דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקים בעולם העסקים - כיצד נוכל להשתמש במשחקים ככלי למידה ולפיתוח אפקטיביות אישית וארגונית 

מאת    [ 05/08/2009 ]

מילים במאמר: 2259   [ נצפה 2662 פעמים ]

מזה זמן מה ברצוני לשבת ולכתוב מאמר בנושא משחקים בעבודה אך חוכך בדעתי כיצד אצליח להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר.
האם עליי לפתוח בדבריו של אושו לגבי עבודה ומשחק שאמר בכתביו: "העבודה צריכה להיחשב כמשחק, כפעילות מהנה ומשעשעת, לא כעבודה. אסור לך להיות רציני לגביה", או שאולי כדאי לגשת לנושא מהפן האקדמי שלו ולספר על המחקרים שנעשו בתחום הניהול בשנים האחרונות כמו מחקריהם של מרקוס בקינגהם, מכון גאלופ העולמי ומחקרים שונים על צחוק והומור בעבודה? או אולי מוטב להציג מחקרים מתחום הרפואה והפסיכולוגיה המוכיחים את הקשר בין לחץ ושחיקה לתחלואה, בין שביעות רצון לאפקטיביות ובין אושר לתוצאות מדידות? אולי עדיף לספר על שיטות עבודה לפיתוח אפקטיביות אישית וצוותית שנוסו בעולם והוכחו כיעילות (כמו "שיטת הדגים" עליה נכתבו מספר ספרים מרתקים), בהן מתארים את השיטה ומספרים על תוצאותיהן של חברות רבות בעולם שניסו את שיטת הדגים הלכה למעשה? או שאכוון גבוה ואנסה לקשר את המאמר לתורת המשחקים שזיכתה את ישראל אומן ותומאס שלינג בפרס נובל.

מכיוון שהפסקה הראשונה של מאמר זה נותנת סקירה מהירה של מקורות מידע שכבר קיימים בתחום ומכיוון שניתן למצוא מידע רב על כל אחת ואחת מהשיטות המוזכרות לעיל באינטרנט או בספרות מקצועית, החלטתי לדבוק בגישת "רק על עצמי לספר ידעתי".
עליי לגשת לנושא מניסיוני הרב כמנהל שמשחק בעבודתו, משחק עם עובדיו ואף משחק עם לקוחותיו. כמי שמלמד בשנים האחרונות כיצד לשחק בעבודה בדרך להשגת תוצאות ויעדים עסקיים, אני מוצא לנכון כי הדרך הטובה ביותר להסביר את הגישה הזו לאלו שאינם מכירים אותה תהיה בעזרת דוגמאות שכן "הרמה הפשוטה ביותר של כל הסבר היא הדוגמה".

מדוע משחק נשמע לנו עסק לא רציני השייך לילדים בלבד -
כשאני מרצה בפני קהל עסקי על נושא "משחקים והנאה במקום העבודה" ראשית אני מוצא את עצמי שוב ושוב מתמודד מול חששות גדולים הנובעים מחוסר הכרות עם הנושא. המילה "משחק" נשמעת לרבים מאיתנו כעניין לא רציני השייך לילדים וכי כל קשר בין פעולה זו לבין עולם העסקים הרציני הינו מקרי בהחלט. עולם המבוגרים עוטף אותנו במשחקים ואין איש מאיתנו שאינו משחק בדרך זו או אחרת. חלקנו צופים במשחקי ספורט שונים באדיקות רבה, אחרים ימצאו עצמם משחקים במחשב אפילו בזמן העבודה, אלו מאיתנו שיש בידם זמן להשקיע במשפחה בין עבודה לעבודה יכולים למצוא את עצמם משחקים עם ילדיהם בהנאה רבה, מבוגרים אחרים משחקים עם חבריהם במשחקי קלפים שונים, הרציניים יותר ובעלי הממון משחקים בבורסה ברצינות תהומית ויש גם את אלו המשחקים בהימורים אחרים ועלולים להפסיד את כל הונם במשחקים אלו.

לא באת לשחק פה, באת לעבוד!
כולנו מכירים את המשפט האלמותי "לא באת לשחק פה, באת לעבוד!". משפט זה מסכם בקצרה את הלך הרוח המיושן משהו של הדורות הקודמים שסברו ועדיין סבורים כי עבודה אינה נועדה לגרום לנו הנאה, סיפוק ומשמעות. את העבודה עושים בכדי שנוכל לחיות ולהרוויח כסף שבעזרתו נוכל לקנות לעצמנו דברים שיגרמו לנו להנאה, סיפוק, שעשוע ומשמעות.
בשאלת "מה קודם למה" רובנו סבורים כי בעזרת כסף ותוצאות חומריות אחרות בחיים, נוכל לרכוש לעצמנו דברים שיסבו לנו אושר, שמחה וסיפוק. מחקרים מתחומי הפסיכולוגיה והפסיכולוגיה החיובית מוכיחים כי אין הלימה בין כסף לאושר (כל עוד עברנו את רף ההישרדות הבסיסי) וכי ישנו קשר הפוך: סטודנטים שהשתתפו במחקר במשך 20 שנה, נשאלו בזמן היותם סטודנטים עד כמה הם מאושרים, נתונים אלו הוצלבו עם רמת ההכנסה שלהם 20 שנה לאחר מכן, תוך ניקוי המשתנים האחרים. לפי נתוני המחקר הנ"ל רמת ההכנסה של הסטודנטים שהגדירו עצמם מאושרים הייתה גבוהה ב 30% מאלו שהגדירו עצמם כלא מאושרים. מתוך מחקרים אלו ומחקרים נוספים רבים אחרים ניתן להסיק כי האושר וההנאה מהדרך הם אלו המביאים לנו את התוצאות הרצויות ואילו השגת תוצאה זו או אחרת אינה מצליחה לגרום לנו להיות מאושרים ושמחים כפי שרובנו סבורים.

האם הנאה ועבודה יכולים לגור בכפיפה אחת -
אנו עובדים ומשקיעים 75% מזמן הערות שלנו כאנשים בוגרים בעבודה שלפי גישת רבים מאיתנו כל מטרתה היא לאפשר לנו להנות ולחגוג את חיינו הנפלאים בזמן הקצר שנותר לנו מחוץ לעבודה. אחרים סבורים כי אפשר לעבוד בעבודה שתביא לנו סיפוק, עניין והנאה. מהי אם כך הגישה הנכונה לעבודה -
לשאלה זו אין תשובה נכונה ולא נכונה.
ישנן מספר שאלות שאני ממליץ להעסיק את מוחנו בהן כשאנו בוחרים את גישתנו לחיים בכלל ולעבודה בפרט והנה הראשונה שבהן: האם אני רוצה לחיות רוב היום בלחץ, קושי ורצינות אין קץ על מנת שאוכל להנות מהשעות שנותרו לי ביום?
אם תשובתכם היא "כן!, אני רוצה לעבוד קשה ובלחץ בכדי שאוכל להנות מהשעות הנותרות של היום ומסופי השבוע", אזי אתם יכולים להפסיק לקרוא מאמר זה ולחזור לעבודתכם הקשה והרצינית עד מאוד, אך אם ברצונכם לגלות כיצד ניתן להנות מהעבודה עצמה וכיצד הנאה זו תביא לכם גם שיפור בתוצאות, המלצתי היא להמשיך ולקרוא.

כיצד בכלל ניתן להנות מהעבודה והאם ניתן ללמוד זאת ?
כן! בהחלט ניתן ללמוד כיצד להנות בעבודה! ניתן לרכוש מיומנויות שיעזרו לנו להנות יותר, או ליתר דיוק, ניתן לפתח את אותן מיומנויות בקרבנו ובקרב העובדים עליהם אנו אמונים.
שאלת הכיצד מורכבת יותר ועליה אנסה לענות בדוגמה:
כבר שנים רבות שאני עוסק בהנחיית קבוצות בתחומים שונים. זכיתי לעבוד עם מספר חברות הדרכה ועם מתודות עבודה שונות ומגוונות. סיפורנו מתחיל כשהוזמנתי להנחות קבוצת מנהלים באחד הארגונים הגדולים במשק הישראלי ביחד עם מנחה נוסף מחברה אחרת. על שנינו הוטלה המשימה להוביל קבוצת מנהלים לתוצאות מדידות בתחום המכירות שקבע הארגון. גישתנו השונה לתהליכי ההדרכה נבע בעיקר מהבנתנו השונה את המונח "משחק", בעוד עמיתי המלומד ראה במשחקים פעילות נחמדה המתאימה לגיבושי עובדים אך אינה מתאימה כלל לפעילות עסקית רצינית, בחרתי אני לראות במשחק שיטת לימוד ראשונית, מהנה ומשותפת לכל בני האדם. כולנו למדנו ופיתחנו מיומנויות חיים שונות בעזרת משחקים והנאה. למען האמת, זוהי שיטת הלמידה הטבעית לנו ביותר כיונקים כפי שניתן לראות בטבע. למידה בעזרת משחקים והנאה נחרטת בזיכרון לאורך זמן רב יותר והשפעתה גדולה יותר מלמידה באמצעות מצגות ארוכות, לוח, טוש מחיק ושעות של דיונים אינטלקטואלים מלומדים.
כל אחד מאיתנו בחר בשיטת ההנחיה שלו בדרך להשגת התוצאות וכמנחה צעיר יחסית וחסר ניסיון בהשגת תוצאות מדידות, חששתי שאווירת הכיף וההנאה שנכחה בקבוצתי תוביל אותי לכישלון במשימה, אך יחד עם זאת הרגשתי שאיני מסוגל לעשות זאת אחרת. הנחיה פרונטלית שאין בה מוטיב של הנאה גרמה לי לחוש שאני מאבד את ההנאה שלי מתהליך ההנחיה.
הימים חלפו ותהליך ההכשרה שערך מספר מפגשים שבועיים נמשך, כשכל אחד מאיתנו המנחים מכוון את קבוצתו באופן קצת שונה. יום הפרזנטציות הגיע וכל מנהל זכה להציג את תוצאותיו העסקיות בעקבות השתתפותו בהכשרה אל מול ההנהלה הבכירה באותו הארגון.
הפער בין התוצאות של הקבוצה שהנחתי בעזרת משחקים והנאה לבין התוצאות של הקבוצה השנייה היה משמעותי, הן במשוב שנתנו המשתתפים על תהליך ההכשרה ועל משמעותו עבורם, והן בתוצאות המדידות שהציגו. אחוזי המכירות עלו באופן משמעותי בקרב מנהלים שהחליטו להניע את הצוות שלהם מתוך הנאה, משחקים וחיזוק החוזקות ונמצא קשר ישיר בין שיטת ההדרכה המשחקית לבין אפקטיביות ההדרכה בפועל. מנהלת אחת שהציגה עלייה משמעותית ובלתי סבירה של עשרות אחוזים במכירות של הצוות שלה, סיפרה על משחקי העצמה ופרגון שיצרה בצוות: בכל פעם שעובד ביצע מכירה, היו חבריו לצוות מפרגנים לו בפתק או במייל והוא בתמורה היה מספר לכולם מה הייתה נקודת החוזק שלו במכירה זו. הטיפים של כל העובדים נאספו על ידי מנהלת הצוות והם היוו פתיח מצוין לישיבות הצוות השבועיות בהן נעשתה חשיבה משותפת כיצד ניתן להשתמש בטיפים אלו בשבוע שיבוא עלינו לטובה. הטיפ הטוב ביותר בכל שבוע זיכה את העובד שנתן אותו בתואר "מלך לשבוע" וזיכה את העובד בהנאות ובהטבות שונות ומשונות שחברי הצוות האחרים נתנו לו (מסאג'ים בהפסקות, כיבוד ופינוקים אחרים, שחרור מוקדם מהעבודה ביום לבחירתו, הצבת תמונתו עם כתר על הראש בחדר האוכל ועוד).
סיפור זה אינו ייחודי בכך שמנהלים רבים וארגונים רבים כבר הפנימו את ההבנה כי עובד מרוצה הוא עובד יעיל יותר, בריא יותר ומחויב יותר למערכת, מאידך סיפור זה ייחודי מאוד בכך שהוא מדגיש את חשיבות המשחק וההנאה לא רק בעבודה היומיומית אלא גם בתהליכי ההכשרה וההדרכה שהארגון מקיים לעובדים ולמנהלים.


בכדי לאפשר לכם להתנסות בשיטת עבודה זו ובכדי שתוכלו לבחון אותה בעצמכם, אתן לכם מספר משחקים פשוטים לדוגמה, רובם נוסו ואף הומצאו על ידי מנהלים ועובדים שהשתתפו בסדנאות, הכשרות ובקורסים של "משחק החיים". בעזרת משחקים אלו תוכלו לחוות ולשלב הנאה בדרך לתוצאות.

הבטיחו לעצמכם לנסות לפחות משחק אחד מהרשימה הבאה וספרו לנו על החוויה בפורום האתר.

תוכלו גם להפנות אלינו שאלות לגבי משחקים והנאה בעבודה בפורום האתר ואנו נשמח לסייע לכם להנות כל הדרך לתוצאות.

בהצלחה ובהנאה.
אור ברנט


רשימת משחקים:
הפסקת משחק להורדת המתח והלחץ בעבודה
מה עושים קרייני חדשות "רציניים" במיוחד בין דיווח על שערוריות פוליטיות לדיווח על הפגנות המוניות במהלך הפסקת הפרסומות...
http://www.youtube.com/watch?v=S7ehlw_phys&feature=fvw




משחקים לניהול ישיבות
ישנם משחקים רבים בהם תוכלו להשתמש לניהול ישיבות צוות או ישיבות הנהלה אפקטיביות במיוחד. בקישור הבא תוכלו למצוא מגוון משחקים מהנים ואפקטיביים לניהול ישיבות: http://www.functional-fun.co.il/cat.asp?catId=188

משחקי שירות לקוחות ומשחקי מכירות:
תמונות של עובדים מילדותם
אחת המנהלות שהשתתפה בסדנה שקיימנו החליטה להתמודד בדרך יצירתית עם ההמתנה הארוכה של הלקוחות בתור לדלפק קבלת השירות בעונת החגים.
המנהלת היצירתית ביקשה מכל נותני השירות להביא תמונת ילדות שלהם מגיל צעיר מאוד.
המנהלת הכינה לוח משחק גדול ומעוצב עליו תלתה את תמונות הצוות והנחיות משחק לקהל הלקוחות. על הלקוחות הוטלה המשימה לזהות את העובדים על פי תמונת הילדות שלהם.
הלקוחות שהצליחו לקשר בין התמונה לנותן השירות זכו בפרסים קטנים שהכינה מראש.
המשחק נחל הצלחה רבה והייתה זו השנה הראשונה שהתור הארוך עבר בחיוך והנאה במקום בצעקות וחוסר סבלנות.
אין ספק שהמטרה הושגה וכי לקוחות החברה יזכרו את אותו היום כחוויית שירות יוצאת דופן ומהנה עבור כולם.

זה הסוד שלו
כשאנו עורכים סדנאות בתחום המכירות לצוותי מכירות וותיקים, חשוב לנו לצייד את המשתתפים בכלים מעשיים ולא רק בתיאוריות מכירה מוכרות יותר או פחות.
על פי אחת הגישות (אומנות המכירה הטבעית) על מנת לבצע מכירה עלינו להבין תחילה כי מכירה מתבצעת ברגע שיש מענה לצורך של הלקוח. הצרכים השונים של לקוחותינו לא תמיד נראים לעין ולרוב נדרשת מידה רבה של הקשבה וקירבה על מנת לעלות על הצורך של הלקוח עליו נותן מענה המוצר אותו אני רוצה למכור.
על מנת לאתר את הצורך עלינו לשאול שאלות ולגלות פרטים על הלקוח ועל שאיפותיו.
משחק מהנה במיוחד שניתן לערוך לעידוד צוותי מכירות להטמיע את שלב איתור הצרכים ושיח המקדים הוא המשחק "זה הסוד שלו".
מטרת המשחק היא לגלות כמה שיותר פרטים מעניינים / בלתי שגרתיים / הזויים על הלקוחות. כל חבר צוות (איש מכירות) רושם על לוח המשחק בסיום כל יום את הפרט ההזוי או המיוחד ביותר שגילה על לקוח באותו היום (רצוי כמובן ללא ציון פרטי הלקוח למנוע אווירת רכילות מיותרת). בסוף השבוע בוחר הצוות את הפרט ההזוי / המוזר / המפתיע ביותר ואיש הצוות שגילה אותו זוכה בפרס או באות הערכה והוקרה.
אחרי שבוע או שבועיים של משחק הצוות יזכור היטב את חשיבות שלב איתור הצורך בתהליכי מכירה והכל בעזרת הנאה ומשחק.

מוסיקה ללקוחות
בחנות מוסיקה ודיסקים שהיא חלק מרשת חנויות איתן עבדנו, נתקל המנהל בדילמה ניהולית. בשעות השיא של החנות אוהבים הלקוחות לשמוע ברקע מוסיקת "גלגל"צ" ואילו צוות העובדים בחנות מקבל אלרגיה משירים אלו מעדיף שירים פחות מוכרים.
כשהיה המנהל מחליף את המוסיקה למוסיקת גלגל"צ, היו העובדים ממורמרים, כועסים ואף הביעו זאת בבוטות כלפי המנהל. כשהיה נענה לגחמות הצוות היו הלקוחות מצביעים ברגליים וכמות הכניסות לחנות הייתה קטנה. מה עדיף - צוות כועס שמרגיש שלא סומכים על דעתו המקצועית או לקוחות שקונים פחות - שניהם אינם רצויים ולכן החליט המנהל להפוך את האתגר למשחק שיגרום הנאה לכולם.
המנהל כינס את העובדים והודיע להם על משחק חדש בחנות, הלקוחות יבחרו את השירים שיושמעו בחנות במסגרת משחק מאתגר גם עבור הצוות. הלקוח יכול לבקש כל שיר שיבחר ועל הצוות למצוא את השיר בזמן מוקצב. אם העובדים מצאו את השיר בזמן שהוקצב ממשיכים לשיר הבא אך אם לא נמצא השיר בזמן שהוקצב ניתנה הנחה ללקוח על קניית הדיסק בו נשמע השיר.
מיותר לציין כי הבעיה הפכה לקרנבל וכי המשחק עורר גם את הצוות וגם את הלקוחות. המכירות גדלו ובשורה התחתונה נמצאה הדרך לגרום לכולם להיות מרוצים על אף שהרצונות היו מנוגדים כביכול.

העובדת הסוררת
כשאנו רוצים לשחק בעבודה ואין לנו פרטנרים למשחק, נוכל להמציא משחקים לעצמנו. משחק הוא גישה ומציאת דרך מהנה להתמודד עם קושי או אתגר שאינו מסב לנו הנאה רבה. סיפורו של עובד בחברת הייטק שהתמודד עם קושי אישי מול אחת העובדות האחרות הביא אותו להמציא לעצמו משחק במהלך סדנה בה הוא השתתף. את סיפורו של המשחק ואת תוצאותיו המרגשות קיבלנו במייל מספר שבועות לאחר הסדנה.
לסיפור המלא כפי שנכתב על ידי העובד לחצו על הקישור הבא:
http://www.functional-fun.co.il/cat.asp?catId=108

משחק יעדים
במסגרת פורום אתר "משחק החיים" אנו נוהגים לסייע לכל המעוניין להמציא משחקים ליצירת אפקטיביות אישית וארגונית. בין הפונים הרבים לפורום ישנם גם מנהלים רבים המיישמים את שיטת "משחק החיים" הלכה למעשה. אחד מהמנהלים המשחקים שלח לנו הסבר על משחק עמידה ביעדים שהכין בעצמו במתווה סולמות וחבלים.
המשחק פשוט מאוד לתפעול: מחליטים על יעדים יומיים אישיים בהם חברי הצוות נדרשים לעמוד. כל חבר צוות שעמד ביעדים שהוגדרו זכאי להתקדם תור אחד בלוח המשחק. הראשון שהגיע לסוף הלוח, מנצח במשחק וזוכה בפרס כל שהוא עליו החליט הצוות. חשוב לציין כי משחק אינו נמדד על פי גודל הפרס שניתן (אם בכלל נותנים פרס) אלא על פי במידת ההנאה של המשתתפים מהדרך ועל פי איכות התוצאות שהוא מביא בסופו של דבר.
בפורום האתר תוכלו למצוא רעיונות נוספים למשחקי עמידה ביעדים שהצענו למנהל המשחק (רועי). בקרו בפורום האתר בקישור הבא:
http://www.functional-fun.co.il/forum/forum.asp

שלטי מצב רוח יומי
הכינו על דלת משרדכם שלט מצב רוח יומי. כל שיש להכין הוא שלט בצורת גלגל עליו נועצים חץ בעזרת סיכה מתפצלת. את הגלגל מחלקים למספר חלקים שווים כרצונכם כשעל כל חלק רושמים מצב רוח אופייני לכם כמו: מאושר, כועס, לחוץ ואין לי זמן, רוצה לעזור, בתקופה הזו בחודש..., צינית וכ"ו. בכל יום הציבו את החץ על מצב הרוח המתאים ביותר לאותו היום. כך תוכלו להזהיר או להודיע מראש לכל באי המשרד באיזה מצב רוח הם ימצאו אתכם. זהו משחק המסייע לתקשר זה עם זה בצורה פתוחה יותר ונקייה מפרשנויות מיותרות מעבר להיותו משחק משעשע עבורנו ועבור אורחינו.
מומלץ כמובן להכין שלטים שכאלו לכל חברי הצוות וליצור ערוץ תקשורת נוסף ואפקטיבי במערך ממשקי העבודה המשותפים.


אנו מזמינים אתכם לשחק ולהנות בעבודה ובחיי היומיום.
באתר "משחק החיים" תחת הכותרת "משחקים ומאמרים" תוכלו למצוא מגוון רחב של משחקים ורעיונות יצירתיים לשילוב הנאה וכיף בדרך להשגת התוצאות.

נשמח מאוד אם תשתפו אותנו בדרככם לשחק ולהנות בעבודה למען נחכים ונלמד כולנו.
כתבו לנו בפורום האתר.

בהנאה ובהצלחה לכולנו
אור ברנט, הבעלים של חברת "משחק החיים", מנחה קבוצות וסדנאות, מרצה מבוקש בקהילה העסקית, בוגר אונ' בר אילן בתחום הנחיית קבוצות ופיתוח מנהיגות.
אור שילב לכל אורך חייו את המשחקים והתפרנס ממשחקים מגיל 14 ועד היום. אור מתמחה בתחום ההפעלה החווייתית ושילוב המשחק ככלי עזר להפנמת תיאוריות ומודלים וככלי לחיים. בשנים האחרונות גילה את הקסם שיש בחיים כמשחק ובמשחק כדרך חיים וכתוצאה מתובנות אלו המציא את שיטת משחק החיים במטרה ללמד אנשים רבים ככל האפשר את סודות החיים כמשחק ליצירת חיים טובים יותר ומהנים הרבה יותר. מפתח ומנחה סדנאות והרצאות רבות בנושא המשלבות בתוכן את התיאוריה הלכה למעשה.
http://www.funfunfun.co.il
מייל-mail@funfunfun.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב