דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה משלימה בעלי חיים 

מאת    [ 13/08/2006 ]

מילים במאמר: 978   [ נצפה 4629 פעמים ]

אנו יודעים לומר שבגוף האדם/החיה קיימות תעלות עצביות שמובילות מסרים המפוענחים ע"י המוח לתחושות ולפקודות וכמו כן, אנו יודעים שפעולה עצבית ניתנת לתיעוד ולמעקב.
האם אנו יודעים לומר מהם מרידיאנים?
מרידיאנים הם רשת תעלות, שמופו בגוף האדם (והחיה) לפני מאות שנים, בהן זורמת אנרגיה. כמו תעלות העצב, גם המרידיאנים מהווים מעין רשת תקשורת בין אברי הגוף השונים כאשר נקודות הדיקור הן תחנות הממסר על-גביהם. בניסוי שעשו, אשר בדק את קיום תעלות המרידיאנים ונקודות הדיקור, הזריקו תמיסות רדיואקטיביות, לנקודות דיקור וראו שהתמיסה אינה מתפזרת באופן אקראי אלא יורדת בקו ישר מבלי שתעלה על כלי דם, דבר שמצביע על קיום תעלה כלשהי.
המרידיאנים נקראים ע"ש האברים בהם עוברות תעלות האנרגיה והם נחלקים ל-6 זוגות.

מיקום נקודות הדיקור:
מתחת לכל נקודת דיקור יש שרוול עם כלי דם עורקי וכלי דם ורידי. יש הרבה נוזלים בנקודת הדיקור ולכן מוליכותה גבוהה.
* 67% מהנקודות נמצאות מעל נקודות מוטוריות, בהן העצב מתחבר לשריר. במקרה זה נחוץ גירוי חשמלי (עצבי) מזערי לשם כיווץ מכסימלי של השריר.
* מעל עצבים חיצוניים שהמחט חודרת גם דרכם.
* מעל Golgi apparatus, מקום המפגש בין הגיד לשריר.

מה עושה פעולת הדיקור?
* כאשר דוקרים בנקודת הדיקור, נגרם כיווץ מכסימלי של כלי הדם למשך כ-30 שניות, הנובע בעיקר מרפלקס עצבי. לאחר מכן יש פתיחה וכיווץ לסירוגין. כתוצאה מהחדרת המחט, נפגעים תאים שמפרישים חומרים (היסטמין..) אשר גורמים לכלי הדם להתרחב. בהתרחבות כלי הדם יוצאת חומצת החלב והחמצן נכנס. זו הסיבה שבמקרי פציעה, מכה, שטף דם וכו', אנו מבצעים דיקור בשיטה הקרויה Circkle the dragon, אשר עוזרת בשיקום הרקמות הפגועות ע"י הזרמת דם למקום הפגוע.
* בגוף יש משככי כאבים טבעיים - האנדומורפינים. פעולת הדיקור גורמת, בין היתר, לשחרור חומרים אלה. ישנן נקודות דיקור ספציפיות לשיכוך כאב, להרגעה ולהורדת חום.
* נקודת דיקור מעבירה תחושת גירוי עצבי דרך עמוד השדרה אל האיבר הפנימי הרצוי. ישנן נקודות דיקור ספציפיות על-גבי העור, שמעצבבות באופן ספציפי אברים פנימיים דרך חוט השדרה.
* ישנן נקודות דיקור שמוליכות עצבוב להיפותלמוס ולהיפופיזה ובכך גורמות לשחרור הורמונים לדם. עובדה זו מסייעת בטיפול בבעיות על רקע הורמונאלי במקרים שונים של הפרעות במערכת הרבייה (מחזורי ייחום לא סדירים, פרות שסובלות מציסטות בשחלות וכו')

כיצד מתבצע הטיפול?
ראשית, יש לאבחן את הבעיה.
המפגש הראשון עם החיה והבעלים נועד לשם תשאול מקיף בו נאסף מידע, הן בהיבט הרפואה המערבית והן בהיבט הרפואה המשלימה. לפגישה זו רצוי להגיע עם כל הנתונים על ההיסטוריה הרפואית של החיה, כולל בדיקות שנעשו, ממצאים וטיפולים שניתנו. לאחר התשאול יבצע המטפל בדיקה פיזית מקיפה שסורקת את גוף החיה מכף רגל ועד ראש, כולל מישוש דפקים ונקודות אבחוניות.
בשלב השני תעשה הצלבה בין המידע שנשאב מהתשאול לבין המידע שנשאב מהבדיקה הפיזית ועל סמך ההצלבה תקבע תוכנית הטיפולים.
בחלק האחרון של מפגש זה יתבצע הדיקור הראשון. משך הזמן הרצוי שעל החיה להישאר עם המחטים הוא 20 דקות. במקרים של חיות תוקפניות, או חיות שלא ניתן להמתין איתן 20 דקות (חתולים, חיות בר..), נשאף למכסימום זמן דיקור, לפי מידת האפשר.
המפגשים הבאים יהיו קצרים יותר ויכללו רישום לצורך מעקב, בדיקת דפקים ודיקור.

כמה טיפולים?
מספר הטיפולים ותדירותם נקבעים בהתאם לאופי הבעיה.
במקרים אקוטיים תדירות הטיפולים גבוהה יותר בתחילה (מספר ימים ברצף ) לעומת מקרים כרוניים, בהם ניתן להתחיל מ- 1-2 טיפולים בשבוע. סידרת טיפולים נקבעת, כאמור, לפי מצב החיה וההיסטוריה הרפואית שלה אך גם אם מדובר בסדרה ארוכה (10 טיפולים ויותר), תדירות הטיפולים הולכת ויורדת עד לטיפול בודד בחודש או מספר חודשים.
יתכן שבשלב כלשהו בסדרת הטיפולים יחליט המטפל על שילוב של אחת, או יותר, מדרכי טיפול נוספות כמו מניפולציות שונות בנקודות הדיקור, טיפול הומוטוקסיקולוגי, כירופרקטיקה, שימוש בפורמולות צמחיות ועוד.

לאילו בעלי חיים מיועדים הטיפולים?
יונקים, זוחלים ועופות. חיות גדולות וחיות קטנות. חיות בית/מחמד, חיות המשק וחיות הבר.
כמעט כל חיה היא ברת טיפול בדיקור, או בשיטת טיפול משלימה אחרת. עקרונות האבחון והטיפול הם אותם עקרונות אלא שעל המטפל לדעת את הגישה שיש לנקוט כלפי כל בעל חיים על-פי תכונותיו ומאפיניו.

כמה זה עולה והאם זה כדאי כלכלית?
לגבי המחיר - קיים טווח מחירים בין המטפלים השונים ותמיד טוב ורצוי לבצע סקר מקדים קטן.
חשוב לא פחות לאסוף המלצות על המטפל הנבחר. חשוב לציין שעלות המפגש הראשון בד"כ גבוהה יותר עקב אורכו (בין שעה וחצי לשעתיים) ועלות שאר המפגשים בסדרה נמוכה יותר ואחידה.
מבחינת הכדאיות הרי לפניכם מספר נקודות למחשבה:
* כדי לבחון את כדאיות הטיפול ברפואה משלימה צריך להגדיר את מטרותיו:
- ישנם מקרים בהם המטרה היא להגיע לרפואה שלמה, הווה אומר איזון מערכות הגוף והעלמות הסימנים הקליניים.
- ישנם מקרים בהם לא ניתן להגיע להעלמות מוחלטת של הבעיה אך בעקבות הטיפולים יורדות תדירות הופעתה ודרגת חומרתה בצורה משמעותית (לדוגמה: תדירות התקפים אפילפטיים).
- ישנם מקרים בהם מטרת הטיפול הינה טיפול תומך המשפר איכות חיים (דוגמת מקרי גידולים סרטניים) ו/או טיפול לצורך שיקום בעקבות ניתוח.
* צריך לשקול את מצב החיה ואת האופציות הטיפוליות ורצוי לעשות זאת עם הווטרינר שלכם.
יש מקרים שהגישה הטיפולית הנכונה תהיה שילוב בין טיפול וטרינרי לטיפול ברפואה משלימה, דוגמת מקרים שמחייבים התערבות כירורגית אך ישנם מקרים, דוגמת בעיות עור ובעיות במפרקים, בעמוד השדרה ובאגן, בהן הרפואה המשלימה לבדה יכולה להגיע לתוצאות טיפוליות טובות.
* יש לבחון אילו טיפולים עברה החיה עד עכשיו ומה הייתה יעילותם?
* האם מדובר בבעיה שבאה על פתרונה באופן זמני אך שבה וחוזרת לאחר סיום מתן הטיפול התרופתי (אנטיביוטיקה, סטרואידים)? האם מדובר בבעיה כרונית שחוזרת על עצמה בכל שנה, או עונה מסוימת?
* האם הטיפולים שהחיה מקבלת אינם כרוכים בתופעות לוואי ובהידבקויות משניות אשר גם בהן יהיה צורך לטפל?
יש לציין שגם מטפל ברפואה משלימה ימליץ, במקרה הצורך, על מתן "תרופתי" ממושך אך במקרה זה מדובר בחומרים טבעיים (תוספי מזון, חומרים הומאופתיים, פורמולת צמחיות...), שאינם כרוכים בתופעות לוואי, או בפגיעה כלשהי באברי הגוף.
* יתכן שבטווח הקצר עלות הטיפולים גבוהה, אך בטווח הארוך תדירותם יורדת ובנוסף, טיפול מוצלח מביא לאיזון הגוף וליכולתו הטבעית להתגבר על התחלואה ובכך הוא תורם להפסקת ההוצאות על ביקורים חוזרים ונשנים אצל הווטרינר, על הוצאות שברכישת התרופות והחשוב מכל הוא תורם לחיה בריאה ומתפקדת.
* במקרה של טיפול בפרחי באך לבעיות התנהגות, מספר המפגשים עם המטפל מצומצם כשעיקר ההוצאה, במקרים של טיפול מתמשך, הוא על הבקבוק. האלטרנטיבות הקיימות כמו אילוף, יועצי התנהגות וכו' הן בד"כ יקרות יותר.






אילנה שבתאי היא בעלת תואר B.Sc.Agr מהפקולטה לחקלאות ומטפלת מוסמכת ברפואה וטרינרית משלימה מטעם מכון וינגייט. לאילנה נסיון רב בעבודה עם חיות הבית, חיות המשק וחיות הבר. בבעלותה קליניקה לרפואה וטרינרית משלימה בקיבוץ רמת השופט וכן היא עובדת במרפאות הוטרינריות: המרכז הוטרינרי לחיות מחמד, פרדס חנה-כרכור ובמרכז הוטרינרי הכרמל הצרפתי, חיפה.
לפורום בנושא רפואה וטרינרית משלימה, ניתן להכנס לאתר www.ilana.havhav.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב