דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מס הכנסה 

מאת    [ 25/08/2009 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 3213 פעמים ]

מאז ומתמיד שילם האדם מס. היה זה תשלום שהוא שילם לרשויות השלטון לשם הגנה על חייו. האנשים אשר התקבצו עוד בימי קדם, לכדי קהילות משותפות, שילמו מכיסם מסים כדי שהשלטון במקום ייגן עליהם ועל האינטרסים שלהם.  נטילת המס מהאזרחים היה שרירותי, משתנה בכל פעם שהמקום נכבש ולא היתה אמת מידה אחת לקביעת המס, לא באותו מקום ולא בין המקומות השונים.


במאות ה17 וה18, החלו האזרחים באותן מקומות להתקומם נגד תשלום המסים, שכן הם דרשו תמורת תשלום המסים, ייצוג בשלטון. עד אז השלטון היה נתון בידי מלכים ושליטים יחידים. כך נוצר המשפט, "אין מיסוי ללא ייצוג", אשר המחיש את רצון העם לייצוג בשלטון. עם הזמן המלכים הבינו שעליהם לתת לעם את רצונו והקימו פרלמנטים אשר אליו נבחרו נציגי העם, אשר היו אחראים על קביעת נטל המס וחלוקתו. במאה העשרים, אחרי המשבר הכלכלי הגדול בשנות השלושים ומלחמת העולם השנייה, החלו מדינות רבות בבניית מה שנקרא מדינת הרווחה, אשר יצרה נטילת מסים שתתאים לחלוקת העושר במדינה וחלוקת כספי המס בצורה כזו, שתאפשר לאנשים החלשים והעניים בחברה, להנאות משורה של שירותים ציבוריים, דוגמת חינוך ובריאות, אשר ללא כספי המסים, לא היה באפשרותם לקבל. כך נוצרה הדמוקרטיה כפי שאנו מכירים אותה ומדינת הרווחה כפי שנבנתה במדינות רבות בעולם.


מס הכנסה הוא למעשה מס שכל אזרח חייב בתשלום, מעצם היותו תושב המדינה. זהו מס המשולם משכרו, ומיועד למימון פעולות המדינה. המס נקבע בחוק, אשר לא פעם משתנה בהתאם לשינויים חברתיים , כלכליים ופוליטיים, ונטילתו מתבצעת על ידי רשות מוסמכת מטעם המדינה. מס הכנסה, יש לציין, הוא סוג אחד של מסים אשר גובה המדינה, והוא נחשב למס ישיר, שכן הוא נלקח בצורה ישירה זאת להבדיל ממסים עקיפים שנלקחים כחלק מרכישת מוצר (מס ערך מוסף) או שירות (מס קניה).


מבחינה פוליטית ישנן שתי גישות למסים. גישת הימין הכלכלי אומרת, שעל המדינה לגבות מעט מסים, שכן עליה להשאיר בידי האזרחים את הכסף, שכן הם ידעו מה לעשות איתו טוב יותר מהמדינה. יש בימין הכלכלי גם קולות רבים שסבורים, שמס הכנסה צריך להיות אחיד, כך שכולם ישלמו את אותו אחוז מס משכרם, על מנת לא לפגוע במי שמרוויח הרבה. גישת השמאל הכלכלי טוענת, שעל המדינה לגבות מסים גבוהים, כדי שהמדינה תוכל להעניק את כל השירותים לאזרחים. השמאל הכלכלי גם טוען, שצריכות להיות מדרגות מס שונות (מצב הקיים בישראל), שכן אין זה הוגן שהעני ישלם כמו העשיר.

המאמר מוגש מטעם מדריך יועצי מס הגדול בישראל, בתוכו ניתן למצוא אינדקס יועצי מס, מאמרים נוספים בתחום וחדשות בתחום המסים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב