דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשהתותחים רועמים, איזה קול הם משמיעים? 

מאת    [ 02/09/2009 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 1935 פעמים ]



ההד התקשורתי שנוצר סביב אי קבלת תלמידים לבתי הספר בארץ ושוב בגזרת פ"ת מקומם מאוד. השמת התלמידים כבני ערובה (לשינוי מדיניות) היא מעשה נפשע של בתי הספר המדוברים וזה כבר הפך למחלה כרונית וכסות לחליבת כספים ממשלתיים.

מטבע הדברים הנושא נמצא תחת סיקור תקשורתי כבד. כנראה, נקעה גם נפשה של התקשורת מההתעלמות, וחוסר הטיפול השורשי של ממשלות ישראל לדורות, שכספי ציבור משמשים לדיכוי של ילדים קטנים רק משום שהם בצבע הלא נכון.לנוכח זה רציתי להזכיר על השלכות תודעתיות שיש לסיקור עיתונאי זה והדבר הבולט ביותר הוא שימושי הלשון בהקשר זה.

העיתונאים משתמשים בכל הכותרות הראשיות "תלמידים אתיופים" או "אפליית האתיופים" . ובטעות אפשר לחשוב כי אנחנו לא בישראל, אלא זו כתבת חוץ על מערכת החינוך האתיופית. חייבים לזכור כי מדבור באזרחים ישראלים לכל דבר ועניין. התלמידים האלה, שעתה מצויים בני ערובה בידי מנהלי בתי הספר בפתח תקווה כבר אינם עוד תושבי אתיופיה, אלא תושבי ישראל ובהמשך אף יגנו על גבולותיה. על כן ראוי לתת תשומת לב בשימושי לשון בסיקור העניין כדי לא להוסיף על הצלקות שכבר ממלא נוצרו בנפשם העדינה לאור דחייתם ממערכת החינוך. לאלה המתעקשים לציין את מוצאם עדיף להשתמש במונח 'ישראלים ממוצא אתיופי'. צריך גם לזכור כאמור כי להגדרות יש משקל לא מבוטל והשפעה על הקוראים ובמיוחד על טוקבקיסטים .אלה האחרונים, הם למעשה המראה של החברה ולא צריך להקל ראש בעניין. יש לך אפשרות לשפוך דיו אלקטרוני מלא בשנאה בשם האנונימיות. תחת הכינוי 'אורי מנתניה' השמיים הם הגבול.

הצורך להגיב בעד ונגד הפכה כבר לעניין ישראלי. כולם הופכים מומחים. כאשר הקהילה האתיופית בישראל הופכת להיות אחת מהמתוקשרת ביותר האצבע הופכת קלה על ההדק. מן הרגע שישנה ידיעה בדבר קבוצה זו בתקשורת, המילים "אתיופי", "אתיופים" או "אתיופית" תופשות חלק ארי בחדשה העיתונאית. המילים האלה מוציאות פתאום הרבה מומחים: כמעט כל מי שראה אי פעם אנשים העונים למילים שהוזכרו למעלה, מחליט לספר לכל עולם ואשתו על ההתמחות השכונתית מלפני שלושים שנה, רשמים סטודנטיאלים, או סתם פגישות אקראיות באוטובוס. המגיבים הם תמיד מספרים יודע-כל, גם אם רק בזה הרגע התקיים המפגש הראשון עם האדם האקזוטי והשונה שנחת בארצנו (סליחה בארצו) .

המדרון חלקלק - וככל שיאמרו את הבדיה מספר רב של פעמים כך תיצרב בתודעה של הקורא תמונה השונה בתכלית מזו במציאות וחוזר חלילה . האם להתייחס למגיבי הכתבתות והמאמרים ברצינות? - לרוב כן , זה כנראה המקום היחיד שאתה יכול להרשות לעצמך באופן פרדוקסלי להיות בלי מסכות .

מקבץ הכתבות והתקריות של המדכאים בארץ ישראל. כהמשך לקולות: נשמעו, נכתבו ונצפו כתבות אודות נהגי אוטובוס, מנהלי בתי ספר, אברכים, אנשי שררה כמו שופטים, שכל חטאם שהוצמד להם המילה 'אתיופים'. מדובר ממש בקורבנות תמימים שבסך הכול דרסו במתכוון קופאית, קיללו והשפילו נוסעת, שפטו בהתנשאות ופטרונות, על בסיס ארץ מוצא , לא קיבלו תלמידים לבית הספר כי ... וזה הפך כבר ממש לעניין יומיומי:

בואו נשאל משהו אחר לגמרי . מהן האלטרנטיבות?


האם אנחנו מתחמקים משירות צבאי , ממילואים , שירות לאומי ?
האם יש בנו קבוצות של משפחות פשע , ואנחנו סוחטים קבוצות ואזרחים תמימים ?
האם אנחנו חוזרים למולדתנו, לאחר שקיבלנו סל קליטה ובנוסף לזה גם משמיצים אותה ?
האם אנחנו מצטרפים לכתות וקבוצות ניאו נאציות בזים לדגל, ליהדות ולעם ישראל ?
האם אנחנו לא מספיק נאמנים למדינה למוסדותיה ולערכים היהודיים ?

אתם מחבקים את כל הקבוצות הללו , אף על פי שכל אלו שהזכרתי חזקים דיים להגן על עצמם
הם מיעוטים גדולים בחברה ומסופקני אם כלל הם זקוקים לגיבוי נוסף . בינתיים בזמן שרבים
מאירגונים חברתיים עסקנים ופוליטיקאים נחפזים לחבק את המיעוטים הללו. קיימת קבוצה בישראל שמשום מה כל אזרח שלישי מרשה לעצמו בשם גזעו 'הנעלה' לטנפה ולבזותה כל אימת שמתחשק לו . יוצאי אתיופיה בישראל הפכו ממש לאסקופה נדרסת ושק החבטות של אזרחי המדינה שהקיום בה לא פשוט.
מה לעזאזל לא בסדר איתכם? הייתכן שציבור גדול נוטש מאבק כנגד שחיתות במסדרונות בית המשפט? אי תקינות במערכת החינוך הם בעורקיו של כל הורה בישראל , מדוע אתם לא מצטרפים למחאה ולדרישה לצדק חברתי. איפה השמאל שכל כך חרד לזכויות אזרח?

צדק, ענווה , כבוד אנושי , אמון , אהבה , יושר , הם ערכי מוסר הנטועים עמוק בעם היהודי, אבל אתם נטשתם את היסודות הללו ואילו אנחנו נשארנו איתם. הינכם בזים לעקרונות הללו בשם הקידמה המדומיינת שלכם ואילו אנחנו חונכנו ומחנכים על פיהם, אלו ורק אלו הם הפערים בינינו.



אודות הכותב : צחי אורקו מנהל פורום יוצאי אתיופיה YNET-חבר בקבוצת מל"א ( משהוא לחשוב איתו) מטעם "האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב