד עם האינטליגנציה השכלית,שילוב מנצח- בלמידה. הלמידה מתוך חוויה בקצב איטי ונכון, מוסיף הרגלים מוצקים נפלאים ללמידה עתידית. המשחק מוסיף הרבה מוטיבציה, רצון,חשק ,שמחה,עקשנות, סקרנות, יצירתיות ומאמץ כדי למצוא היגיון ודרכים לנצח. המשחק הופך ללמידה משמעותית באשר ההתחברות שלהם למשחק נוחה, חכמה וטבעית ביותר. היות ולכל ילד קצב למידה משלו, הרי המשחק מהווה כלי למידה המתאים לשונות שבין הילדים. אפשר וניתן ללמוד אוריינות, שפה כתובה וברורה, אוצר מילים, משימות והוראות, חשבון ברמות שונות, גיאוגרפיה, ידיעת הארץ והעולם, היסטוריה וכמובן תורה, נביאים ופרקי חז"ל רבים.

המשחק מוביל את הילדים להקשבה ולריכוז וכך קיימת משיכה עזה יותר אל הספר. כל משחק הוא לימודי, משמעותם של מילים ומשפטים על אנשים ומקומות, מפתחים מיומנויות של הקשבה ודיבור על גובה, אורך, רוחב ועומק, על סימטריה ויציבות, על שיתוף פעולה ותכנון משא ומתן,הסקרנות מטופחת ומשלבת יופי, חן ואסטטיקה אף סדר וארגון למופת. משחקי ציור למיניהם מוסיפים שפע של יצירתיות ודמיון,כך המשחקים מפלסטלינה וחימר,משחקי ספורט למיניהם מרתקים וחשובים גם לפיתוח שרירי הגוף ופעולות האיברים השונים.

למידת כתיבה, קריאה דרך המשחק מגבירה מאוד את הרצון להמשיך לקרוא ולכתוב.

המשחק יוצר רוגע נפשי וגופני, ההורמונים הפועלים בגוף, שונים וטובים כאשר הילד שקט רציני, שמח ומאושר .

ראו נא בבית ובכיתת הלימוד, כאשר הלמידה מתוך משחק, היא יכולה להימשך לעיתים שעות והילד אינו זקוק לשירותים, מדוע? ההורמונים הפעילים בגוף אינם לוחצים על כיווץ כלי דם, אינם ממלאים שלפוחית השתן, התלמיד שוהה במשחקיו שעות תוך ריכוז מצוין וללא צורך בהפסקות. הלמידה הסטנדרטית היוצרת מתחים גופניים ונפשיים "דורשת" הפסקות לגוף ולנפש, ולרוב גם הצורך לשירותים.

מגוון המשחקים יכולים לפתח שכלם של ילדים בהתאם ליכולתם ולכישוריהם , כך ניתן לפתח כל אחד על פי דרכו בקצב שלו ובעיקר על פי המסוגלות שבו.

אנו יודעים שהלמידה העצמית היא המתכונת המצוינת לקליטה טובה של החומר ולהפנימו במוחנו.

המשחק מהווה מתכון נפלא ללמידה עצמית.

משחקים אהובים על קטנים כגדולים, על כולם. דרך המשחק ניתן לאתר נק' חוזק של כל ילד כיווני הבנה אישיים שהיו מתגלים רק בעתיד הרחוק יותר. ידע נרכש טוב יותר כאשר הגוף רגוע מבחינה פיזיולוגית , המשחק משרה שקט נפשי- המאפשר קליטה והפנמה נהדרות אף של משימות למידה קשות יותר, כל עוד המשחק מעניין, מרתק, ומשמח הרי הלמידה תהא יותר משמעותית וקליטתה טובה יותר.

אפשר ללמד ביולוגיה וכל לימודי המדע -מקטנות, דרך משחק ומעבדה ובכך לעניין יותר את התלמידים ולרכוש למידה מצוינת- כך בלימודי הגמרא- שחלק מהתלמידים מתלוננים על קושי שבלימוד, דרך משחקים מעניינים לומדים גמרא, מתמטיקה וספרות הרבה יותר יעיל ויותר מעמיק.

האם לימוד בחברותא, לימוד בדרמה ומשחק, בשילוב ציור פיסול מוסיקה וריקוד, אינם מוסיפים נדבך עצום של עוצמה ועומק ?

וזאת בכל גיל. אפשר ללמוד תוך כדי משחק ביולוגיה, פיזיקה מתמטיקה ברמה של 5 יח' בגרות והקליטה תהא הרבה יותר טובה, מעניינת ומרתקת.

בזמנו , הצעתי לכל הגננות ללמד בגן ילדים בעיקר דרך משחק. לשחק הרבה , במשך זמן רב, אך המשחק חייב להיות משולב עם למידה.

יכולה הגננת , המורה וכל הורה להיות יצירתיים אף הם כדי למצוא לכל למידה משחק מתאים, כדי לרכוש ידע ומיומנות, להגביר חכמה בינה ודעת ולאתר את הכלי המעולה כדי שהכול יוחדר היטב לגופנו. "המשחק" הוא הכלי המצוין ביותר המשחק מלמד מתוך חדווה וגיל שמחה ואהבה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב