דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נמורולוגיה על הפרשה- שופטים 

מאת    [ 21/08/2009 ]

מילים במאמר: 352   [ נצפה 2381 פעמים ]

נומרולוגיה בפרשה

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"


לעתים כותבת התורה ביחס לעניין מסוים ללא מספר, ובאים חז"ל ומציינים מהו המספר המדויק אליו מתייחסת התורה. לדעתו של רב, וכן גם בברייתא, השיעורין הן הלכה למשה מסיני (יומא פ/ע"א), אך לדעת אמוראים אחרים מי שקבע את השיעורים היו חכמים (ירו' פאה פ"א ה"א, טו ע"א).
להדגמת עניין זה ניתן לעיין במה שכתוב בפרשה ביחס למלך (דברים י"ז/יז'): "ולא ירבה לו נשים", ולא פירטה התורה כמה נשים מותרות למלך. והנה במשנה הובאה מחלוקת זו: "לא ירבה לו נשים אלא שמונה עשרה; רבי יהודה אומר: מרבה הוא לו, ובלבד שלא יהיו מסירות את לבו; ר' שמעון אומר אפילו אחת ומסירה את לבו הרי זה לא ישאנה" (סנהדרין ב'/ד'). מחלוקת תנאים זו נוגעת בלב הבעיה: האם התכוונה התורה למספר מוגדר דווקא, או שבמכוון לא נקטה במספר מוגדר, וממילא אין טעם לחפש מספר מוגדר, ובמקרה זה: 18 נשים.
מתן מספר למצוות מאפשר קביעה חד-ערכית, ביצוע ללא כל ספק. נראה שעל כן נתנו חכמים שיעורים במצוות שונות, ואחד המקרים המפורסמים הוא איסורי-שבת. חכמינו ז"ל ידעו היטב כי קיימים איסורי מלאכה שונים בשבת, ולמרות כן קבעו מספר: 39. דוגמה אחרת לתופעה זו היא הציווי: "ורחץ במים וטהר" (ויקרא י"ד/ח'), ציווי שפירשו חז"ל ביחס ל-40 סאה מים. כיוצא בכך מונה התנא במשנה 7 משקין מטמאים (מכשירין ו'/ד'), ועל כך מובא: "אמר רבי יהושע: לא מנו חכמים שבעה משקים כמוני-פטמים (העוסקים בבשמים), אלא אמרו שבעה משקין טמאים ושאר כל המשקין טהורין" (תרומות י"א/ב'). ניתן להוסיף בדוגמאות שונות כיצד קבעו חז"ל מספרים במצוות, כגון: 24 מתנות-כהונה, 4 אמות להגדרת רשות היחיד, 16 אמות להגדרת רשות הרבים, ועוד ועוד.
שאלה בפני עצמה היא האם קיים קשר פנימי בין הלכות שונות בנות מספרים שווים. לדוגמה, האם המספר 18 נקבע משיקול שרירותי, על פי מדרש-פסוקים, או על פי משמעותו של המספר 18 בעולמם של התנאים. כלומר, האם 18 הנשים של המלך קשורות באיזה אופן ל-18 דבר שגזרו כאשר גברו בית שמאי על בית הלל (תוספתא שבת א'/טז'), או ל-18 החוליות בגוף (אהלות א'/י'), או ל-18 הברכות המרכיבות את תפילת העמידה, או ל-18 הבגדים שמותר לאדם להציל משריפה בשבת (משנה שבת ט"ז/ד')?


פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)


על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב