דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פנייה ישירה לצעירי קדימה לאחר פתיח חשוב על מצב המפלגה 

מאת    [ 25/08/2009 ]

מילים במאמר: 695   [ נצפה 1668 פעמים ]

 

 

פנייה ישירה לצעירי קדימה לאחר פתיח חשוב על מצב המפלגה / נמרוד נוי

25/8/2009

קדימה כמפלגה חדשה ובעצם שמה מגלמת בתוכה רעיון מרכזי אחד גדול וחשוב והוא הצורך בשינוי ובחדשנות בפוליטיקה הישראלית. מיסדה של המפלגה אריאל שרון פעל מתוך תחושה שאי אפשר עוד להמשיך עם המצב הקיים בליכוד. מעבר לכך לא הוא ולא כל חבורת הפוליטיקאים שהתלוותה אליו ידעו לתרגם את תחושת המיאוס מן הפוליטיקה השגורה למחשבה יוצרת וליסודות אסטרטגיים שעל פיהם ניתן יהיה להכין תוכניות עבודה אופרטיביות לקדימה. לא נעשתה בנדון כל עבודת הגות המעוגנת ביסודות מקצועיים. עם הזמן ובאופן טבעי החלה קדימה בצעידה אחורה ואימצה לעצמה אחד לאחד את דפוסי הפעולה המקובלים כיום במערכת הפוליטית כולה בישראל. כך הפכה המפלגה החדשה הזו לשומרת הסף של הפרדיגמה הפוליטית הקיימת במובן של מה שהיה הוא שיהיה ואין בילתו. קדימה אומנם מפלגה חדשה היא אך אורחותיה כולן ישנות המה.

כתוצאה ממצב ענינים זה אנו נכשלים כיום בקדימה בשני דברים מאוד חשובים ומאוד מהותיים: (1) בקביעת דרכה של המפלגה; (2) בדרכי התנהלותה. אף כי קיימים דפוסי עבודה ותרבות מפלגתית שונים בין הליכוד, העבודה ומפלגת קדימה, שמקורם בהיסטוריה של כל אחת מהן ובהלכי הרוח המרכזיים שעיצבו אותן, למעשה שלושתן אינן מקיימות עוד את יעודן במערכת הפוליטית. שלושתן לוקות בזהויות שאינן ברורות ועדכניות דיין, אשר אינן נותנות עוד מענה לשאלות היסוד של מדינת ישראל ושל התקופה, ושלושתן כושלות בדרכי התנהלותן.

במאמריי הרבים שהתפרסמו ב'יאללה קדימה', שהמיטב שביניהם בתוספת חומרים נוספים רוכז לאחרונה בשני אתרים ארציים 'מאמרים' ו- 'רידר',  הגדרתי מושג-על הנקרא 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל'. אל תוכו של מיכל זה ניקזתי את כל התופעות הפסולות והבלתי ראויות המאפיינות כיום לרעה את המערכת הפוליטית. לא אחזור עליהן כאן רק אציין את אחת הבולטות שבהן והיא הסטת הפוליטיקה מיעודה העיקרי אל עבר תחום ניהול המדינה. אפשר לסכם ולאמר שהמדינה בלעה את הפוליטיקה, הלאימה והעלימה אותה כליל. אין כיום בישראל כל הבחנה בין 'הגיון הפוליטיקה' לבין 'הגיון המדינה'. הפוליטיקה מתגדרת באמצעות ה'גיון המדינה' ו'הגיון המצע הרעיוני' ואין לה הגיון משלה, וככך אין כיום חיים פוליטיים אמיתיים בארצנו.

על פי תפיסתי המקצועית וההגותית המפלגות במדינה דמקורטית אומנם נושאות באחריות להתנהלותה האיכותית של המדינה, אך אחריות זו היא עקיפה בלבד ועיקר תפקידן הוא ב'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים'. זו זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית של חיינו. עליהן להבטיח את קיומו של  שיח ציבורי פורה העוסק באופן מושכל ומקצועי יותר בעיקריי הבעיות המעסיקות אותנו כחברה ומדינה, להבטיח את התנהלותן האיכותית של מערכותינו הציבוריות, ולהכשיר קאדר איכותי של פוליטיקאים שינהלו את המדינה. שום דבר מזה אינו מתקיים כיום בישראל. אף מפלגה בישראל אינה עונה כיום ולו לאחת מן הדרישות האלה.

לצעירים שבקרבנו אומר כך: "הכל תלוי בכם. איש לא יעשה במקומכם את העבודה. דבר ראשון שעליכם לעשותו הוא לא לפתח תלות יתר בממסד המפלגתי של קדימה. אינני מאמין שניתן דרך ממסד זה לחולל מפנה חיובי כלשהו. אתם ניצבים כיום בפני שתי אפשרויות גדולות של חייכם כאנשי ציבור צעירים. האחת, לקבל כמובן מעליו את המצב הקיים ול'התברג' בתוכו בצורה הטובה ביותר ולעיתים אף הצינית ביותר. השניה, לשנות את פני הדברים ולאמץ את הפרדיגמה של חדשנות ויצירתיות רבה כמתחייב מתנאי המציאות המשתנים בכל המרכיבים של חיינו".

"איש לא ימנע ממכם להתכנס ולעשות מעשה חיובי כלשהו לטובת קדימה. צאו לדרך ואל תחכו לאישור מנכ"ל וכדומה. 'יאללה קדימה' למשל היא פלטפורמה מצוינת להתחיל עימה את המסע שלכם אל לב ליבה של קדימה. גם אני עומד לרשותכם ואשמח לתרום מן התובנות המקצועיות הרבות שרכשתי על קדימה ועל המערכת הפוליטית בישראל, ולסייע בעדכם לארגן את מחשבותיכם ודרכי פעולותיכם. התחילו לפעול במסגרת ה'מימד הלא פורמלי' של המפלגה בדיוק כפי ש'יאללה קדימה' עושה, עושה אני ועושים אולי גם גורמים אחרים במפלגה. זה בסדר, זה טבעי וזה חלק מן החיים ואולי טוב שכך. מפלגה וארגון תוססים ותאווי חיים חייבים לממד הלא פורמלי את המשכיותם ושרידותם במציאות משתנה תדיר".

"אמצו אל ליבכם אסטרטגיה של 'רדיקאליזם בררני' ו'חתרנות' במובן של שאלת השאלות הגדולות באמת והצבת יעדים אתגריים בלתי שיגרתיים ויוצאי דופן כמתחייב מן המצב. אל תקבלו שום דבר כמובן מאליו. יש לכם זכות טבעית לעצב את חייכם על פי תפיסת הממשות של דורכם. זו אף חובתכם הדורית. הברירה היא בין עיסוק משמים, עבש וחסר תועלת בתקנונים ובפניות בלתי פוסקות לבית הדין המפלגתי, לבין התמודדות רבת היקף עם רעיונות פורצי דרך ועם חדשנות. מדינת ישראל זקוקה לכם ככאלה. כפורצי דרך. עלו והצליחו".

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וגיוס משקיעים לחברות ופרויקטים בתחומי הטכנולוגיה וההיי טק השונים

ייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב