דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דבש, דבורת דבש ועץ האיקליפטוס 

מאת    [ 12/08/2009 ]

מילים במאמר: 860   [ נצפה 4212 פעמים ]

איקליפטוס רחל

לא אחת ראיתי: הונף הקרדום
והורד וננעץ בשאר;
מעולל בעפר הוא שרוע דום -
זה הנוף המרטיט, הנוהר.

השריד היתום מזדקר נוגות
מיותר ועירום מכל.
ותמיד נדמה: הפעם הזאת
לא ישכח העץ, לא ימחול...

תפקדנו שוב, אך שנה תנקוף -
תעמוד משתאה, תביט:
למרום כאז כמה הנוף,
ונוהר כאז, ומרטיט.

דבורת הדבש ועץ האיקליפטוס

ימי הקיץ הלוהטים  והחורף השחון של ארץ ישראל מקשים מאוד על יצרניות הדבש שלנו. חומרי הגלם הדרושים למפעל הדבש שלנו כמעט ואינם בנמצא ולצד זה סכנות רבות נוספות כגון: שרקרקים שאורבים להם מעל הכוורות ומפילים אלפים רבים מהן חלל, מחלות שתוקפות מפעם לפעם את הכוורות, ריסוסים לא צפויים ואף מעשי זדון של אנשי זדון.
הצרות שנופלות בצרורות על דבורי הדבש שלנו, פוגעות קשה בתנובת הדבש הישראלי האיכותי שיורדת משנה לשנה ואינה מסוגלת לספק את הצריכה שעולה גם היא כל שנה.
הדאגה לגורל הדבש הישראלי הינה כעין וכאפס לעומת הדאגה לשאר גידולי השדה בישראל.
לדבורת הדבש תפקיד מכריע בהאבקת גידולי השדה. בעין יהב וביישובים חקלאיים אחרים ממוקמות כוורות לצד כל מטע, חלקת ירקות וכרם. הדבורים יוצאות מידי בוקר, עוברות מפרח לפרח וכך מפרות את הגידולים. תהליך ההפריה לו אחראית דבורת הדבש הינו הכרחי לקבלת הירקות והפירות המובחרים. (ירקות עין יהב מי לא מכיר).
הצלחת גידולי הירקות, הגפנים והמטעים ובעצם עתידה של חלק משמעותי מהחקלאות בישראל בכלל וכמובן אצלנו בדרום הארץ בפרט תלויה במידה רבה באוכלוסיה קבועה ויציבה של דבורי דבש בריאות וחזקות.
מוכרחים להיות פתרון למצוקת דבורי הדבש
אחד הפתרונות המהירים והאפקטיביים ביותר טמון בצורך ההולך וגובר לנטוע עצים. כמובן שנטיעה כזו מחייבת השקעת משאבים (תקציב, כסף אדמות) ועוד יותר מורכב אספקה קבועה של מים, צורך לא פשוט במסגרת משבר המים בו אנו נמצאים.

עץ האיקליפטוס עשוי לתת את המענה. האיקליפטוס הוא עץ שמקורו באוסטרליה צמיחתו מהירה והוא גדל היטב בתנאים סביבתיים הדומים לאלו שיש לו באוסטרליה. ארץ ישראל כולה בדגש על המדבר הישראלי (הנגב שלנו) הפכו לבית גידול אידיאלי לעץ הענק והיפה הזה. האקליפטוס מצטיין בשתי תכונות. הוא ניקלט בנקל, גדל במהירות והכי חשוב מעמיק שורש כדי להגיע למי התהום ובכך מאפשר לו לנצל את מי הגשמים גם באזורים צחיחים, ולא להזדקק להשקיה. ישנם מספר רב של סוגי אקליפטוס בניהם:

 


    • 

    איקליפטוס קמחי  Eucalyptus pruinosa- עץ קטן עמיד ליובש - כמות המשקעים השנתית במקום חיותו פחותה מ- 350 מ"מ. (דומה לכמות המשקעים בצפון הנגב). פורח בפריחה צהובה פרחים קטנים כ 1.5 סמ'.  בנטיעות ניסיון של קק"ל התגלה כמקור צוף מצוין לייצור דבש.


    • 

    איקליפטוס המקור River-Red-gum Eucalyptus  מוצאו מאוסטרליה מתנשא לגבהים מרשימים ל(יכול להגיע לגובה שמעל 35 מ). עץ זה הובא לארץ ע"י החלוצים לנטיעה לצורך ייבוש הביצות ובפי חלק מהערבים נחשב ל "עץ היהודים".. בשל גידולו המהיר, השמן האתרי המצוי בעליו, והריח המושך דבורים. פרחי העץ לבנים צהבהבים הפרחים מדיפים ריח ומושכים דבורים. איקליפטוס המקור מהווה את המקור לרוב דבש האיקליפטוס בארץ דבש כהה בצבעו אשר מכיל מינראלים רבים ונחשב בריא מאוד.


    • איקליפטוס אדום Eucalyptus erythrocorys  אחד הזנים היותר מרהיבים של האקליפטוס. נוף העץ (העלווה) ירוק כהה עמוק. לאיקליפטוס האדום פרחים גדולים, צהובים, מכוסים על ידי  קסדה אדומה (בזכותה קיבל הזן את השם איקליפטוס אדום). הפרח יכול להגיע למעל 7 סנטימטרים. הפרחים עמוסי צוף ונפלאים לדבש. מקור העץ  באוסטרליה הוא רגיל לתנאי יובש קשים על ויכול להתקיים באזורים אקלימיים על סף מדבר. למכוורת פורת מעין יהב מספר כוורות בשיטחי האיקליפטוס האדום. כוורות אלו מניבות בממוצע כמות גדולה יותר של דבש לכוורת (ביחס לאזורים אחרים) דבש האיקליפטוס האדום הוגדר כטעים יותר מהדבש המופק מאיקליפטוס המקור (למכוורת כוורות גם בשיטחי איקליפטוס מקור).

קק"ל נטעה באזור הנגב מספר חורשות של אקליפטוס אדום לצד שטחים הרבים של איקליפטוס המקור. מספר חורשות של איקליפטוס אדום קיימות ליד באר שבע ועומר.

קצת על דבש האקליפטוס:

הדבש המופק מהפרחים של עץ האיקליפטוס נחשב ברפואה הטבעית כבעל סגולות רפואיות ובריאותיות רבות. עץ האיקליפטוס מכיל שמנים אתריים מהם מיצרים מוצרי קוסמטיקה ותרופות המשמשים לעיסוי, לשיכוך כאבים, לחיזוק המערכת החיסונית ועוד.
הרכיבים, שמשמעותם בריאות צרופה, המצויים בשמנים האתריים, נמצאים  גם בפרחיו של עץ האיקליפטוס.
דבש האיקליפטוס, שצבעו כהה וטעמו מריר מעט.  מלא בעשרות כימיקלים טבעיים ובמינרלים רבים. דבש זה נחשב כמעורר וממריץ. בדבש האיקליפטוס רכיבים המקלים על דלקות במערכת הנשימה. הדבש נחשב כמסייע בחיזוק המערכת החיסונית, וכך בהתמודדות ובמניעה של מחלות זיהומיות.
האקליפטוס מהווה מקור חשוב גם לפרופוליס (האנטיביוטיקה של הטבע) אותו מייצרת הדבורה משרף עצים. הפרופוליס משמש את הדבורה בדיפון הכוורת איטום ועריכת תיקוני מבנה ואותנו בהרכב הבריאותי שבו. שרף האיקליפטוס מהווה מקור חשוב לפרופוליס אותו מייצרת הדבורה לצד הדבש.

דבורי הדבש של מכוורת פורת רועות בשמחה באזורי האיקליפטוס האדום ומייצרות דבש שטעמו מיוחד ואיכותי. לצערנו כמות השטח בנגב ובערבה גדולים ובינתיים יש מספיק מי תהום. רק נטיעה של עוד חורשות ומהר יכולה לסייע לדבורת הדבש להתגבר על מצוקותיה ולאפשר לנו עוד שנים רבות של דבש ישראלי מובחר ושל חקלאות אורגנית מתקדמת בארץ בכלל ובנגב הערבה ושאר אזורי  45 מעלות בצל בפרט.

מקורות למאמר:


    •  Australian Native Plants Society (Australia

    •  Green Corridors

    • 

    וויקיפדיה,


    • 

    צמח השדה


    • 

    הגן הבוטני האוניברסיטאי, גבעת רם, ירושלים (ידידיה ירושלמי)


    • 

    להית בריא מגזין רפואה ובריאות לקהל הרחב

 

 

זיו פורת
מנכ"ל משותף בחברת ארבעים וחמש בצל ואיי או פי
Aop multimedia LTD
http://www.45c.co.il
http://www.aop.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב