דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה יצירתית בבטיחות או אפס תאונות באפס שקלים 

מאת    [ 28/08/2005 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 7992 פעמים ]

מבוא
מאמר זה מציע להשתמש בכלים של חשיבה יצירתית בעת טיפול בסיכונים.
המאמר מגדיר מספר עקרונות וכללים בחשיבה יצירתית, סוקר פתרונות שונים מתחום הבטיחות ומדגיש את היתרונות של החשיבה היצירתית בעת חיפוש פתרונות לבעיות בטיחות.


ניהול סיכונים
ניהול סיכונים הינו חלק חשוב מעבודתו של ממונה הבטיחות והוא כולל איתור, הערכה וטיפול בסיכונים:

סקר סיכונים: בשלב זה עובר איש הבטיחות על כל חלק בפעילות,מטלה, מקצוע
או מיתקן בארגון ומאתר את כל הסיכונים האפשריים תוך שימוש בשיטות שונות כדוגמת עץ כשל, HAZOP - ניתוח סטיות מתפקוד תקין, "מה אם" ?, ניתוח בטיחות עיסוק, ניתוח שינויים ועוד.

הערכת הסיכונים : לאחר שאיתר איש הבטיחות את הסיכונים עליו להעריך
אותם ולבדוק אלו מהם הם סיכונים קבילים ( סיכונים שהוא והארגון מוכנים "לחיות אתם"), ובאלו סיכונים עליו לטפל ולבצע בהם פעולות מניעה.
הקריטריונים המקובלים לבחינת רמות הסיכונים הם הסבירות שאירוע בטיחותי יקרה וחומרת האירוע.

טיפול בסיכונים : זהו השלב בו איש הבטיחות מטפל בסיכונים (כמובן, באלו שהחליט לטפל בשלב הערכת הסיכונים). הטיפול בסיכונים יקטין את הסבירות שאירוע בטיחותי יקרה, ו/או את הנזק הצפוי.
השיטות ושלבי עבודה המקובלות הן: החלפת תהליך, החלפת חומר בתהליך ושימוש בחומר מסוכן פחות, הקטנת כמות החומר המסוכן, בידוד ומיגון המכונה/ התהליך, הרחקה או הפרדה בין הסיכון לעובד, בידוד העובד, הגנת העובד ע"י מיגון אישי, הדרכה וחינוך.

בשלב של הטיפול בסיכונים מומלץ לשקול שימוש בתהליכי החשיבה היצירתית על מנת לפתור סתירות בין הבטיחות בעבודה לבין שאר הגורמים ולמצוא פתרונות מקוריים אשר לא יעיקו על המערכת.



חשיבה יצירתית

חשיבה יצירתית היא חשיבה אשר בסופה מתקבל פתרון חדש לבעיה שהוא פתרון פשוט, זול,מקורי, לא מזיק וישומו מבוסס על משאבים הקיימים במערכת. זהו אותו סוג של פתרון אשר מגמד את הבעיה וגורם לנו לחשוב שהבעיה לא הייתה בעיה רצינית ומוביל אותנו לרטון משהו בסגנון של: "למה לא חשבתי על זה קודם??

שיטות ותהליכי חשיבה
ישנם מספר רב של שיטות, תכסיסים וחוקים להתמודדות עם בעיות, לשיפור הדמיון היצירתי ולפתירת סתירות בתחומים שונים (מדע, טכנולוגיה ועוד):

- ניסוי וטעיה: פתרון של בעיות תוך ניסוי של פתרונות שונים ולימוד מהטעויות. זוהי כנראה אחת השיטות העתיקות ביותר ונמצאת גם בשימוש רב אצל תינוקות - מנסים ומנסים ומשפרים את הפתרון או התהליך כל הזמן על סמך הטעויות שבוצעו בנסיון הקודם ובכך מתקדמים לפתרון הרצוי .

- סיעור מוחות: עידוד העלאת רעיונות בקבוצה ובחינתן רק בסוף התהליך. ישנן גרסאות שונות לביצוע התהליך אך בעקרון מכנסים קבוצה לצורך פתרון בעיה או פיתוח של מוצר חדש וזורקים רעיונות שונים כיד הדמיון הטובה, אין שיפוט של הרעיונות תוך כדי העלאתם וכל רעיון מתקבל בברכה, לאחר סיום העלאת הרעיונות בוחנים אותן (במסגרת הקבוצה או במסגרת אחרת).

- חשיבה רוחבית -שיטה שפותחה ע"י דר' אדוארד דה בונו ועיקרה חשיבה במקביל. ראשית לקחת בחשבון את האפשרויות ורק אח"כ לשפוט אותן במקביל, דבר דומה יש לעשות עם טיעוני הנגד ואז לתכנן קדימה. דה בונו גם ממליץ על אימוני חשיבה ושיפור הדמיון בעזרת משחקים וחידות (בניית מבנים בעזרת סכינים - לדוגמא, כיצד ניתן לבנות מבנה יציב של 4 סכינים על כוס באופן כזה שניתן יהיה להניח על המבנה כוס נוספת?).

- TRIZ - חשיבה המצאתית שיטתית: פיתוח של עקרונות למציאת פתרונות מקוריים לבעיות. השיטה פותחה ע"י דר' גנריך אלטשולר לאחר ניתוח מעמיק של מאות אלפי פטנטים ומציאת מכנים משותפים לסתירות ולפתרונות שניתנו להן.
על סמך ניתוח הפטנטים נוסחו 40 כללים וחוקים שבעזרתם ניתן למצוא פתרונות לבעיות טכנולוגיות שונות. אגב, TRIZ אלו ראשי תיבות של "התאוריה של פתרון המצאתי לבעיות" ברוסית.
עקרונות לדוגמא:
- העיקרון השמיני "עקרון המשקל הנגדי", אזן משקלים, למשל- שימוש בבלוני אוויר למשיית אוניות טובעות ממעמקים במקום למשוך אותן החוצה עם מנוף.
- העקרון ה- 15 "עקרון הדינמיות" התאמה וגמישות של האוביקט או הסביבה או חלוקת האוביקט למרכיבים ברי תנועה, למשל - הגה מתכוון ברכב או חגורת הבטיחות ברכב ( לחגורה אורך משתנה בהתאם למידות הנהג (.

- חשיבה המצאתית מתקדמת ASIT : היא פיתוח מתקדם של שיטת החשיבה ההמצאתית השיטתית, הפיתוח נעשה על ידי דר' רוני הורוביץ ודר' יעקב גולדנברג.
יתרונות השיטה היא צמצום מס' הכללים והחוקים והפיכת השימוש בהם לפשוט ונוח, בשיטה זו משתמשים בתכסיסי חשיבה: "איחוד", "הכפלה", "חלוקה", "ויתור על מרכיב" ו"שבירת סימטרייה" תוך הקפדה על התנאים לפתרון המצאתי שבאים לידי ביטוי בשני חוקים ?"העולם הסגור" (להשתמש בציוד הקיים בשטח ללא מרכיבים חדשים כמו מקוויר מהטלויזיה וכמו שמוצג בפתרון בעיית הגלגלונים שבהמשך) ו- "השינוי האיכותי" (לשנות תפקוד של איבר מהבעיה לצורך פתרון הבעיה והפיכת גורם מזיק לגורם מועיל כמו בפתרון של בעיית חבילות החציר שבהמשך).


חשוב לציין:
- אלו רק חלק מהשיטות לחשיבה יצירתית.
- הכלים והשיטות השונות שמצוינים לעיל מיועדים לכל אדם ולכל תחום - הדעה הרווחת בקרב מפתחי השיטות היא שכל אחד יכול להיות יצירתי.
- ניתן ללמוד ולהתאמן בשיפור היצירתיות ואגב כך להכיר את המכשולים הנפוצים בפתרון סתירות.
אייל באשר הנו מהנדס בטיחות במחלקה לבטיחות וגיהות, האוניברסיטה העברית - ירושלים.
basherer@pob.huji.ac.ilhttp://safety.huji.ac.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב