דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשר נקודות התורפה של גוגל 

מאת    [ 17/08/2006 ]

מילים במאמר: 1213   [ נצפה 4911 פעמים ]


1) גוגל לא סורק אפילו חלק קטן מן הרשת

אפילו מנוע החיפוש הטוב ביותר בעולם כיום, לא סורק אלא שבריר קטן מן הרשת כולה. כיום, רוב-רובה של הרשת מורכב מעמודים דינמיים, כאלו שנוצרים בצורה אוטומטית וחד-פעמית בעזרת בקשות ייחודיות של גולשים, שליפות מאגרי מידע ושאילתות של מנועי חיפוש אחרים. גוגל מתקשה מאוד לקרוא ולשמור עמודים דינמיים כאלה, ולכן רוב הרשת עדיין עמוקה מדי בשבילו. בפועל, מרבית האינטרנט סגורה ומסוגרת בפני גוגל הכל-יכול. לכן, אם גוגל לא מצא משהו, יש עדיין סיכוי מצויין שה'משהו' הזה קיים ברשת בכל זאת.


2) גוגל לא יודע לקרוא פלאש


פלאש, שיטת הגרפיקה המרהיבה, זאת שמייצרת את רוב הפרסומות המרשימות ביותר ברשת, את המשחקים הכיפיים ביותר שאפשר לשחק בלי להוריד תוכנה, ואת אתרי התדמית המשכנעים ביותר בעולם - היא משהו שמנוע כמו גוגל פשוט לא יכול לקרוא. מבחינתו של גוגל, פלאש זה לא טקסט אלא סרט וידאו "נעול", ולכן גוגל עומד מולו חסר-אונים. באתר התמיכה של גוגל לא ששים להדגיש נקודה זו, ולכן רק מעטים יודעים זאת - אפילו מקצועני-אינטרנט בעלי ותק רב.


3) גוגל לא יודע לקרוא תמונות

כשזה מגיע לתצלומים, גרפיקה וכל אלמנט בלתי-טקסטואלי שאנחנו מזהים תוך שבריר-שנייה -- גוגל מתנהג כמו עיוור גמור. אם לתמונה אין שם קובץ מזהה, כיתוב מדויק או תיוג חלופי מוצלח (תג 'אלט') - גוגל לעולם לא יידע על מה מדובר. זו יכולה להיות התמונה המוצלחת ביותר שצולמה אי-פעם, אבל גוגל יחלוף על פניה בלי להבין את משמעותה. העין האנושית מביסה את גוגל בקלי-קלות, מול כל תמונה, שוב ושוב. מנגנון חיפוש תמונות של גוגל מתבסס על הטקסט שמסביב לתמונה, ולא על הקובץ עצמו. זאת נקראת תבונה מלאכותית? גוגל צריך עוד לעשות הרבה שיעורי בית כדי שיתחיל להתנהג כמו בעל חיים עם זוג עיניים.


4) גוגל לא יודע להירשם

כשאתם נכנסים לתיבת הדואר שלכם, מזדהים בפורום, בודקים את חשבון הבנק המקוון שלכם או מחפשים בני זוג באתר ההיכרויות שלכם - ביצעתם פעולה בסיסית של רישום (לוג-אין)(Log-in). כל ילד כבר יודע להקליד שם משתמש וסיסמה, אבל גוגל נתקע בחוץ בלי מפתח. כשזה מגיע להרשמה, מילוי טפסים או סתם הקלדת צירוף אותיות - גוגל לעולם לא יעבור את סף הדלת, ותמיד ייאלץ להישאר מאחור כשאתם ממשיכים לצעוד קדימה אל תוך הרשת.


5) גוגל לא אוהב אתרים חדשים

הקמתם אתר חדש? לא טוב. במשך מספר חודשים מורטי-עצבים, גוגל לא ייתייחס אליכם ברצינות. לא משנה כמה טוב יהיה האתר שלכם, הוא לא יופיע במקומות גבוהים בחיפושים חשובים לכם. גוגל אמנם יסרוק את האתר, ימצא אותו עבור מי שיודע את שמו או כתובתו, אבל יחכה זמן רב עד שיהיה מוכן לתת לו דירוג משמעותי. למה? זאת דרכו של גוגל להיאבק ב"ספאמרים" של אתרים: אנשים שמקימים אינספור אתרים חדשים בן-לילה כדי להרוויח כסף מפרסומות וכדי ללכוד תנועה של גולשים ממנועי חיפוש. במקביל, גוגל עושה הרבה כסף מן התופעה: בעלי אתרים חדשים זקוקים לתנועה מיידית כדי להחזיר את ההשקעה הראשונית, ולכן נאלצים לשלם למערך הפרסומות של גוגל כדי לזכות בחשיפה מינימלית.


6) מודל הפרסום של גוגל נולד מתוך הפרת פטנט רשום

גוגל הפיקה רווחי-עתק בעזרת שיטת פרסום חכמה: מכירה של מילות מפתח (כמו "חופשה באילת" או "מסך שטוח") למפרסמים בשיטת מכרז פתוח. היא קוראת לה אדוורדז (AdWords). מה הבעיה עם זה? הנהלת גוגל "השאילה" את השיטה הזאת מאתר מהפכני ורווחי אחר, שנקרא בתחילה 'גוטו.קום' ואחר כך אוברצ'ור. ממציא השיטה, המנכ"ל ביל גרוס, רשם עליה פטנט בארה"ב. הוא כמובן תבע את גוגל על הפרת פטנט. אחרי שנים של מריבות משפטיות יקרות להחריד, ולאחר שחברת יאהו קנתה את החברה של גרוס בסכום של 1.6 מיליארד דולר, שני הצדדים (יאהו מול גוגל) התפשרו מחוץ לבית המשפט. גוגל קיבלה רשיון חופשי להשתמש בפטנט שאותו הפרה (לכאורה), בלי לספוג שום עונש משמעותי ובלי לוותר על אופי הפעילות שלה. במילים פשוטות: גוגל הפרה פטנט רשום בשביל לעשות המון כסף, ואז השתמשה בכספה הרב כדי לסגור עסקה חשאית בבית המשפט, מאחורי גבו של הציבור.


7) גוגל מעודד ספאם, אתרי-זבל והעתקות של תוכן

כדי לעשות כסף, המציא גוגל שיטת פרסום המכונה "אד-סנס" (AdSense). אלו פרסומות טקסט שאותן ניתן להשתיל בכל אתר תוך מספר שניות. גוגל קורא את תוכן האתר, מנתח את הטקסט ושולח אליו פרסומות לפי אופי התוכן. נשמע טוב? לא ממש. השיטה לא בודקת את מקוריותו של התוכן. לכן השיטה של גוגל מעודדת נוכלים להעתיק תכנים מקוריים של עיתונים ומגזינים, להקים בן-לילה אלפי אתרים פיקטיביים, להזרים אליהם תנועה ולהרוויח כסף מכל עמוד באתר בעזרת פרסומות טקסט אוטומטיות של גוגל. נכון, גוגל הודיע שהוא מנסה להילחם בתופעה, אבל בינתיים לא הפגין נחישות רבה מדי.


8) גוגל הוא מפר זכויות היוצרים הגדול בהיסטוריה

החוק אוסר להעתיק תכנים מקוריים ולפרסם אותם בלי לקבל רשות מפורשת מן היוצר. גוגל מתנהג הפוך לגמרי: הוא מעתיק ומפרסם תכנים מקוריים (כולל תמונות) במשך 365 ימים בשנה, כל עוד לא קיבל בקשה מפורשת וחד-משמעית להפסיק באופן מיידי. גם אם אתר מסוים נמחק ונעלם מן הרשת, גוגל נוהג להחזיק גרסת מטמון שלו במשך זמן רב - לעתים במשך שנים רבות. אז נכון: אמנם בתי המשפט טרם קנסו את גוגל על כך; וגם שאר מנועי החיפוש נוהגים באופן דומה. אבל אסור לשכוח שאלפי גולשים נתבעו על הפרות של זכויות יוצרים בתחום המוסיקה, למרות שכמות ההעתקות הנ"ל בטלה בשישים בהשוואה לזו של גוגל; וחשוב מכל: גוגל עושה מן ההעתקה הזאת הכי הרבה כסף: הוא מעתיק תכנים של אחרים, מאחסן אותם על עשרות אלפי המחשבים שלו, מפרסם אותם חינם לכל דורש -- ובדרך עושה מיליארדים מהצד בעזרת פרסומות. בפועל, הרווחים של גוגל הם כסף שנלקח מן הציבור (עיתונאים, מומחים, סופרים, בלוגרים, עורכים, צלמים, בעלי אתרים) והועבר לקופתו התופחת של גוגל בקליפורניה. מישהו צריך לאזן את התמונה, ולהחזיר חלק מן הכסף הזה אל היוצרים.


9) גוגל לא אוהב לענות לטלפונים, מכתבים או אפילו דוא"ל

בתור תאגיד שמרוויח מיליארדים של דולרים מדי שנה, הייתם מצפים ש'גוגל' יקים מערך שירות טלפוני רציני ויעיל כדי לענות על מרבית פניות הציבור. נכון? אז זהו, שלא. גוגל לא ממש אוהבים לטפל בלקוחות דרך הטלפון, אפילו לא כאלה שמשלמים מאות ואלפי דולרים על פרסום בגוגל. גם פניות בדוא"ל נענות בעצלתיים, או לא נענות בכלל. גוגל שואב הכנסות ממאות מליוני משתמשים, אבל לא באמת מעוניין לשמוע מה יש להם להגיד. תנסו להתקשר לארה"ב (650-253-0000) ולהשיג אותם לשיחת טלפון קצרה. מן הנסיון שלנו כאן, יותר קל לתפוס את לשכת ראש הממשלה של מדינת ישראל. לסיכום הנקודה: אין כל פרופורציה בין הרווחיות (האדירה) של גוגל ובין הנכונות (המעליבה) שלו להעניק שירות ותמיכה.


10) גוגל ישראל מתחבא מן הציבור: הטלפון והכתובת אינם נמסרים בשום מקום

בהתאם למסורת התאגידית של אבא-גוגל בלב עמק הסיליקון, גם חברת גוגל ישראל בע"מ מסתירה את עצמה. טלפון? כתובת? תשכחו מזה. מאיר ברנד, המנכ"ל, כנראה לא מאמין בשירות לקוחות אמיתי. צלצול למוקד 144 מחזיר את התשובה הבאה: אין מספר כזה. רק באתר רשם החברות מתקבל מידע מינימלי על גוגל ישראל: כתובת המשרד היא רחוב אבא הלל 12, רמת גן (מיקוד 52506). מספר חברה: 513695478. ב'מעריב' קראו לזה דירה להסתיר, והוסיפו שמדובר בקומה 16 של בית איילון ביטוח בר"ג. בשביל חברה סופר-רווחית, סופר-משגשגת וסופר-מפורסמת כמו גוגל, אפשר לצפות להרבה יותר.


לסיכום:
גוגל סורק רק חלק קטן מאוד מתוך הרשת העולמית, גוגל לא יודע לקרוא פלאש, גוגל לא יודע לקרוא תמונות או גרפיקה, לא יודע לעשות לוג-אין, שונא אתרים חדשים, הפר פטנט רשום, מעודד ספאם, מפר זכויות יוצרים בסיטונות תעשייתית, לא רוצה לדבר עם לקוחותיו ואף מסתתר מן הציבור הישראלי בבניין משרדים רמת-גני. רק אנחנו, ציבור הגולשים והלקוחות, יכולים לשנות את המצב הזה. יש להמשיך למתוח ביקורת צרכנית וציבורית נוקבת כלפי מנוע החיפוש החזק, הגדול והמפורסם ביותר בתולדות האנושות.
אל תתנו לענק הזה לרמוס אתכם.

הכותב הוא מומחה שיווק במנועי חיפוש, אופטימיזציה, קופירייטינג ובניית אתרים בהתאם לדרישות מנועי חיפוש. מאמר הביקורת שלהלן פתוח למשוב הגולשים, ומטרתו היא לעורר חשיבה פתוחה וביקורתית כלפי תאגידים גדולים כגון גוגל, יאהו, מיקרוסופט ודומיהם.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב